Aleta skrev 2010-01-14 10:06:06 följande:
Själv tycker jag inte att det är ett dugg romantiskt att hänga kvar vid gamla könsroller. Gemensamma beslut är i mina ögon det mest romantiska.
Nä, det kan jag förstå att vissa inte tycker. Jag tycker att gemensamma beslut är helt okej. Det som känns konstigt för mig är väl mer att man först ska diskutera det hela och komma överrens för att SEN efter det ändå ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" Det känns ju som att man redan vet svaret d och frågan känns rätt överflödig!
Själv så gillar jag könsroller, så länge det inte innebär att den ena får tusen fördelar mer än den andra. Jag anser att vi är olika och jag trivs med att vara olika och kan uppskatta de olika egenskaperna som män och kvinnor generellt har.
Tycker om att känna mig lite svagare och beskyddad av min man. Iaf så länge jag vet att jag klarar mig själv! Könen ÄR olika, vi är generellt bra på olika saker och det är något positivt tycker jag! Att frångå det generella är dock helt okej och lika naturligt som att inte göra det tycker jag! Man är sig själ helt enkelt, kvinna som man vill och man som man vill :)
För MIG så var det viktigt att frieriet kom från honom... som en gest på att han ensamt (utan mitt tjat eller påverkan) beslutat om att det här är något som jag vill! Troligen beror det på att jag känner en oro inför att min fråga eller diskussion skulle påverka honom att ta beslut som han kanske inte är redo för eller egentligen ens vill!
För mig (observera att det är MIN känslar när det gäller MIG) är det så mkt mer värt att han frågar helt självmant än om han bara svarade okej, när jag frågade. Eller att han kännt av massa med hintar jag gett och sen gör det för att han känner att jag förväntar mig det!
För någon annan har jag full förståelse för att man själv tar initiativet till ett frieri eller att men gemensamt pratar och diskuterar fram vad som ska ske. Där får man ju utgå ifrån personlighet! För MIG hade iaf varit helt otänkbart att fria själv. Då hade jag hellre varit ogift resten av livet tror jag allt!! Men det är ju helt baserat på min personlighet och mina känslor. Ingen jag lägger värdering i hur andra gör!