• fiffi1985

ska jag bjuda en gammal/fd kompis

står i valet och kvalet. har en gammal kompis, har inte pratat med henne på nästan ett år. bara ett kort sms på nyår.

vet inte om jag ska bjuda henne eller inte..

om jag inte bjuder henne känns det som att då är vår vänskap över för gott, vi var ändå väldigt bra vänner förut. samtidigt känner jag att hon har inte alltid ställt upp när jag har behövt det och det är nog därför vi inte umgås längre..

nån som har något råd?

• Svar på tråden ska jag bjuda en gammal/fd kompis
  • Johanna Lund

Har hon bjudit dig till hennes senaste födelsedagar el fester hon har haft?

Jag har en vän som jag har kännt sen vi gick hos dagmamma tillsammans. Hade jätte bra kontakt tills för bara 2-3år sedan.
    Jag har bjudit henne på alla mina fester men bara blivit bjuden en gång till henne.
    De senaste 10 gångerna har hon inte ens svarat om hon och hennes familj kan komma el inte.
    Jag får ff både spam mail och godjul och gott nytt år SMS av henne.
    Men jag tänker inte bjuda henne på mitt bröllop.
    Har hon inte velat träffa mig de senaste åren ska hon inte förvänta sig att bli bjuden bara för att det är ett bröllop.

Jag anser dock att det är upp till var och en att bestämma för vem man vill dela sin dag med och inte.
    Det är ert beslut och ingen annans.

• Gnistra mera

Jag tycker att det beror på hur du känner för henne idag.
    Att ni har varit nära bör inte spela någon roll. Om ni inte har kontakt idag och inte är nära finns ingen anledning att bjuda henne. Det betyder inte att er vänskap är över för all framtid men betyder att ni antagligen kommer fortsätta ha samma kontakt som idag (lite).

Själv har jag vänner som jag inte pratar med på väldigt länge men som ändå är nära, genuina vänner. Jag kommer bjuda en kompis som jag inte heller har kontakt med ofta men som står mig väldigt varmt om hjärtat.

Som jag lever och som många av vännerna lever hinner vi inte ha frekvent kontakt men vi är ändå "nära" vänner - för att det är en äkta vänskap stabil vänskap.

Sen finns det vänner som jag har haft mer frekvent kontakt med men som inte är lika nära hjärtat, de får inte en inbjudan.

• fiffi1985

tack för era svar!

det är inte lätt det här. till saken hör också att jag fick barn tidigt och hon är långt ifrån att stadga sig på något sätt, så jag tror att det också är en orsak till att vi har glidit isär.

jag har i stort sätt inga vänner kvar sen innan jag fick barn, det skulle vara hon i så fall.

men som ni säger, jag kan nog lika gärna strunta i henne. kommer nog inte sakna henne den dagen i alla fall :)

• ClaraH

Det kan vara chansen till en nystart på vänskapen, så mitt råd är att du ska vara generös om ekonomin tillåter det. Min egen erfarenhet från mitt första bröllop är att jag fick en starkare vänskap till några som jag efter bröllopet började umgås mer med.

• Rufsas

Jag skulle vilja slå ett slag för att försöka att se in i framtiden. Om tio år - kommer du sakna att hon inte var på ditt bröllop? Jag kommer att mixa "gamla" och nya vänner. De äldsta vännerna är de som jag har roliga minnen med och de nya vännerna är de som känner mig bäst just nu.

Som sagt, fundera över hur du tror att du kommer att känna efteråt och inte bara under själva bröllopsdagen.

Lycka till med vad du än väljer!

Svar på tråden ska jag bjuda en gammal/fd kompis