• Bellis77

Barndilemma - hur ska vi göra eller skriva i inbjudan??

I september ska vi gifta oss och festen kommer att vara i en bygdegård. Vår tanke från början var att inte ha några barn med. Vi har två egna, då 5 och 1 år. Vi vill att alla ska kunna slappna av och de flesta som är bjudna har barn mellan 1 - 8 år. Och ingen mindre än två barn vilket innebär att det skulle kunna bli 20 barn.
    Nu är det som så att min sambos bästa vän inte kan lämna sina fyra barn hemma.
    Hur ska vi skriva så det inte blir dumt. Självklart får han ta med barnen men vi vill kanske inte att alla tar med sina barn.

Blev lite svammel kanske men har någon förslag på hur vi ska skriva så det inte blir dumt?

• Svar på tråden Barndilemma - hur ska vi göra eller skriva i inbjudan??
  • Astro

Det där är ju en svår nöt att knäcka. Jag tror man får bestämma sig för antingen eller och sedan hoppas att några själva ska tänka att det vore skönt att lämna bort barnen till barnvakt under festkvällen. Att bara bjuda några barn uppfattas ju oftast som fräckt. Kanske man kan skriva att barn är självklart välkomna men om möjlighet finns vore ni tacksamma om så få som möjligt har barnen med sig? Fast då har man omedvetet skapat en konflikt mellan sina gäster typ: "Jaha, vi såg minsann till att ordna barnvakt, varför kunde inte DE det...."

Svårt dilemma! Vi kommer inte säga något om barn och "riskerar" därmed 12 barn på bröllopet, men det får gå. Vi kommer har en särskild meny för dem och ett eget barnrum.

• majsan801

Vi skriver inga barn men skulle nån ringa och säga att det absolut inte går att fixa barnvakt då överväger vi det då. Troligen får de barnen komma. Vi har ju 2 barn själva som kommer men vi vill inte att alla andra ska ta med sina barn bara för att. Vi skrev att vi vill fira med våra vuxna vänner. Ammande barn undantagna.

• Bellis77

Ja det är svårt, för vi vill ju verkligen att han ska vara med men helt ärligt helst inte hans barn. De bor 25 mil härifrån så de kommer ju att vara med hela festen. Det kommer ju antagligen bli en hel del alkohol och jag känner att jag inte tycker att barnen ska vara med då.
    Våra barn kommer bara att vara med under vigseln sedan blir det barnvakt. Men eftersom vi inte känner dessa barnen så väl och pga olika andra grejer vill jag inte att vi erbjuder att de kan vara tillsammans med våra barn.
    Vet fasen inte hur vi ska göra...

• Augustivigsel

Vi har också barnfri fest, men mina syskonbarn kommer att vara välkommna eftersom de står oss nära.

Jag tycker att det smidigaste är meddela till alla att festen är barnfri. När det sedan blir som för er vän så måste ni ta beslutet om denna vän är nära nog för att göra ett undantag. Vad gäller att barnen får se att vuxna dricker tycker jag inte ni ska bekymra er för, det är HELT föräldrarnas ansvar när de väljer att ta med barnen på en vuxenfest! Om ni säger ok till att ha med barnen så poängtera för föräldrarna att det inte är några andra barn med så det kan bli tråkigt för deras barn. Kanske anstränger de sig mer för att hitta en lösning om de inser att det inte blir roligt för barnen?

Lycka till med ert dilemma.

• ganskasnartfaktisk

Vi adresserade till de som var bjudna, alltså de vuxna, alla förstod att det var just de som var bjudna och inte barnen.
    Om man vill att barnen ska komma så hade man väl skrivit att det var till dem eller typ "Fam Larsson".

• Julibrud och nästan 30

Vi kommmer att ha barnfritt men våran dotter och min enda kusins barn kommer att vara med hela dagen skrev i inbjudan barnfritt.

• iregnet2010

Vi kommer skriva att vi önskar fira vår bröllopsfest med våra vuxna vänner. Däremot kommer vi att ordna barnvakt om någon vill ha med barn till stället. Tror inte så många kommer nappa på detta förutom de som har småbarn (1-3 år). Dessutom går ju dessa och lägger sig ändå vid 19-20 tiden så jag tror inte det blir ett så stort problem.

• fryser

vi vill oxå ha barnfritt men får gäster från utlandet som måsta ha sina barn med sig. så därför bestämde vi att vi beställer inbjudningskort där vi själva skriver i namnen på de som är bjudna. tror att det är en bra ide

• Linna77

Vi skickade med små lappar med inbjudan till dem som har barn där vi skrev:
    "Vi har tänkt oss en kväll med fest och dans, så har ni
    möjlighet: lämna barnen hemma! =)" underskrivet med brudparet, då borde man förstå att man bör fixa barnvakt men är det helt omöjligt så kan de följa med. Vi har ännu inte fått några svar på vår inbjudan, så jag vet inte hur gästerna reagerade på våra lappar.

• JessicaJnsson

jag kan ju inte låta bli att minnas hur det var när vi var små och fick gå på bröllop, det var så magiskt... :)
    Det är ju härligt och roligt med barn, men samtidigt känner jag lite för dom gästerna som inte tycker så...
    Vi kompromissar genom att skaffa barnvakt på plats, mot självkostnadspris...
    Har egna barn som vi vill ska ha roligt också.

Måste bara få lämna en personlig åsikt och säga att det är väldigt tråkigt när ammande barn inte är välkomna, med andra ord ammande mödrar. Man har ju inte så mycket val än att stanna hemma. Att man inte vill ha springande barn i lokalen som för liv förstår jag men ett spädbarn är ju det enklaste och mest diskreta av alla barn. Dom sover och äter mest...

Klart, ett kolik barn kanske inte är så kul. Men har man ett barn som lider av kolik, väljer man nog inte att gå på bröllop.

• Fialotta 78

Hejsan!

Vårt eget barn kommer att vara med på vårt bröllop, även min systers barn. Vi kommer inte att bjuda in barnen vid namn utan skriver bara föräldrarnas namn där och längre ner skriver vi "Barn är välkommna, men valfritt att ta med". Vet redan några som inte kommer att ta med sina barn.

Vill inte utesluta någras barn eftersom vårt eget kommer att vara med.

Blev inbjudna till ett bröllop som skulle vara barnfritt men sen visade det sig att alla med barn hade fått ta med sina utom vi och det var absolut inte kul. Man får göra det jämnt åt alla håll för det är känsligt om ni skulle bjuda vissa barn medan andra inte får komma.

Kram

• Tattoo82

Vi skrev såhär: "Barn är det bästa som finns! Dock har de nog roligare hos barnvakt än på en långdragen middag med tal och en fest med mycket alkohol. Om ni, som vi, har omöjligt att få barnvakt denna kväll så hör av er till oss så ska vi försöka lösa det!"

För oss är det också en fråga om platser. Vi får se när det närmar sig hur många som vill ha med sig barnen. Blir det bara några få så är det ju roligare att de tar med sig barnen än stannar hemma!

• majsan801

Fialotta 78 skrev 2010-02-14 11:41:40 följande:

Man får göra det jämnt åt alla håll för det är känsligt om ni skulle bjuda vissa barn medan andra inte får komma. Kram
    Tycker absolut inte man behöver bjuda alla barn bara för att man bjuder några. Det är ens egna dag och en själv som bestämmer så man ska inte behöva förklara varför man gjort så. Vi kommer ha våra barn men inga andras.
  • Fremar

Vi skrev att barn i alla åldrar är välkomna till kyrkan. Och så skrev vi: Då en lång middag med förhoppningsvis
    många och roliga tal inte är barnens förstahandsval,
    tror vi att de har roligare hos barnvakten.
    Barn som ammas får givetvis följa med mamma

• Fialotta 78
    majsan801 skrev 2010-02-14 16:03:09 följande:
    Fialotta 78 skrev 2010-02-14 11:41:40 följande:
    Tycker absolut inte man behöver bjuda alla barn bara för att man bjuder några. Det är ens egna dag och en själv som bestämmer så man ska inte behöva förklara varför man gjort så. Vi kommer ha våra barn men inga andras.
    Det är en sak om det bara är ens egna barn med och inga andra men om man bara tex bjuder ett pars barn (ej släkt) medan tre andra pars barn inte får komma, det är då det blir känsligt och kan orsaka tråkigheter. Det är i alla fall min åsikt.

Hoppas att ni löser det på det sätt som passar er bäst!
  • MiaCia2010

Vår första tanke var att bjuda även barn till bröllopet. Men efter att ha gjort gästlistan så insåg vi att alla långt ifrån inte skulle få plats i festlokalen som bara rymmer 60 platser.
    Av detta själ kommer vi att försöka framföra på ett finare sätt att vi helst ser bröllopet barnfritt, med undantag våra egna barn och de som absolut inte kan få barnvakt, som tex en del kusiner (eftersom släktingar som brukar passa dessa barn oxå e bjudna). Väldigt små barn som heller inte kan lämnas med någon annan får oxå komma.

Men jag tycker absolut att det är var och ens egna val och att man som gäst bör respektera brudparets önskemål vad man än väljer.

• 3AM

Vi har bestämt oss för att ha ett barnfritt bröllop, min barndomsvän kommer dock att ha fött barn bara ngn månad innan bröllopet så hon får ta med sig barnet då hon fortfarande ammar. Andra barn måste dessvärre stanna hemma...

• Helsingborg i Mars

Hej, vi skrev: Festen pågår natten lång så barnen får stanna hemma denna gång.

Men trots det så är det en som inte kan hantera det och tänkter ta med sig sin son ändå...SUCK! Inte nog men det så är det svägerskan...trodde hon önskade sin lillebror det bröllopet han själv vill ha. Men, men...

• flisaaa

Vi kommer ha åldersgräns. Alla barn under 10 stannar hemma.

• Linfröt

Er dag, ni bestämmer!!

Vi skrev såhär.
    Denna dag ser vi fram emot att fira med våra vuxna vänner och familjer.

Svar på tråden Barndilemma - hur ska vi göra eller skriva i inbjudan??