• Cazz

    bröllops planering i fullgång , vill göra ett ganska billigt bröllop. tips motages

    hur gör man för att få ett billigt bröllop, vad för budget är rimlig?

  • Svar på tråden bröllops planering i fullgång , vill göra ett ganska billigt bröllop. tips motages
  • Trollmor 86

    Gör så mycket ni kan själva, kolla med släkt och vänner om de kan hjälpa till med något.

    Hur många ska ni vara?

    Vi har en budget på 40000 och vi har bjudit 56 gäster.

  • NEK

    Ja... att spara in på mindre viktiga detaljer kan göra ganska mycket på budgeten. När jag gifte mig så drog kostnaderna iväg mer än vad vi hade budgeterat för och när vi satt å summerade förstod vi varför.

    De stora kostnaderna såsom mat & dryck på festen och kläderna... där låg våra stora kostnader men det är de små som nån hundring här.. några hundra där... det är det som kostar skjortan.

    Så för varje liten detalj, tänk på hur du kan minimera just den kostnaden.

    Ex. Vill du ha sidenblommor i dukningen.. köp inte detta på något ställe som säljer sånt. Åk till t.ex Ö&B å köp hela blommor och sen klipp bort stammarna (kan sluta på 1/3 av vad det annars kostat).

    Det är sällan man slutar på det man budgeterat för så tänk efter innan du handlar om det finns något som skulle bli billigare, utan att du måste försaka det du vill ha.. man kan alltid kompromissa med alternativ till det man alltid drömt om att få ha den dagen man väl ska gifta sig (jag menar.. de flesta av oss drömde nog om bröllopet redan i tonåren)

    Lycka till !

  • rowan

    Som NEK säger är maten en stor post i budgeten. Att laga själv eller åtminstone be bekanta som är duktiga på att laga mat, laga maten till bröllopet, är en prisvärd idé.

    Över huvud taget är min erfarenhet att vänner gärna hjälper till, för de tycker att det är roligt att vara delaktiga!

    Fundera på vad ni kan tänka er att spara in på: Professionell fotograf eller 'någon duktig' i bekantskapskretsen som kan hjälpa till med det? Live-band eller iPod med er egen spellista? Köpa dekorationer eller låta någon kreativ pysslig hjälpa till att skapa? Köpa nya smycken och tiara et c., eller låna mormors mors halsband, farfars fars manschettknappar? Köpa nya kläder eller hyra? Eller rent av sy upp i något fint (billigare) tyg? Grand Hotel eller bygdegård? Beställa inbjudningskort eller göra inbjudningar och trycksaker själv?

    Du ser den röda tråden: ju mer ni och era vänner kan göra själva (och det mesta kan man faktiskt göra själv!), desto billigare. Men spara inte in på allt, låt något som är viktigt för er få kosta lite mer! (T. ex. fotograf, eller att kunna servera just den drycken, eller era kläder, eller...)

  • Cazz

    :) ,har fuderat lite på detta, har en vän som spelar i ett band även fler som sjunger så där kan vi nog komma loss billigt,ev fest lokal med då en vän till oss har en loge i sitt föräldrar hem som vi kanske kan låna . klänning har jag redan hittat för ca 3000 eller om jag väljer den svarta 420 kr ;) och så gubbens ,räknar med 5000 inbjudnings korten gör jag själv , har papper m.m här hemma, ringarna ska vi spendera endel på då det är dem vi kommer ha kvar i längden förutom minnet och varandra ;D. vad det gäller fotograf så har vi nog redan nån i bekantskaps kretsen... ;) . hur mycket i kostnad för buffé till 35 pers och alkohol, är en 7000 för liten summa att räkna på? , vi ska ha cupcakes som tårta ;)...

  • Racolina

    Vi har en budget på 45 000kr och vi räknar med ca 95 gäster.

    Detta går pengarna till:

    Brudklänning: 1200kr. Hittade precis en sån jag ville ha på Tradera

    Brudgumskläder: gratis. Lånar av en kompis.

    Håret: gratis kompis fixar

    Smink: gratid Önskade mig presentkort på makeupstore i julklapp

    Solist: gratis. En kompis.

    Festlokal: 2400kr för hela helgen, så att man kan duka och städa i lugn och ro.

    Förrätt: 2000kr Tänkte ha en snitt med skagenröra.

    Mat: Buffé exotisk planka 12500kr.

    Efterrätt: Ingen

    Tårta: 2000kr En kompis är konditor.

    Kakor+ Kaffe: gratis. Mamma,Styvmor och svärmor ska baka och fixa.

    Alkohol: 7000kr Tyskland!

    Underhållning: 2600kr Hittade en kille i Söderköping som har ett enmansband. Han spelar 4x 45 min

    Blommor: 2000kr dock har jag vunnit presentkort på bröllopsmässa

    Dekorationer: 1000kr Är väldigt pysslig själv, ta av naturen

    Fotograf: 4000kr (kan bli gratis om amn tar en kompis) vann även presentkort på detta på bröllopsmässan.

    Ring: 5000kr vill ha en vanlig slät. (gratis vunnit oxå detta på mässan.)

    Servetter och smågrejer: 3000kr

    Inbjudningskort: 600kr gör egna

    Totalt: 34 300kr (med mina "vinster")
    45 300kr och då kan man välja bort flera av sakerna eller at billigare alternativ.

    Lycka till

Svar på tråden bröllops planering i fullgång , vill göra ett ganska billigt bröllop. tips motages