• Höstbr­öllop 2011
    Äldre 12 Jan 23:01
    5682 visningar
    17 svar
    17
    5682

    Bonderomantiskt bröllop à la 20-talet - tips?

    Vi ska ha ett bonderomantiskt höstbröllop, hade vi tänkt. Men behöver lite tips och inspiration på vägen.

    Ledorden för vårt bröllop är ännu så länge: RUSTIKT-HÖSTIGT SHABBY CHIC-BONDEROMANTISKT.

    Självklart blir det mycket inspiration från naturen, den är ju som vackrast på hösten enligt mej :)
    Är det någon som har haft/kommer ha ett bröllop med likande tema som har lite tips på bra hemsidor etc? Kanske egna bilder? Bra men ändå hyffsat ekonomiska tips om dekorationer, kläder m.m.

    Egentligen skulle vi också behöva veta om det finns nån bra festlokal, en gammal loge, att hyra i skåne?

    Jag snurrar till det ordentligt nu, men det ÄR JU SÅ MYCKET!!!!

  • Svar på tråden Bonderomantiskt bröllop à la 20-talet - tips?
  • Sir Cassie­l
    Äldre 12 Jan 23:27
    #1

    Hör med Charlotte Weibulls folklivsmuséeum dem kan mycket om dylikt :)

  • aikido­aasa
    Äldre 12 Jan 23:32
    #2

    Höst bröllop låter väldigt romantiskt.
    Jag tror att jag vet vad du är ute efter, men vissa av orden låter inte helt "rätt" i mina öron men det kan vara jag som har en felaktig tolkning av vad du menar.

    Här är en del olika tips som jag kommer på just nu om saker att ha till:

    Ljuslyktor i alla möjliga olika former. Ta olika glasburkar och pynta dem på olika sätt. Ställ ut och häng upp med ståltråd lite här och där. Inte ordnat enligt något speciellt mönster.

    Omaka serviser. På landet är det ju känslan av att man tar det man har. Det kan vara hur mysigt som helst. Finns det dessutom inslag av gammalt porslin i det så blir det ännu mysigare.

    Buffe med rätter som är vanliga på hösten. Bland annat massor av pajer.

    Spetsprydda saker. När jag tänker landet och 20-talet så kommer min farmors spets upp som hon hade överallt i stugan på landet (och som mycket av det fortfarande finns där.) Spets i klänningen ser jag också som något som skulle passa in.

    Höstlöv som får pryda bord och andra tänkbara platser. Kanske ni kunde byta ut ris/ rosblad/ bubblor mot fina röda höslöv som kastas på er efter vigseln.

    En öppen eld antingen utomhus eller om det finns en eldstad inne i lokalen som ni är i. Se bara till att det finns någon som kan hjälpa till att vakta den.

    Filtar i fina höstfärger som kan finnas till hands som man kan mysa ner i om det blir lite kyligare eller senare på eftermiddagen/ kvällen när temperaturen sjunker.

    Om ni har råd och hittar kan det vara trevligt också att skaffa fram lite som logdans med spelmän som spelar lite mer traditionell musik på dragspel, fiol etc. Sedan kan man ju övergå till mer modernt om man vill.

    Det var lite ideér från mig. Hoppas att ni hittar just de saker som passar er.

  • Jessik­a81
    Äldre 12 Jan 23:49
    #3

    Ett avsnitt av "vårt bröllop i era händer" som finns på tv3 play hade tema svensk midsommar/dalahästar/dansbana. Känns som om du kanske kunde få lite inspiration där även om det inte är exakt samma ledord?

  • Sebast­iána
    Äldre 14 Jan 11:22
    #4

    Höstbröllop 2011 skrev 2010-01-12 23:01:03 följande:


    Vi ska ha ett bonderomantiskt höstbröllop, hade vi tänkt. Men behöver lite tips och inspiration på vägen.Ledorden för vårt bröllop är ännu så länge: RUSTIKT-HÖSTIGT SHABBY CHIC-BONDEROMANTISKT.Självklart blir det mycket inspiration från naturen, den är ju som vackrast på hösten enligt mej :) Är det någon som har haft/kommer ha ett bröllop med likande tema som har lite tips på bra hemsidor etc? Kanske egna bilder? Bra men ändå hyffsat ekonomiska tips om dekorationer, kläder m.m. Egentligen skulle vi också behöva veta om det finns nån bra festlokal, en gammal loge, att hyra i skåne?Jag snurrar till det ordentligt nu, men det ÄR JU SÅ MYCKET!!!!
    Loge finns på Hovdala.
  • Sebast­iána
    Äldre 14 Jan 11:23
    #5

    Varm och god soppa. Underbart på hösten!

  • karino­chjona­s
    Äldre 14 Jan 13:37
    #6

    Vi ska ha lantligt tema på vårt bröllop, gifter oss sista juli, och så ska vi vara på en loge som vi ska pryda med massor utav solrosor, äpplen, ga höbalar, ljus mm.

    hoppas på att få mer tips i denna tråd....

  • Diz
    Äldre 14 Jan 13:44
    #7

    Jag har en hel drös inspirationsbilder på log/höst-tema, var själv jättesugen på det (tills jag insåg att sommar och semestertider är enda chansen att min släkt kan komma). Skriv ett inlägg i min gästbok kan jag skicka över en drös.
    När jag kommer hem från jobb kan jag kolla på de lokaler vi hade kollat upp också, finns sparade i favvisar där hemma.

    Grattis till ett riktigt härligt temaval! :D

  • Höstbr­öllop 2011
    Äldre 14 Jan 14:01
    #8

    Vilka färgkombinationer kan ni komma på till vårt tema? Hade det vart på sommaren hade valen vart enklare med tanke på all grönska, färgglada blommor och allt ljus ute. Men eftersom att vi vill ha ett höstbröllop blir det lite knivigare. Jag vill att bröllopet ska andas "Shabby Chic" fast med höstiga inslag. Annars är väl shabby oftast väldigt vitt med ljusa pasteller.
    Svårt att förklara exakt hur jag menar, men det jag vill ha sagt är att det inte får vara för "mossigt" och mörkt utan jag vill ha ljuset trots att det är i höstens tecken.

    Har också börjat fundera på blommorna och de andra "levande" dekorationerna... Jag har kommit fram till att det måste vara en gammaldags romantisk bukett, och jag kommer göra den själv för att få den på mitt sätt, men vad ska den innehålla?
    Har funderat på att blanda in t.ex. små mörkröda lökar och kanske brysselkål i buketten... vad tror ni?

    Jag behöver inspiration och idéer, gärna bilder om ni har :)

  • Höstbr­öllop 2011
    Äldre 14 Jan 14:04
    #9

    Färger jag funderat på är förresten: vinrött, plommonlila, grönt, rost (på dekorationer, typ ljusstakar, alltså inte själva färgen rost på dukar etc). Inget oranget trots att det är en "given" höstfärg då jag inte alls är förtjust i just oranget.

  • Gladio­lus
    Äldre 14 Jan 14:14
    #10

    Stora vackra gula solrosor är en skön färgklick =). Dels som bukett eller som dekorationer men det om man gillar gult förstås..... ;)

  • Diz
    Äldre 14 Jan 14:42
    #11

    Jag ska ha plommonlila och en ljusare olivgrön färg, så det röstar jag på, men pasteller kan funka på hösten också... Vete som dekoration har en ganska juste beige färg som borde funka fint med pasteller.

  • nni
    Äldre 14 Jan 14:51
    #12

    Åh vad mysigt med höstbröllop! Skulle använt mig av Khom Loy lyktor! Hade det på vårt sommarbröllop, jättefint att tända o släppa upp i himlen på kvällen.
    Förslag till festplats är Holmåkra Loge. Varit där o tittat själva, riktigt mysigt med trevliga ägare

  • Lelay
    Äldre 15 Jan 13:21
    #13

    Hö och halm är jättefint som dekoration.

    Det finns en amerikansk bröllopskoordinator som arrangerar sjukligt lyxiga bröllop, det finns ett som var i amerikanska södern som kanske kan fungera som lite inspiration. Hennes portfolio finns här; feteny.com/template/portfolio.html, och bröllopet heter "sophisticated southern elegance"

    Det är ju inte riktigt som dina ledord, men jag tyckte det var sà fint med höbalar som bänkar och som dekoration...

  • Sebast­iána
    Äldre 16 Jan 22:43
    #14

    Hö och halm låter jättefint (levande ljus ihop med det är supervackert men det blir ju en svår och eldfarlig kombo).

    Äpplen är vackra att dekorera med också. Gröp ur äpplen och gör ljustakar av dem

  • naturt­anten
    Äldre 4 Mar 23:02
    #15

    var med på bröllop där vi hade äpplen som vi lutade bordsplaceeringen emot, skulle egentligen knutit fast dom men fick inte tag på äpplen med skaft... bra också om gästerna blir småhungriga framåt småtimmarna;)

  • Kattpo­et
    Äldre 4 Mar 23:15
    #16

    Oki, har du set Kevin Constners Prince of theifs, i slutet när de giter sig, hennes krans skulle vara perfekt.

    Och jag har en slöja i mullbärssilke some skulle passa perfekt till ett shabby chic wedding.

    Det är som en väldigt mjuk och dimmigt voile tyg, helt underbart.

  • Kattpo­et
    Äldre 4 Mar 23:20
    #17

    Ja just det, använd röda, gula löv som dekoration, det har jag sett på Amerikanska shabby chic countryside fester. Även ha löven runt butiken, så det blir mer höstigt kan vara vackert.

    Rönnbär är också bra som dekoration, jag även sett långa rankor av björnbär med bär på som bords dekoration.

    Ta av naturen och du kan få det väldigt vackert.

Svar på tråden Bonderomantiskt bröllop à la 20-talet - tips?