Inlägg från: varelse |Visa alla inlägg
  • varelse

    2011 brudar del 5

    Idag har vi berättat för mina föräldrar var vi ska gifta oss. Jag råkade försäga mig till mamma i förra veckan (det var verkligen en miss!) och då var det inget mer att göra än att boka in en träff hos föräldrarna mina och berätta även för pappa.

    Pappa fick lite presenter av oss. En skrivbok med fuskläderomslag och en presentförpackning med två pennor (en kulspets och en blyerts) samt en liten motivationsbok som heter "En gnutta mod". Han blev glad för presenterna och glad att vi talade om platsen i tid så han kan förbereda sig och öva lite i förväg!

  • varelse

    Novem och Greeneyes: Vi har också 2011 av precis samma orsak: hinna spara ihop pengar. Vi vill ju inte behöva leva på knäckebröd och vatten för att få det bröllop vi vill ha, så att säga.

    Vi är också båda studenter just nu. Jag tar min examen i juni 2010 och hoppas på att få jobb till hösten, ska börja söka så snart jag fått ihop mitt CV (fy sjutton vad det är svårt att göra reklam för sig själv!!). M2B började plugga nu i jan och blir klar i mars/april 2011.

  • varelse
    ALLIMA skrev 2010-02-06 11:05:21 följande:
    Har nu fått tiden från kyrkan : kl. 15 har dom i sitt upplägg i samband med dop och begravningar. Vi vill ha kl. 16 för vi har så nära till festlokalen men det får vi veta först ca. 3-4 mån. innan vigseln OM vi får kl. 16. beror på präst, kantor m.m. tydligen... Hur ska vi göra? Vill ju skicka ut inbjudningarna ca. 5-4 mån. innan. Vad kan man hitta på vid brudskålen så att inte middan börjar alltför tidigt? Är ju vinter så det går inte vara utomhus nån längre stund. Tacksam för tips!
    Vill man hitta på något så kan ju alltid någon få hålla ett tal? Någon kanske kan läsa en dikt eller sjunga ett stycke?

    Min spontana tanke är dock, att om jag var i er situation, så hade jag nästan sett det som en fördel om middagen blev lite tidig eftersom bröllopsmiddagar kan dra ut på tiden och jag vill hinna festa lite med alla innan de går och lägger sig. Men det är ju min personliga åsikt!
  • varelse
    ALLIMA skrev 2010-02-07 14:06:36 följande:
    Varelse: ja det lutar mycket åt kl. 15. Får se till att ha lite aktiviteter att ta till om det ser ut att behövas.
    Japp! Det är alltid bra att ha lite trick i skjortärmen att ta till vid behov. Det blir säkert bra!

    Att svara på vad ni bör ha mer är lite klurigt när jag inte vet riktigt vilken stil nu har eller vilket färgtema. Jag tänker mig iofs spontant färgade blockljus om ni har silverkandelabrar, så att man får lite "färgstänk" att piffa upp det hela med.

    Placeringskort går att göra på alla möjliga vis, allt ifrån jätteenkla till ganska avancerade. Att sticka in i gaffeln funkar säkert, men ett annat förslag är att skaffa små "klädnypor" eller andra klämmor och fästa placeringskorten på glasen. Då blir det lättare att läsa placeringskorten för de som letar efter sina platser.
  • varelse
    Mrir skrev 2010-02-27 07:41:51 följande:
    Nyförlovad! Det verkar bli Majbröllop 2011 ändå!
    Åh, vad roligt! Jättegrattis!
  • varelse

    @Skuggan & @AndLisa: Vi har nog också kommit ganska långt i planeringen baserat på hur länge det är kvar tills vi gifter oss.

    Vi har:

    * Bestämt önskat datum (hoppas det funkar sen också för det är en fredag och vi kommer ha ganska nya jobb båda två eftersom vi pluggar just nu)
    * Preliminärbokat plats + festlokal
    * Bestämt vigselring (till mig, M2B vill bara ha en)
    * Köpt skor till mig
    * Köpt underklänning till mig
    * Beställt papper till alla trycksaker (jag gör dem)
    * Gjort prototyp för inbjudningskort + kombinerat festprogram/placeringskort
    * Tillfrågat tärnor (två stycken) som båda tackade ja
    * Tilltänkta toastmasters (inte frågat dem på allvar än dock)
    * Skrivit preliminär gästlista (ca 70 pers just nu, vilket blev ca 20 pers mer än vad vi tänkt från början)
    * Jag har bokat datum med väninnor för klänningsprovning, haha
    * Bestämt färgtema



    Det som jag tycker känns svårast just nu för egen del är att bestämma hår och smink... Har inte alls en lika klar uppfattning där som jag har om smycken och klänning...

  • varelse

    @Skuggan: Jag håller tummen för att det blir som ni vill, så att det ligger en liten ny bebis i din mage när ni gifter er!

    @annaochmias: Jag håller med Niini där, man måste ju börja någonstans. Har inte funderat så mycket på dekorationer än, har dock vissa idéer men vill inte skaffa något innan vi pratat ihop oss lite mer om det hela och det gör vi nog inte förrän i höst, skulle jag tro.

  • varelse
    AndLisa skrev 2010-03-01 19:56:57 följande:
    Haha, ja jag har också en tendens att vilja börja i "fel" ände. Men det är ju så roligt att planera de där småsakerna. Egentligen spelar det ju ingen roll var man börjar, allt ska vara klart samtidigt ändå:)
    Ja, det har du väldigt rätt i! Och roooligt är det!

    Jag tycker det är superkul att ha något att se fram emot, även om det ibland är sååå jobbigt att sitta och vänta när det är så lång tid kvar. Samtidigt så är ju det nödvändigt för att vi ska ha råd iom att vi båda pluggar just nu.
  • varelse
    Niini skrev 2010-03-01 21:50:51 följande:
    Haha :D Nej tokiga är vi då verkligen inte längre! Att som jag börja planera för bröllop våren 2011 i mars 2009, DET är att vara tokig! ;)
    Mjaa, det är väl en definitionsfråga? Ibland är det som nödvändigt att börja i tid för att hinna med allt och framför allt att hinna spara ihop pengar. Och då kan det vara roligt att planera lite under tiden, för att påminna sig om vad det är man sparar till, så det blir lättare att lägga undan pengar.
  • varelse
    Skuggan skrev 2010-03-02 08:16:43 följande:
    JO, vi pluggar också båda två så vi måste ju börja jobba för att ha råd med mer än en tur till rådhuset. Men nu har vi ansökningar ute båda två.
    Hoppas ni får jobb asap! Jag har också några ansökningar ute, men det finns inte så många jobb för mig att söka just för stunden... hoppas på att det kommer upp fler snart!! M2B blir inte klar med sina studier förrän till april 2011, men förhoppningsvis har han en arbetsplats att gå till då han är klar. Hans utbildning är ganska mycket fiffigare än min på det viset.
  • varelse

    @skuggan: Ja, jag håller tummen för er båda!! Klart man vill ha ett jobb inom det område man utbildat sig! Jag har ju också ett jobb i botten, om man så säger. Fast jag är inte tjänstledig, utan jobbar som behovsanställd på somrarna etc. Men där vill jag ju inte bli kvar, nu när jag lagt nästan 5 år på att utbilda mig till något helt annat!

  • varelse

    @NiVi: När jag läser dina alternativ tycker jag att du verkar luta mest åt alternativ 1 faktiskt. Och även om det inte finns någon kollektivtrafik ut dit så kanske gästerna skulle kunna dela på taxi alt att ni hyr en buss? Ingen aning om vad det kostar, men borde rimligtvis vara betydligt billigare än att hyra en båt för att frakta ut alla till ön, som i alternativ 3.

  • varelse

    @Mrir: Vad roligt! :) Gratulerar till kapet! Måste vara en underbar känsla när det bara klaffar och känns helt perfekt.

    Ska ut och prova klänningar i maj, trots att det är lååångt kvar. Men vill ändå prova ganska snart, för att kunna göra det lite mer i lugn och ro. I höst har jag förhoppningsvis ett jobb att gå till (tar examen i juni) och det kommer förmodligen kräva en HEL del tid, så då känns det ju skönt att ha modellen på klänning klar, så är det bara att beställa sen när det börjar närma sig.

Svar på tråden 2011 brudar del 5