• Sebastiána

Tips på goda drinkar!

Vi vill nog ha en liten hörna där gästerna kan blanda drinkar (förutom att vi bjuder på öl och cider).

Vi ska handla spriten i Tyskland så vi kan inte lämna tillbaka det som blir över och inte heller ta det med hem eftersom vi bor 120 mil från festplatsen. Därför vill vi inte ha för många sorter (blir det något över gör det såklart inget, hellre det än tvärtom).

Vi vill kunna blanda så många drinkar som möjligt med så få ingredienser som möjligt. Själv är jag väldigt svag för chokladdrinkar/white russian och liknande och gillar även syrliga drinkar. Jag vet att min BM gillar drinken P2 och GT - annars blir det nog mest whiskey för hans del.

Självklart ska vi också ha alkoholfria alternativ.

Någon drinkexpert på BT?

• Svar på tråden Tips på goda drinkar!
  • Sebastiána

Det är ju en fördel om drinkarna inte innehåller mer än två till tre ingredienser och är lätta att blanda - helst utan shaker.

• Sebastiána

Låter mumsigt! Något mer man kan använda baccardi razz till?

• Sebastiána

Någon annan som har tips?

Vi vill ju varken ha för många spritsorter eller för många juicer/läsksorter.

Hittills finns på barbordet whiskey och Baileys - som vi tänkte att man kan dricka som det är, + Absolut Vodka (blå) och Sourz Apple. Det blir inte många drinkar av det. Om vi har fruktsoda bland läsken får vi ihop två drinkar, känns lite klent.

Jag har en gammal flaska Amaretto hemma (har aldrig öppnat den eftersom jag kom på att jag inte gillar Amaretto) den plockar vi väl fram också och då kan man ju göra både "Godfather" och "Godmother".

• anniebananie

kolla på www.cocktailguiden.se

Då kan du skriva in saourz apple och få upp alla drinkar som har den likören i sig. Bara att kolla igenom listan :O)

• Greeneyes

P2 blandar man med vaniljvodka, sprite och sourz apple, så då måste ni köpa vanlijvodka också.

Hur många spritsorter kan ni tänka er? Vilken typ av drinkar? Vilken typ av gäster spelar också roll, de flesta äldre dricker ofta traditionella drinkar som rom&cola, vodka&apelsinjuice etc, medan yngre ju dricker "krogdrinkar"..

• Sebastiána

Jag kan tänka mig att medelåldern kommer att ligga på 45 kanske. De flesta av mina vänner kommer att vara kring 40, min BM:s vänner är väl snarare runt 50, och så blir det några kring 18.

Tjejerna dricker väl drinkar som P2, White Russian, Cosmopolitan och så. Grabbarna är väl mer för whiskey och öl. En del tjejer kommer säkert att hålla sig till cider.

Jag vill gärna ha en drink som jag själv gillar (white russian eller någon som smakar lite choklad). Kanske det + P2 + en whiskeydrink räcker? Man får en variant på P2 med Vodka, Sourz Apple och fruktsoda, men jag har inte smakat den drinken. Det finns tydligen en drink också där man blandar vodka + baileys + fruktsoda - har inte smakat den heller.

Eller också har vi en minimal "blanda-själv"-bar och köper färdiga drinkar i stället. Jag såg att det fanns en Caipirinha-drink på Bordershop svinbilligt (kanske för att den inte är god?).

• Sebastiána

Gin och tonic är väl förresten en klassiker. Det kanske man ska ha med?

Vodka tänker vi ha med för det kan man blanda till det mesta, och om vi har apelsinjuice på den alkoholfria delen av barbordet kan man ju blanda vodka och apelsinjuice.

Bör man köpa grenadine, curacao eller liknand? Eller roses lime, roses mojito eller annat? något av det alltså, inte allt.

• Greeneyes
    Sebastiána skrev 2010-01-15 11:18:11 följande:
    Det finns tydligen en drink också där man blandar vodka + baileys + fruktsoda - har inte smakat den heller.Eller också har vi en minimal "blanda-själv"-bar och köper färdiga drinkar i stället. Jag såg att det fanns en Caipirinha-drink på Bordershop svinbilligt (kanske för att den inte är god?).
    NEJ NEJ NEJ! Baileys skär sig med läsk, blanda med vodka och mjölk istället, så får du nästan white russian (White russian görs med Kahlua men de är ganska lika i smak, och om ni ska ha baileys som avec så är det onödigt att köpa nåt extra).

..Kolla i den andra tråden om samma sak du skrivit, där har jag också skrivit en massa recept!
  • katmil

Vodka kan man alltid köpa eftersom det går att blanda en heldel drinkar på.Sen finns det ju till exempel tom collins, san fransisco mix som man annars bara kan blanda till innan i flaskor så får gästerna hälla i alkoholen själv?
    sen beror det ju lite på vad det är för ålder på dom ska är bjudna.

• älskar martin

P2 är ju en favorit! men som sagt tänk på att du ska alternativ som alla kan dricka. irish coffee för herrarna kanske? ;)

Svar på tråden Tips på goda drinkar!