• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 28 Dec 23:37
    9915 visningar
    11 svar
    11
    9915

    Konstig reaktion. Allergi??

    Min sambo försöker gå ner i vikt så vi köpte lite frukt och sånt som vi inte ätit förr. Bland annat en hel ananas, lite kul att testa på.

    Det var jättegott! Men både jag och min sambo kände att det brände på läpparna. För mig gick det över men för henne blev det bara värre och värre och så började hon plötsligt blöda ur munnen :s

    Kan man reagera så av allergi?!
    Hon blev inge svullen utan det såg ut som flikar av huden bakom och på läpparna bara ramlat bort och det blödde rätt mycket.

    Bör man kolla upp det kanske? Nån mer som reagerat så pga frukt?

  • Svar på tråden Konstig reaktion. Allergi??
  • Trasan­99
    Äldre 29 Dec 00:26
    #1

    Just ananas kan ibland smaka lite skarpt, vet inte vad det beror på. Jag har aldrig varit med om att det börjar blöda, men att det bränner på läpparna.

  • aikido­aasa
    Äldre 29 Dec 00:56
    #2

    Ananas innehåller en hel del syra. Om man äter för mycket så kan det kännas på tunga och läppar efteråt. Är man dessutom lite känslig för just ananas så finns risken att man kan börja blöda. (hud "fräts" bort) Det gäller alltså att man håller koll på hur mycket av den frukten som man äter. Det bästa är att kombinera med någonting annat som kan hjälpa till att få bort överblivet fruktkött och saft bort så snabbt som möjligt. Det hjälper tyvär inte med vatten då den mest bara hjälper till att skölja runt syran ännu mer och till platser i munnen som inte var "angripet" tidigare.

    Lagom mängd av ananas är bra för kroppen men för mycket kan som sagt ge dessa effekter. Man behöver inte vara allergisk för att få dem.

    Orsaken kan vara att hon åt mer än vad du gjorde eller lät fruktsaften "glida" runt i munnen längre tid. (tuggandet kan t.ex. påverka.)

    Hoppas att hon känner sig bättre snart.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 29 Dec 04:58
    #3

    Oj, där ser man!
    Det hade jag ingen aning om. Var rätt obehagligt, hade ingen aning om att det är så starkt.
    Ska man undvika annanans om man har problem med magsår då också kanske.

    Jäkla irriterande att vi båda är så känslig mot frukt. Lärde mig nyligen att vi borde äta mer vattenlösliga fiber och det finns vä främst i frukt vad jag kunde läsa mig till. Känns ju läjligt att betala flera hundra i månaden för att få vattenlösliga fiber i pulver form från apoteket..


    aikidoaasa skrev 2009-12-29 00:56:56 följande:
    Ananas innehåller en hel del syra. Om man äter för mycket så kan det kännas på tunga och läppar efteråt. Är man dessutom lite känslig för just ananas så finns risken att man kan börja blöda. (hud "fräts" bort) Det gäller alltså att man håller koll på hur mycket av den frukten som man äter. Det bästa är att kombinera med någonting annat som kan hjälpa till att få bort överblivet fruktkött och saft bort så snabbt som möjligt. Det hjälper tyvär inte med vatten då den mest bara hjälper till att skölja runt syran ännu mer och till platser i munnen som inte var "angripet" tidigare.Lagom mängd av ananas är bra för kroppen men för mycket kan som sagt ge dessa effekter. Man behöver inte vara allergisk för att få dem.Orsaken kan vara att hon åt mer än vad du gjorde eller lät fruktsaften "glida" runt i munnen längre tid. (tuggandet kan t.ex. påverka.)Hoppas att hon känner sig bättre snart.
  • mittid
    Äldre 29 Dec 10:38
    #4

    Tror det räcker med att hoppa över annanas och kiwi då dessa är av liknande karaktär. Druvor är också något ni kanske borde ransonera, då de är starkt besprutade och innehåller mycker rester som kanske inte helt går att skölja bort. Vattenlösliga fibrer hittar ni ju också i grönsaker och de innehåller ju dessutom mindre kalorier så det kanske kan vara en fördel om man vill minska i vikt.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 29 Dec 12:10
    #5

    Tack för tipset :)


    mittid skrev 2009-12-29 10:38:20 följande:
    Tror det räcker med att hoppa över annanas och kiwi då dessa är av liknande karaktär. Druvor är också något ni kanske borde ransonera, då de är starkt besprutade och innehåller mycker rester som kanske inte helt går att skölja bort. Vattenlösliga fibrer hittar ni ju också i grönsaker och de innehåller ju dessutom mindre kalorier så det kanske kan vara en fördel om man vill minska i vikt.
  • aikido­aasa
    Äldre 29 Dec 12:34
    #6
    mittid skrev 2009-12-29 10:38:20 följande:
    Tror det räcker med att hoppa över annanas och kiwi då dessa är av liknande karaktär. Druvor är också något ni kanske borde ransonera, då de är starkt besprutade och innehåller mycker rester som kanske inte helt går att skölja bort. Vattenlösliga fibrer hittar ni ju också i grönsaker och de innehåller ju dessutom mindre kalorier så det kanske kan vara en fördel om man vill minska i vikt.
    Besprutning blir man ALDRIG av med även om man sköljer av frukten/bären/salladen. Den tränger in i fibrerna.
    Jag vet då jag är överkänslig mot många besprutningmedel. Det funkar inte som många tror att exempelvis skala äpplena. Jag reagerar ändå. Ja, det är bekräftat av en allergi utreding som jag gjorde för några år sedan.
    Så det är endast ekologiska saker som gäller för mig eller så måste jag ånga det jag ska äta. Då ångar gifterna bort.
  • mittid
    Äldre 29 Dec 13:01
    #7

    Så sant. Mitt pm angående druvor är med anledning av att man funnit större mängder rester i dem och att det kan vara orsak nog att utesluta dem om man nu är känslig som TS.


    aikidoaasa skrev 2009-12-29 12:34:52 följande:
    Besprutning blir man ALDRIG av med även om man sköljer av frukten/bären/salladen. Den tränger in i fibrerna.Jag vet då jag är överkänslig mot många besprutningmedel. Det funkar inte som många tror att exempelvis skala äpplena. Jag reagerar ändå. Ja, det är bekräftat av en allergi utreding som jag gjorde för några år sedan.Så det är endast ekologiska saker som gäller för mig eller så måste jag ånga det jag ska äta. Då ångar gifterna bort.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 30 Dec 16:51
    #8

    Jag håller mig till ekologiska frukter och gränsaker så gott det går.
    Av någon anledning kan jag inte äta isbergssalladen som säljs på City Gross här i Gävle. Svullnar upp i halsen och ögonen direkt!
    De som jag pratat med på Citygross tyckte det lät som att jag var allergisk mot besprutningsmedlet men min läkare tyckte inte det var värt att testa sig för. Jag är känslig mot laktos och pollen och barr annars.

    Mycket obehagligt att få reaktioner på födoämnen. Blev ärligt lite rädd när M började blöda ur munnen efter att ha ätit ananasen. Blev så mycket blod, inte som när man har småsår bara.
    Nä ush, man får hålla isg till ekologiskt helt enkelt och hon får akta sig för kiwi och anananas, synd för det är himla gott :)


    aikidoaasa skrev 2009-12-29 12:34:52 följande:
    Besprutning blir man ALDRIG av med även om man sköljer av frukten/bären/salladen. Den tränger in i fibrerna.Jag vet då jag är överkänslig mot många besprutningmedel. Det funkar inte som många tror att exempelvis skala äpplena. Jag reagerar ändå. Ja, det är bekräftat av en allergi utreding som jag gjorde för några år sedan.Så det är endast ekologiska saker som gäller för mig eller så måste jag ånga det jag ska äta. Då ångar gifterna bort.
  • J Banana­s
    Äldre 25 Jan 15:57
    #9

    Jag blöder också jättemycket när jag äter ananas, men jag kan inte låta bli att äta ändå. Var tvungen att googla och se om det var fler som fick så och vad det beror på. Har misstänkt att det har med syran att göra för jag har ganska känsliga läppar med tunn hud. Däremot går det bra med ananas på konserv för mig. Så blir ananassuget stort och man vill äta utan att förblöda, testa det ^^

  • Dejli
    Äldre 25 Jan 16:06
    #10

    Det finns ett enzym i ananas som "äter" proteiner, det är bl a därför det är så svårt att använda ananas tillsammans med något som innehåller gelatin, t ex i en paj eller dylikt, eftersom gelatin innehåller protein. Kroppen är ju också sammansatt av proteiner, så även om en del är känsligare än andra så behöver man inte alls vara allergisk för att få en mindre reaktion, även om det som hände din tjej låter lite värre än det.

  • Äldre 25 Jan 19:10
    #11

    Ett tips på god ekologisk frukt så kan man beställa på
    www.arstiderna.com/

    Levereras direkt till dörren. Super gott och nyttigt

Svar på tråden Konstig reaktion. Allergi??