• Lisa 2003

Var köpa rosenblad?

Ni som har haft / ska ha rosenblad t.ex. i dukningen, var har ni köpt dem? Beställer man dem i en vanlig blomsteraffär eller har ni gått till Hötorget och fixat det själva? Vad kostar det ungefär?

Många frågor men jag känner mig lite förvirrad.

• Svar på tråden Var köpa rosenblad?
  • Odis

Jag har inte hittat nåt ställe som säljer blad. Det du nog får göra är att köpa rosor och plocka bort bladen själv. Men det är jätteenkelt och det går fort. och på en rejäl ros får du garanterat ut 20 blad.

• Kira

Om de ska hålla hela dagen/kvällen på bordet, så är sidenblad att rekommendera. Det hade min kompis när de gifte sig förra året. Det var jättefint. Finns att köpa på Tiimari.
    /Linda

• Therése

Panduro har tyg-rosblad i rosa, vitt och rött tror jag, kan vara ett alternativ så att de inte hinner vissna.

• brunetten

Vi har beställt kronblad hos blomsteraffären där vi även beställt brudbuketten.

• Odis

Du kan alltid testa hemme hur länge bladen håller sig fina. Vi testeade hemma och de höll sig bra i ca 10 timmar.

• Mrs Eire

Jag köpte det till ett bröllop förra sommaren. Jag gick bara till lokal blomsterbutiken och bad att få köpa rosor som var utslaga och icke säljbara, fick köpa dem gör 1 kr st.

• Lisa 2003

Tack för alla tips!

Vi funderar på att lägga den i skålar med vatten på borden. Kanske håller de sig längre då också.

De där siden- och tygbladen, ser de äkta ut? Det är ju en smart idé så slipper man problemet med att de vissnar.

• Lycklig, lycklig

Hej Lisa 2003!

Vi gifte oss den 16 augusti men jag kan inte låta bli att kika in på den här sidan ändå.

Vi hade rosenblad både utanför kyrkan och som bordsdekoration i festlokalen. Vi köpte rosorna på Hötorget dagen innan och plockade av bladen nästan en dygn innan de skulle användas. De var fräscha hela bröllopsdagen tack vare att vi förvarade dem i plastpåsar som vi stänkt i lite vatten i och fyllt med luft innan vi knöt ihop dem. Fick det tipset av floristen som gjorde vår brudbukett. Värt besväret, det var otroligt vackert! Lycka till!

• Liselotten

Hej
    Fråga i en blomsteraffär om du får köpa kronblad billigt.Dom plockar ändå av dom från blommorna. Syrran jobbar i blomsterbutik och dom säljer kronblad mkt billigt ca 100:- för en hel plastkasse.

• ANDERSSONSKAN

på remember when på nätet finns det rosblad. har ej adressen

• f.d. Svart brud

Vi hade rosenblad. Vi beställde dem av vår florist. De förvarades i plastpåsar till strax före vigseln. Vi hade utströdda rosenblad över borden som dukades på vid 3-tiden på eftermiddagen och de höll sig fina förvånansvärt länge!

• brudimaj

Perfekta tips!
    Jag är oxå på jakt efter rosblad ev. Hittade i tyg på Euroflorist-växthuset i västerort( stockholm) Dom va märkta Sia. Kosta kanske 25-30 kr för en liten ask som kanske räcker till 1-2 bord. ( Vi ska ha runda bord).
    har rosor i rabatten och är en mästare på att torka blommor. Är det Ok med egna torkade...?

• Jenca

Jag funderar på att använda frystorkade blad (ska beställa över nätet i så fall)men undrar om de ser bra ut eller om de mest ser stela och torra ut och om det i så fall är bättre med färska och hoppas på att de håller sig fina hela tiden?

• Elin i Sunnyvale

Jag beställde prover på frystorkade blad (bouganvilla iofs). Dom var tunna och mjuka som sammet. Jag skulle inte ha ett dugg emot att använda dem men de hade inte min färg. Dock tror jag att frystorkade blad är för lätta för att kasta på brudparet istället för ris, om du hade tänkt göra det. Dom kommer nog en hel halvmeter om man kastar med full kraft!!

Lycka till!

E

Svar på tråden Var köpa rosenblad?