• fruMe

Hur gör ni som har barn???

Sitter just och funderar på hur vi ska göra med våra två barn, (som kommer att vara 1 och 4 dagen vi gifter oss) Funderar på om de ska sova "hemma" natten INNAN bröllopet eller om det kanske är bättre att de sover hos mormor/farmor då? Jag tänkte att det kanske kunde vara mysigt för mig och blivande att vara själv på fredagkvällen, kanske äta nåt gott och slappa??? Sen på dagen D så ska jag ju till frissan mm mm
    Grejen är det att de ska sova hos barnvakt på bröllopsdagen, de ska bara vara med under vigseln, sedan blir de hämtade av barnvakten...

Svårt det där, vill ju att det ska bli bäst för barnen, samtidigt som alla som har barn VET hur det kan bli =)
    Undrar därför hur gör ni????
    Svårt det där?

• Svar på tråden Hur gör ni som har barn???
  • juni2010

Min dotter kommer vara 5½ när vi gifter oss och sonen 4. Hon kommer att vara med mej och min tärna under dagen och han kommer vara med sin pappa och hans marschalker, sen ska dom vara med på fotografering och i kyrkan och efter det kommer min tärnas föräldrar att ta med barnen hem till sig. Känns som att det kan bli bra för dom e ju ändå såpass stora så dom tycker nog att det är roligt att få vara med mera än bara i kyrkan och vi tycker det är mysigt att dom är med oss :)

• patrikoannika

Vi gör så här:

Blivande maken och dottern (3 1/2 år) sover hos farmor och farfar natten innan.

Jag och tärnan sover på hotell och spaar och myser kvällen innan. Äter gott, fnissar coh dricker lite vin.

På morgonen gör sig maken iordning hemma hos sina föräldrar tillsammans med dottern. Sedan åker de till frisören där jag och tärnan väntar. Dottern får sin håruppsättning (något enkelt, passande för en 3-åring..) och sedan åker vi iväg och blir fotograferade.

Sedan direkt till kyrkan. Klockan 16.00

På kvällen är dottern med på festen så länge hon orkar, och sedan går storkusinen (barnvakten 15 år) med henne hem till svärföräldrarna, eller söver henne i vagnen.

• fruMe

Våra grannar ligger närmst till hands att tillfrågas, annars vet vi att min svägerskas svärmor kan passa barnen, hon ska passa kusinen (svägerskans son) också!
    Vi har "tur" att våra barn inte är så "känsliga/främmande eller vad man nu ska säga. Bara de kan leka så är de nöjda =)

• majsan801

Nä våra barn 2,5år och 10 månader får vara med hela kvällen. Tänkte att när de blir trötta får de somna i vagnen utanför lokalen. Vi har ingen att fråga alla vi känner är ju på bröllopet. Och de är så små så jag vågar inte lämna till någon okänd barnvakt. Dock tar farmor respektive morfar med sig vardera barn hem på kvällen så vi får vara fria på natten.

• glace a four

vi har turen att ha fantastiska grannar med barn i samma ålder till barnvakter. de hämtar henne efter vigseln(vi gifter oss i solnedgången efter middagen men innan själva festandet drar igång) mina föräldrar och bror kommer sova i vårt hus så de går in och tar dottern när de åker hem så får hon vakna hemma med dem. vi velar fram och tillbaka om vi ska sova hemma eller på hotell bröllopsnatten men eftersom dottern är omhändertagen av välkända människor kan vi lugnt ta det beslutet längre fram.

• Julibrud och nästan 30

Min mamma kommer att vara barnvakt åt vår 2 nästan 3 åriga dotter, vår dotter ska var blom och ringbärare och kommer att vara med på middagen sen då hon blir trött och inte orkar vara med mera kommer min mamma att åka hem med henne. De var en självklarhet för min mamma att hon skulle vara barnvakt jag han inte frågan förrän hon sa att hon kan var barnvakt.Hur vi gör natten före bröllopet vet jag inte än.

• Nordiskbrud

Vi hade också det problemet, alla är med på festen men vi har en underbar granne som komemr att vara med barnen under kvällen tills mina svärföräldrar kommer hem till oss och tar över (de får helt enkelt smita från festen lite tidigare, de är ändå inte så "partyglada" att de hålle rpå till 02). Som bonus är vår granne "dagisfröken" och jobbar bl.a på Öppna förskolan så det känns toppen att lämna barnen till henne och de gillar henne

Pusselbit skrev 2010-02-01 21:23:22 följande:
    Jag har svårt att förstå vem som ska vara barnvakt till våra barn då alla våra goda nära vänner och släktingar som barnen känner sig trygga med, är med på festen. Hur gör ni, dvs vem i hela friden är barnvakt?
  • Lycklig84

Natten innan kommer våra barn, 2½,6,7, vara utspridda hos mormor/morfar och Farmor/farfar, det är dom som kommer ta på dem finkläderna och göra iordning dem i håret. Jag hinner inte eftersom jag och tärnorna ska vara hos frisören redan kl 8.
    På kvällen kommer de vara med hela kvällen, men det kommer finnas en husvagn där så att de kan gå och lägga sig när de blir trötta. Vi kan inte med att be någon åka hem tidigare för att ta barnen. Sen, när de vill åka hem så tar de med sig barnen.

• majsan801

Mm vill också ha en husbil eller husvagn. Hoppas vi kan få tag på en. Min kusin har en men han är inte bjuden. Känns lite si så att bara hej du är inte bjuden men kan vi få låna din husbil. Hmm nae får nog fundera vidare.

• cape79

Jag skulle väldigt gärna vilja ha mina barn med mig och ha sk
    myss morgon men är realistisk och detta kommer inte funka eftersom jag kommer vara ett nervvrak .
    Så det bästa blir att sambo och barnen ( pojkar ca 2 år , 8 år)gör sig i ordning hemma.

Jag kommer sova över hos min vännina och göra mig ordning där. (Kommer behöva min vän hon ger mig alltid positiv energi , hon är mer som en syster för mig)

När det gäller barnvakt den stora killen sköter sig själv och det brukar inte vara några problem men minstningen kommer mormor eller farmor ta hand om . Det beror på vem vill åka hem först ..

• Jolalu

Vi har tänkt fråga en i vår mammagrupp om hon kan tänka sig vara barnvakt, vara med på festen, kanske fixa nå kul för barnen och sen följa barnen dit dom ska sova.

• mica82

Vi ska ha en barnfri bröllopsfest.
    Vår son kommer vara 2.5 år när vi gifter oss. Vi har frågat vår granne som bor dörren bredvid om de kan tänka sig vara barnvakter. De har en son som är jämngamaml med vår son. De brukar leka ibland på gården. Under sommaren kommer vi se till att vi träffas ganska ofta tex ute o leker en hel del sen kan vi vara hemma hos varandra då och då. det blir nog jättebra! :)

Pusselbit skrev 2010-02-01 21:23:22 följande:
    Jag har svårt att förstå vem som ska vara barnvakt till våra barn då alla våra goda nära vänner och släktingar som barnen känner sig trygga med, är med på festen. Hur gör ni, dvs vem i hela friden är barnvakt?
  • soon and very soon

jag tror att ni ska ha barnen hemma kvällen innan , chansen finns( stor tror jag) attd e blir klängiga annars, de tror ju då att ni ska va med varandra o ni vill nog inte ha kläninga barn i kyrkan. Har sett det hända själv. bruden stod med barn på armen hela vigseln....

• oslobrud

Vi gör såhär:

Kvällen innan åker jag och sover hos min syster. Dvs jag ser inte barnen (son på 3 och dotter 1,5 år) förrän vid kyrkan. Ska bli skönt att slippa stresset med barnen på morgonen :) Möjligtvis sover m2b hemma hos mina föräldrar och då är barnen där. Det kan hända att svärföräldrarna kommer dit före vigseln för att hjälpa till med att ordna barnen och lite annat. Om m2b sover någon annanstans kommer vi nog dela upp barnen mellan våra föräldrar, det är mer en nog med att hålla reda på ett av barnen kan jag lova.

Efter vigseln ska barnen vara med på fotograferingen, sen åker mina föräldrar hem med dem till sig och lämnar över dem till sin granne (och min gamla dagisföreståndarinna) som ska sitta barnvakt. Det känns som att jag kommer få njuta mer av maten, talen, festen och sällskapet om jag slipper tänka på mat till barnen, blöjbyte och sånt.

Vi kommer att bo i bröllopssviten där festen är och se barnen först vid frukosten dagen efter.

Svar på tråden Hur gör ni som har barn???