• BrideBecks

Formulering för öppet hus efter middagen?

Vi har tänkt oss cirka 50 st gäster på vårt bröllop då vi känner att det är runt den gränsen som vår budget klarar. Men sen finns det alltid fler som man vill bjuda...
    Så vi har tänkt att alla är välkomna till kyrkan, sedan har vi middag för närmaste (50 st) och sedan är det ca 15-20 pesroner till som vi tänkte bjuda in efter middagen, när själva partyt sätter igång. Var på ett sådant bröllop för ett par år sedan, där jag kom på öppet hus, och jag tyckte det var en brijant idé då.
    Frågan är hur man ska formulera sig på inbjudan till de som ska komma till Öppet hus, efter middagen? Någon som haft liknande lösning tidigare? Hur gjorde ni då?

• Svar på tråden Formulering för öppet hus efter middagen?
  • patrikoannika

Hmmm.... till detta måste jag säga att jag är skeptisk. Är det inte svårt att dra gränsen mellan de som är "helt bjudna" och de som "bara" får komma på efterfesten? Kan man verkligen sålla så bland folk?

Jag personligen hade nog känt (om jag fick en inbjudan till en efterfest/öppet hus) att eftersom jag inte blir "helt" bjuden utan bara på efterfesten, så hade jag nog inte känt mig särskilt välkommen. Ni vill gärna att jag kommer, men jag får inte komma och äta? Hur bra vänner är ni då egentligen? Inte så bra så att de får komma med på hela bröllopet, men ni vill att de kommer senare. Vill ni att de ska vara med i kyrkan? Ska de det och sedan gå hem och äta och sedan komma igen?

Sååååå mycket mer kostar inte 15-20 pers! Inte med tanke på att de är bara själva maten de inte får komma med på? Eller de får inte äta tårta heller? Får de dricka?

Alla gör som man vill, men inget VI skulle göra eller rekommendera någon att göra.

Konstig idè måste jag säga...

• BrideBecks

Nä alla har väl olika uppfattning om hur man vill göra och alla har inte en begränsad budget men vill att så många ska kunna komma ändå. Vår budget var från början på 30 pers...så vi ligger tajt till redan. Det är bara släkten och till festen vill vi också ha med våra kompisar. Inte så svårt att sålla med andra ord.
    Alternativet hade varit att våra kompisar inte kommit alls och då hade det bara varit familj på bröllopsfesten. De är medvetna om vår situation och de blev jätteglada när de fick reda på att de är bjudna till bröllopsfesten. Vi har bra vänner som inte tar illa upp helt enkelt.

Jag fick som sagt en liknande inbjudan för ett par år sedan till min kompis fest och jag hade inga problem med det, tvärtom blev jag glad att jag överhuvudtaget blev bjuden på festen. Man kan inte räkna med att bli bjuden på bröllop bara för att man känner någon. Men som sagt, alla är olika.

• Nordiskbrud

Tycker också att det kan vara en bra idé, särskilt eftersom det bara är släkt på middagen. Min kusin hade så för väldigt många år sedan. Bara stooor släktmiddag och så kom alla deras kompisar när borden bröts (och de var verkligen partyglada då de hade haft en egen "sittning" innan och drog igång massa spex för och med brudparet). Sen var de party och givetvis tårta.

Kan ni inte skriva något om att "efter vigseln äter vi middag med (närmsta) släkten men vi vill gärna festa med Er kvällen lång! Ni är hjärtligt välkommna runt kl XX och då bjuder vi tårta och kaffe (kanske också fri bar???).
    Hur ni bör formulera beror ju på hur formella ni vill vara.

Vänner brukar ju förstå och kanske kan ni puscha någon att dra ihop en middag för de som får komma sen.

Svar på tråden Formulering för öppet hus efter middagen?