• Liljekonvaljemö

familjen bjuder in människor till vårt bröllop

Känner bara ett behov av att ventilera det vi fick reda på idag. Min blivande svärfar har (tydligen) bjudit in ett par till vårt bröllop, utan att kolla med oss först(!) Nu var det några min blivande make träffat och tycker är trevliga, men ändå. Någonstans känner jag mig överkörd, det är ju trots allt vårt bröllop. Vi hade satt en gräns på 40 pers, dels av ekonomiska skäl men även för att vi vill ha ett litet bröllop med närmaste vänner och familj, människor vi trivs med och tycker om. Den gränsen är övertrampad flertalet gånger eftersom svärfar gärna "bjuder med" och tycker att den och den ska väl komma också. För honom (och svärmor) är det inga problem eftersom de, och mina föräldrar, har erbjudit sig att hjälpa till med kostnaderna för bröllopet. Missförstå mig rätt, jag tycker väldigt mycket om min blivande svärfar men att bara bjuda in några känns som ett stort övertramp. Inte bjuder man väl inte människor utan att kolla med brudparet först?

• Svar på tråden familjen bjuder in människor till vårt bröllop
  • tågjäntan

Jag håller med. Brudparet ska själva få bestämma vilka som ska bjudas in. Samtidigt har jag förstått här på BT att det är fler som har haft problem med det. En del säger, även om de inte för den skulle håller med, att om föräldrar eller liknande är med och betalar får man räkna lite med att de vill lägga sig i på olika sätt.

Spontant just nu när jag sitter och skriver, om jag fick en inbjudan från någon av parets föräldrar och det inte kom direkt från brudparet, skulle jag nog fundera. Men, men, alla tänker nog inte så långt.

• AndréaK

Givetvis ska brudparet själva få bestämma vilka gäster de vill bjuda till bröllopet. Om svärföräldrar/övrig släkt väljer att sponsra till bröllopet så är ju givetvis en fin och uppskattad gest men det innebär inte att de ska vara med och bestämma!!! Vi lever väl inte på stenåldern heller!!

• didis

Fast frågan är vem som bjuder in till fest - den som betalar hela festen (och inte bara bidrar med en liten slant alltså) eller den som firas.

Om föräldrarna, som det ju förvisso inte verkar vara i det här fallet, betalar hela kalaset tycker jag det är rimligt att de också har inflytande över gästlistan. Det blir då förälrarna som håller fest för sitt barn och dess make/maka, inte brudparet som det blir om de betalar själva.

Efter att ha följt mångas bekymmer på BT med släkt som lägger sig i verkar den enklaste lösningen vara att helt enkelt betala själv och därmed ha självklar bestämmanderätt över såväl stort som smått.

• Liljekonvaljemö

I det här fallet delar vi, mina föräldrar och svärföräldrarna på kostnaderna.

Poängen är att han bjuder in och sedan (lång eller kort tid efteråt) nämner i förbifarten att han har bjudit in det paret också. Både jag och min blivande man känner oss inte så lite överkörda, även om det nu råkar vara ett par som min blivande man träffat och tycker är trevliga så är det är själva principen. Det finns dessutom personer som vi absolut inte vill ha med på bröllopet (av olika skäl) så vi får bara hoppas att svärfar inte bjuder in några av de.

En annan sak är att det inte gått ut inbjudningar ännu, då gästlistan och alla små detaljer (som tid, etc) inte är helt färdiga. Så hur han kan bjuda in några utan att det gått ut inbjudningskort är för mig obegripligt.

• Vinröd

Åh, vad trött man blir! Att folk håller på sådär och kör över andra! Jag tycker verkligen att det är respektlöst av svärfar att bjuda in folk till ert bröllop utan att kolla med er.
    Tänk om ni redan haft hela bordsplaceringen klar och blev tvugna att ändra den varje gång svärfar får lust att bjuda in nån mer.

tågjäntan skrev 2009-12-24 21:31:20 följande:
    Spontant just nu när jag sitter och skriver, om jag fick en inbjudan från någon av parets föräldrar och det inte kom direkt från brudparet, skulle jag nog fundera. Men, men, alla tänker nog inte så långt.
    Jag håller med. Tror inte att jag skulle ta det riktigt seriöst om jag fick en inbjudan från någon av föräldrarna till brudparet, dessutom om inbjudan är muntlig och inte skriftlig skulle jag bli mycket misstänksam. För jag anar att svärfar inte köpt inbjudningskort och delat ut....
    Nog om det. Jag tycker att din blivande och du skall prata igenom hur ni vill had det. (Inte för att jag tror att ni är oense om det, utan snarare för att ni skall vara helt överens om hur ni vill ha det), och sedan prata med svärfar om hans spontana inbjudningar. Hoppas det orndar sig på bästa sätt!
  • Moirie

Usch, vi har haft samma problem med en av vara foraldrar som bjudit in personer utan att prata med oss forst och det trots att vi betalar allt sjalva. Det ar dalig stil att inte kolla upp det med brudparet forst. Nar jag var som argast over dessa spontaninbjudningar sa ville jag strunta i att skicka ut nagon inbjudan till dem (bonusgasterna) och helt enkelt lata foraldern som bjudit in fa forklara att den tydligen inte hade mandat att bjuda in, om nagon undrat. I slutandan gjorde vi sa att dessa gaster bjods in men kostanden for dem betalas av foraldrarna.

Forutom det ekonomiska sa kan det bli en massa praktiskt krangel om det bjuds in lite hur som helst. Hur tanker svarfar forsakra sig om att hans gaster far en pappersinbjudan? Har han gett er en lapp med deras adress osv? Har han koll pa det totala antalet gaster sa att det passar lokalen och den storlek ni vill ha? Vet han vilka personer som inte alls gar ihop med vissa andra och var ni tankt dra gransen nar ni bjuder in? Ni skulle ge honom en kort lektion i det praktiska, tycker jag. Det kanske kan dampa spontaninbjudningarna nagot. (Men gor det snallt for han ar sakert bara sa stolt och glad for er skull).

Ursakta de forsvunna "prickarna". Engelsk dator...:)

• Grodfrun

Oj vilket dilemma! Jag tycker ni ska prata med svarforaldrarna och diskutera hur pengarna ska anvandas eftersom de hjalper till att betala en del av brollopet.
    Kanske kan han fa bjuda in ett par vanner iom att de anda hjalper till att betala, men att ni kan komma overens om vilka (eller kanske vilka som inte) ska bjudas in?

• 090208

Spelar inte ett dugg roll om dom hjalper till att betala, ni bestammer!!

• Sebastiána
    Liljekonvaljemö skrev 2009-12-24 20:35:34 följande:
    Känner bara ett behov av att ventilera det vi fick reda på idag. Min blivande svärfar har (tydligen) bjudit in ett par till vårt bröllop, utan att kolla med oss först(!) Nu var det några min blivande make träffat och tycker är trevliga, men ändå. Någonstans känner jag mig överkörd, det är ju trots allt vårt bröllop. Vi hade satt en gräns på 40 pers, dels av ekonomiska skäl men även för att vi vill ha ett litet bröllop med närmaste vänner och familj, människor vi trivs med och tycker om. Den gränsen är övertrampad flertalet gånger eftersom svärfar gärna "bjuder med" och tycker att den och den ska väl komma också. För honom (och svärmor) är det inga problem eftersom de, och mina föräldrar, har erbjudit sig att hjälpa till med kostnaderna för bröllopet. Missförstå mig rätt, jag tycker väldigt mycket om min blivande svärfar men att bara bjuda in några känns som ett stort övertramp. Inte bjuder man väl inte människor utan att kolla med brudparet först?
    Trevlig eller ej, MAN BJUDER INTE IN FOLK TILL ANDRAS FESTER!!!!!
  • Sebastiána
    Moirie skrev 2009-12-29 19:35:19 följande:
    Usch, vi har haft samma problem med en av vara foraldrar som bjudit in personer utan att prata med oss forst och det trots att vi betalar allt sjalva. Det ar dalig stil att inte kolla upp det med brudparet forst. Nar jag var som argast over dessa spontaninbjudningar sa ville jag strunta i att skicka ut nagon inbjudan till dem (bonusgasterna) och helt enkelt lata foraldern som bjudit in fa forklara att den tydligen inte hade mandat att bjuda in, om nagon undrat. I slutandan gjorde vi sa att dessa gaster bjods in men kostanden for dem betalas av foraldrarna.Forutom det ekonomiska sa kan det bli en massa praktiskt krangel om det bjuds in lite hur som helst. Hur tanker svarfar forsakra sig om att hans gaster far en pappersinbjudan? Har han gett er en lapp med deras adress osv? Har han koll pa det totala antalet gaster sa att det passar lokalen och den storlek ni vill ha? Vet han vilka personer som inte alls gar ihop med vissa andra och var ni tankt dra gransen nar ni bjuder in? Ni skulle ge honom en kort lektion i det praktiska, tycker jag. Det kanske kan dampa spontaninbjudningarna nagot. (Men gor det snallt for han ar sakert bara sa stolt och glad for er skull). Ursakta de forsvunna "prickarna". Engelsk dator...:)
    Precis!!!!

Tänk om man har bokat en lokal där det får plats max 40 gäster. Var ska "extragästerna" sitta?
  • Sessibo

Det är ERAN dag, ni bestämmer helt själva vilka som NI vill bjuda, dom andra har inget att säga till om när det gäller erat bröllop..
    Kram

• Trasan99

TS: Hur har det gått? Har ni diskuterat problemet? Någon förståelse?

• Sebastiána

Det är en sak om man säger till brudparet att det vore trevligt om X och Y blev inbjudna. En helt annan sak att faktiskt bjuda in. Det gör man bara inte. Tänk nu om någon gäst fått en muntlig inbjudan och svärfar glömmer säga det till brudparet. Gästen dyker upp, men det finns ngen mat eller sittplats eftersom brudparet inte visste om att gästen skulle komma...

Undrar också hur det gått!

• Liljekonvaljemö

Jodå vi har talat med svärfar och efter en hel del mutter och morrande (han blev rätt stött) så verkar det som om det löst sig. Vi har kvar samma gästantal genom indragningar av andra människor han tyckte vi kunde bjuda (men som han lyckligtvis inte "bjudit in"), paret i fråga kan komma och förhoppningsvis har svärfar lärt sig någonting. Det är 5 månader kvar till bröllopet så man vet aldrig...

Svar på tråden familjen bjuder in människor till vårt bröllop