• Annelisan

Råd om tårtfyllning

Hej! jag ska göra tårtor till min bror bröllop! (jätte nervös...) Vi har grubblat lite över vad vi ska stoppa i den. (princesstårta). Hade tänkt mig en tårta med tre fyllningar 1)Chokladfromage 2)vaniljkräm 3)Irishcoffee.

Tror ni att det passar ihop med marsipanlock? (själv tycker jag varken om marcipan eller kaffe, så jag kan inte avgöra det!)

Och sedan en fråga om hållbarheten. Om jag lägger på marcipanlocken på morgonen, är det ngn som vet hur länge de klarar sig?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Råd om tårtfyllning
  • Stjärna

Hej!

Jag är ingen kulinarisk expert, jag hoppas att Johanna hör av sig till dig, hon kan ju sånt här.

Kommer tårtorna att stå kallt, tex i kyl eller i ett svalt skafferi? Då är det ingen fara om de står en halv dag.

Ang. irishcoffee + marsipan, jag tyckte att det lät annorlunda men gott, särskilt för de som dricker kaffe till tårtan. Har ni någon mer fyllning i tårtan, i vanlig princesstårta brukar det ju vara sylt + vaniljkräm?

Lycka till med tårtbaket!

• Odis

En grej att testa kan vara mousse. Jättegott som fyllning. Vi ska ha blåbärsfromage (typ som mousse) tårta. Och det är kalasgott!

• Annelisan

Hej Stjärna och Odis!
    Vad snällt av er att svara!
    Stjärna: jag har tänkt mig alla tre fyllningar. alltså 3 lager (fyra tårtbottslager!). De sa att de ville ha en hög tårta...

Jag prövade med sugar paste och lät det stå kallt ett par timmar. Tyckte att locket "drog ihop sig" när vi skar i det. Kanske reagerar marcipan på samma sätt? Är det någon som vet om det blir bättre om jag använder smörkräm på locket först?

• Johanna = en lat kock

det låter som det var mycket gummi i sugarpasten...

marsipan och sugarpaste kan behöva vila lite (några minuter) efter att man har vkavlat den för att den ska bete sig som den ska (inte krympa eller öka i storlek) men det brukar inte ha någon betydelse alls!

smörkrämen eller oljan är för att locket inte ska svettas, inte något annat...

tycker att smaksättningarna du ska ha låter gott! (själv hade jag nog gjort mörk chokladganache, vaniljmousse och irish coffee mousse)

Tårta brukar hålla ett par dagar men det är jättebra att lägga på locket på morgonen! Då håller det sig jättefint!

Svar på tråden Råd om tårtfyllning