• marrieme

Göra egen "nattamat" till festen, tips?

Vi tänkte göra någon sorts snittar eller liknande som nattamat till festen,
    borde vara ganska enkelt. Man lägger ju så mycket pengar på mat och dricka ändå, så för att få ner priset lite tänkte vi göra vår egen nattamat, är det någon av er som har tips på någe gott? Vi tänkte någon form av snittar, håller dem sig goda i kylen en hel dag?
    Vad ska man isåfall ha i?
    Alla tips och förslag är välkomna här =)

Tack!

• Svar på tråden Göra egen "nattamat" till festen, tips?
  • Mamsellen på smällen

Pizza?
    Korv med bröd?
    Pytt i panna?
    Skinkfrestelse?
    Janssons frestelse?
    Toast?
    Tunnbröd och massa olika pålägg?
    Pastasallad?

Vi hade vår fest på en restaurang och bad kocken överraska oss med nattamaten. Han hade gjort jättegoda toasts (dubbla i smörgårjärn och sedan skurit dem i trekanter). Alla åt så de storknade och allt var tomt på faten.

• KatjaB

snittar i form av tunnbrödsrullar som ni fyllt och skär upp är ju enkelt och går att frysa några dagar innan (ja beroende på innehåll förstås)
    Vi kör med kokt korv med bröd.. enkelt, gott och uppskattat av de flesta. Det ger oss inget större arbete heller vilket känns skönt

• marrieme

Ja någon form av tunnbrödsrulle blir det nog,
    vill helst slippa ha någon som behöver stå å fixa med det,
    utan bara kan bära ut det..

• pettan

vi har tänkt ha baguetter med lite ost, skinka o grönsaker som de får fylla själva!

• marrieme

Också bra ide, tål att tänka på!

pettan skrev 2010-01-20 21:32:42 följande:
    vi har tänkt ha baguetter med lite ost, skinka o grönsaker som de får fylla själva!
  • sahleniuspunktse

Vi hade korv med bröd...

• minimis

Vi tänkte grilla hamburgare som de får fylla själva med.

• minimis

Då står min pappa för grillande alltså :)

• marrieme

Vad kam man ha i tunnbröds snittar som em gott??

Då behöver ju ingen stå å fixa med det, bara att ta fram från kylen..

• CeciliaA
    marrieme skrev 2010-01-26 17:16:45 följande:
    Vad kam man ha i tunnbröds snittar som em gott??Då behöver ju ingen stå å fixa med det, bara att ta fram från kylen..
    *Rökt lax och gräslöksfärskost
    *salami, brie och soltorkade tomater
    *skinka, ost, sallad
    *lyxvariant: bresola, olivolja, pinjenötter och en bit parmisan

bara fantasin som sätter gränser :)
  • gonzor83

Jag brukar bre tunnbrödsrullen med pepparrotsvisp och sen lägga på sallad och skinka, supergott!

• Grodfrun

Jag lagger till Parisare pa listan! Lika goda varma som kalla och nastan lite 'exotiska' nufortiden :)

• Sebastiána

Korv med bröd är en hit

• Emmz

Korv är gott :) Det ska vi ha. Passar också lite med dansbanetemat som vi funderar på.

• KatjaB
    marrieme skrev 2010-01-26 17:16:45 följande:
    Vad kam man ha i tunnbröds snittar som em gott??Då behöver ju ingen stå å fixa med det, bara att ta fram från kylen..
    pepparrotsvisp, gravad lax och färsk spenat

"4 sorters peppar"-mjukost, parmaskinka, scharlottenlök
  • agtiwi

Har inte läst alla svar, så detta kanske blir en upprepning i förslag. Vi gjorde skagenröra, kycklingröra och skinkröra. Förutom det hade vi ost och skinka samt diverse olika grönsaker. Sen hade vi baguetter. Så när det blev dags för nattmat plockades allt fram så fick var och en göra sin egen baguette efter tycke och smak! Alla blev nöjda och tyckte det var bra!

• Lucia05

Rekommenderar korv & bröd. Perfekt, kräver nästan ingen disk.

• Åsa Erika

Efter att ha varit på många bröllop och själv gift mig och pratat med flera brudar här så kan jag bara säga att korv med bröd är enklast, uppskattat och enkelt att göra vegetariskt / glutenfritt.

Flera som hade fixat kallskuren buffe osv sa att det inte riktigt uppskattades eller gick åt och blev en dyr post.

Svar på tråden Göra egen "nattamat" till festen, tips?