• Dixie09

Stor skillnad i antal inbjudna på brud respektive brudgums sida?!

Usch, hamnade i en ordentlig konflikt idag med min blivande man!
    Min släkt är ganska stor och vi har alltid umgåtts mycket med varandra medan hans sida är inte så släktkär!

Började med att min mamma ringde och tyckte att alla mina kusiner skulle bjudas till bröllopet eftersom jag varit på vissas när jag var liten (stor åldersskillnad). Men jag tyckte att jag inte har någon kontakt med dom och vill ju ha nära och kära som jag känner mycket för. Dessutom så har min man bara med 11 släktingar som han vill bjuda och jag får då 34 släktingar.

Vi har tänkt ha ett mindre mysigt bröllop med ca 50st gäster och bara av de slag som ger oss glädje och kärlek!
    Frågan är nu hur man ska göra....handlar om 11 extra inbjudna släktingar (ett skit antal kan tyckas men budgeten är begränsad. Min mamma har sagt att de hjälper till eftersom vi är så många men min sambo tyckte ändå att det blev för mycket folk verkar det som.....)
    Blir ju dessutom så stor skillnad i släkten.

Någon i samma sitts???

• Svar på tråden Stor skillnad i antal inbjudna på brud respektive brudgums sida?!
  • Astro

Jag har själv många kusiner, 11 st ej räknat resp el kusinbarn, och jag kommer inte bjuda dem. Jag är bland de yngre i min kusinskara och har aldrig haft mycket kontakt med mer än någon enstaka av dem, och då bjuder jag hellre ingen än att välja ut vissa.

Min bm kommer däremot bjuda sina kusiner med familjer, de är dock bara 4 st. De har bjudit oss till sina bröllop, och även om vi ses max en gång per år så är det alltid väldigt roligt när vi ses, så det känns mer självklart.

Känn efter själv. Kom ihåg att det är ni som bestämmer, inte din mamma! Att du varit på deras bröllop som liten spelar inte någon roll om du inte har så mycket kontakt nu, eller om det är stor åldersskillnad. De flesta förstår om man väljer ett mindre bröllop med mindre släkt. 11 st är ju ca 20% ökning om man jämför med att ni tänkt max 50 gäster.

• 20 augusti 10

Hahaha, jag har liten släkt. Gubben bjuder in 46 o jag 12 :0)

• fjutjur brajd

Om både du och din man tycker att det är bättre med ett bröllop med bara de närmaste så tycker jag att ni ska göra så. Det verkar dumt att bjuda fler bara för att din mamma tycker att det vore bäst. Jag är säker på att gästlistan skulle sett annorlunda ut om mamma hade bestämt, men det är ju faktiskt vi som väljer vilka vi vill bjuda. Jag tycker inte heller att det är en orsak att bjuda för att du själv gått på deras bröllop när du var liten.

Jag tycker att ni ska ha ert lilla mysiga bröllop!

Själva kommer vi få en stor övervikt av släkt från min sida, men det är helt ok med min sambo. Han bjuder lite fler kompisar istället, men "hans" gäster blir ändå betydligt färre.

• Alexxxi

Vi kommer va ca 160 från min sida och 30 från min m2b's sida, han tyckte det va lite si sådär i början men i och med att största delen av hans släkt bor utomlands så kan dem inte komma även om dem e bjuda.

Jag tycker att du ska bjuda dem, ni är ju nära i släkten säger du ju=)

• miaik

Jag har bra kontakt med mina kusiner, vi är 12 stycken sammanlagt +respektive och barn.
    Vi ska gifta oss i Thailand, och jag vet att ganska många från min släkt skulle kunna tänka sig att åka dit.
    Jag och min hubby pratade om det och han tyckte att det kändes lite tråkigt om vi blir så många från min sida men nästan inga från hans.
    Så jag har sagt till mamma att vi inte vill att nån kommer och "överraskar" oss med sin närvaro.
    Nu blir vi 18 stycken iaf, men då är det bara föräldar/syskon/barn och min sambos bästa vän+familj som bor i Thailand...

Även om jag på ett sätt skulle vilja att alla var där så är det ändå ett gemensamt beslut, och jag vill att min älskling ska tycka det är lika kul som jag!

• MarieFredrik

Jag har 25 kusiner + 15 kusinbarn så det går inte att bjuda alla. Då jag inte har någon direkt kontakt med mina kusiner så kommer jag inte bjuda någon av dem för att göra det rättvist. Däremot kommer min blivande man att bjuda 7 kusin + resp + 3 kusinbarn då vi umgås mer med dom. Så har vi löst det.

• Aleta

Det var en liknande tråd för inte så längesedan och där var det också stor skillnad i antalet gäster på släktsidan.
    Sin släkt är man född med och den tycker jag inte att man måste förhandla bort för att han har färre släktingar. Vill du bjuda så gör det.

Så här i efterhand kan jag säga att jag ångrade inte en enda gäst som vi bjöd, däremot så ångrar jag ibland att vi inte bjöd vissa.
    Man måste dra gränsen någonstans, pga ekonomi eller utrymme kanske. Just i det här fallet erbjuder ju din mamma sig att hjälpa till med de extra gästantalet. Ett fantastiskt erbjudande som jag utan tvekan skulle ha accepterat.

Här är den andra tråden, du kan nog hitta en del bra svar där.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-26/m3619766.html

• emspems

Det är intressant det här med släktingar. Vi flyttade 30 mil bort när jag va liten och därmed har jag inte träffat min släkt så mycket. Det är min moster med man och barn, och min farmor som jag haft mycket kontakt med. Så de är de enda vi bjuder :) Min blivande har en helt fantastisk släkt som jag umgåtts med mer än med min egen, och alltså känns det mer naturligt att bjuda fler från hans sida. Pappa har väl nämnt att vissa släktingar kommer tycka att det är tråkigt (läs: bli sura som bara den) att inte få komma.. men jag vill inte spendera vår bröllopsdag med personer som öppningsfrasen till är "Jaha, vad gör du nu för tiden då?". Vi bjuder de som vi umgås med mest och det blir våra vänner. :) Det spelar inte så stor roll hur många inbjudna det är från varje sida, bara man känner att man inte väljer bort någon man verkligen ska komma och att man bara bjuder de man verkligen ska vara med.

• mrsJR

Min blivande mans sida av gästlistan är dubbelt så lång som min.

Det är för att han har en närmare relation till sina kusiner än vad jag har, jag har bara umgåtts med några få under uppväxten och bjuder endast dem. Han har också bjudit många fler vänner än jag då han umgås med både gamla barndomsvänner och vänner han lärt känna senare, jag umgås inte med någon av mina barndomsvänner.

Jag tycker inte att det spelar någon roll att "hans" gäster är fler än "mina", så länge vi båda är nöjda och bjuder dem vi vill. Det är ju inte som att det kommer en massa för mig okända människor, jag har träffat allihop. Jag tycker inte man behöver göra så stor grej av att man bjuder olika antal gäster, man kan inte göra något åt att den ena känner fler än den andra.

• HK8

Jag har 12 syskon. Vi kommer att bjuda alla mina syskon plus alla syskonbarn. Min m2b har 8 syskon, ingen har barn. Mina föräldrar är lika gamla som hans far-och morföräldrar, alltså en generation yngre är han. Alltså, mina syskon är lika gamla som han föräldrar! Och hans farbröder/mostrar osv, kommer vi att bjuda, men bara dem som vi eller hans föräldrar har umgåtts mycket med. Så det blir lite knepigt i och med att jag bjuder alla mina syskon plus deras barn.
    Men det är ju mina syskon! Dock är vi helt öveerens men det känns att min släkt tar mycket mera plats. Är det också lämpligt så att mina föräldrar betalar mer av kalaset? Jag vet att mina föräldrar kommer att betala maten, men vet inte om m2b:s föräldrar kommer att vara med att betala..

• HK8

...Jag kan tillägga att jag har ungefär 40 syskonbarn...

• glace a four

vi blir 80 gäster. 12 är mannens familj och släkt, 10 är kompisar, resten min släkt...

här var det jag som tyckte att vi skulle ha middag för bara föräldrar och syskon då jag inte klarar att välja bort någon i släkten, förutom alla barn. men min blivande tyckte att min släkt är väl för fasen hans släkt också, särskilt efter denna dag så självklart skulle dom komma blev så glad att han ser det så, vi kompenserar lite med att det är fler av kompisarna som var hans från början.

tycker som någon annan att man inte väljer storleken på sin släkt och inte sammanhållningen heller utan det får helt enkelt bli ojämn fördelning i många fall.

• Zia 20090618

Vi har liknande situation, jag har betydligt större släkt än min blivande. Men jag kommer bjuda hela min mammas sida av släkten för vi har alltid umgåtts ganska nära, alla bor i samma lilla by. Däremot på min pappas sida kommer jag bara bjuda pappa+ hans nya lilla familj och farmor och farfar. Resten har jag inte umgåtts med sedan barndomen. Dessutom skulle det innebära typ 30 pers till:P Och blivandes "släktsida" består av max 10 pers. Han bjuder dem han har kontakt med och inte alla morbröder osv. Däremot har vi bjudit många av hans, numera våra gemensamma, vänner.

Jag tycker ju att man bjuder dem man vill ha där utifrån sin budget.. Allt handlar ju om prioriteringar men då ska man ju göra dem om man själv vill och inte för ens mammas/pappas/annans skull..

• bobods

Jag svarar utan att läsa alla kommentarer:

Självklart ska ni bara bjuda dom som ni känner att ni har kontakt med - inte "bjuda tillbaka" för att du har varit på deras bröllop. Det är ERAT bröllop, inte din mammas! Vem väljer du att ställa upp för, din mamma eller din blivande man? Du skriver ju dessutom att "Men jag tyckte att jag inte har någon kontakt med dom och vill ju ha nära och kära som jag känner mycket för."

Solklart fall tycker jag, eftersom det verkar som att du och din m2b tycker lika!

Själv har jag 25 kusiner varav de flesta har respektive och barn, jag kommer inte att bjuda alla utan bara dom jag har bra kontakt med.

Svar på tråden Stor skillnad i antal inbjudna på brud respektive brudgums sida?!