Håruppsättning och make till tärnorna?
hej, jag ska ha två tärnor och undrar om man ska betala håruppsättning och make up till dom också, vad är vanligast hur man brukar göra (kommer betala deras klänningar)?
hej, jag ska ha två tärnor och undrar om man ska betala håruppsättning och make up till dom också, vad är vanligast hur man brukar göra (kommer betala deras klänningar)?
vi betalar deras klänningar men jag litar på att de kan sminka och göra sig fina i håret helt på egen hand. Om de vill ha någon mer avancerad uppsättning så kommer de få betala det själva.
Jag tycker det är trevligt om man gör det... men det känns mer som en bonus än som ett "måste". Kan man avvara de pengarna, så tycker jag absolut att man ska göra det. Men om man har det väldigt tight, så kanske man kan betala halva eller inte alls.
Det som talar för att man ska göra det är ju för att tärnorna inte riktigt har möjlighet att välja salong och prisnivå själva... Själv är jag urusel på både hår och smink och om jag ska stå där framme, så hade det varit en förutsättning att jag skulle ha fixat hår iaf. Make hade jag kunnat fixa själv så att det såg skapligt vardagsfint ut iaf. Så jag skulle betala det själv om jag inte fick det! Men då kanske man inte alls vill betala samma summa som det kostar där bruden gör det. Men samtidigt så är man ju lite halvt låst dit, eftersom att man bör vara tillsammans med bruden och hjälpa henne med div. olika saker.
NÄr jag tänker efter så tycker jag nog att det är allra bäst att erbjuda halva kostnaden. För de som kan göra det bra själva kanske skippar det helt då och gör det själva. Medan de som verkligen behöver hjälp... kan få det utan att det blir för dyrt för dem.
Hela summan kan man ju betala om man inte känner att det är något större problem med någon tusenlapp hit eller dit!
Jag vet inte hur pass mycket tid man har på morgonen men jag är ju själv rätt hyfsad på festfrisyrer, har gjort uppsättningar på släktningar till deras bröllop och så.. tänker att man kanske har tid innan man själv ska iväg och kan hjälpa dem med håret, eller är jag alldeles för tidsoptimistisk nu?
Nej men jösses! Det ska du väl ändå inte behöva göra!
Någon måste ju kunna hjälpa dem om de behöver hjälp!
Min tärna betalar sitt själv, fast det är osagt men jag har tagit det så. För min del får hon gärna ha utsläppt och bara plattat eller lite lockat! Jag ska själv ha en enkel frisyr så det känns inte helt ok helhetsmässigt om hon ska ha en jätteavancerad frisyr, inte för att jag har ont av det men det känns som att det kan se dumt ut om hon överglänser mig liksom. Eller jag vet inte?
nej, alltså jag måste ju ingenting utan tänkte att man kan ju göra det om man ändå umgås o har lite tid över..
Jag har planerat för att jag och min tärna blir sminkade och stylade på samma ställe under förmiddagen och då hoppas jag också att mamma och ev. svärmor finns på plats. En liten tjej-liga liksom. Eftersom jag hoppas att de kan närvara får jag diskutera med var och en i mitt "följe" hur de vill ha det. Vill de fixa håret själva så får de det, vill de att någon fixar det åt dem så betalar jag, samma med sminkning.
Där är jag en aningen kluven om svärmor eftersom hon och jag inte står varandra väldigt nära men samtidigt känns det fel att utesluta henne och bara styla tärnan och min mamma. Anledningen till att jag kommer ha mamma med under morgonen (om hon nu vill) är att vi står varandra väldigt nära och jag skulle inte drömma om att ha det på något annat sätt.
Kolla med frisören, hos min betalar vi ett paketpris, då fixar hon mitt hår + smink på mig, enklare frisyrer på tärnorna (egentligen ingick det en tärna, men båda mina har jättekort hår och säger själva att de bara ska 'fluffas' till), det är sagt att de får sminka sig själva, men kommer få hjälp av make-up tjejjen oxå, sen ingår det att fluffa till håret på m2b oxå =)
Allt det betalar vi 2900 för.
*skrattar* förlåt, det här har inget med själva tråden att göra men när jag läste så läste jag "frisyr och make (som i engelskans husband) till tärnorna". det blev lite förvirrat från min sida.
FramtidaFruSandberg:
Jag tänkte PRECIS samma grej.. :) Verkar jobbigt om man ska fixa en man till sin tärna om hon är singel.. Haha!
Jag tycker inte att man ska se det som ett "måste" att betala, men om man kan så är det ju snällt att göra det!
2010vinter hade ju ett riktigt bra paketpris! Min hubby behöver inte fluffa sitt hår eftersom han inte har nåt.. :)
Vi ska ha min styvdotter som tärna, hon får nog fixa håret själv.. eller hjälp (hon är ju fjortis!), det kanske hon inte får! Jag får säga åt henne att platta det eller nåt :)