• Gnistra mera

Vem betalar för tärnklänningar?

Hej,

Hur gör man egentligen gällande tärnors klänningar, skor, hår osv osv.??

Vem betalar vanligtvis?
    Och när skall man prata om dessa saker?

Jag har planerat att ha 3st tärnor, mina två kusiner och en kompis. Alla har tackat ja.

Mina kusiner åker hit från båda England och USA och dessutom så får vi pengar ifrån deras föräldrar så för dem kommer min familj att betala.
    Men jag vet inte hur jag skall göra med min vännina...
    Skall vi eller hon betala för hennes saker?
    Jag kan tänka mig att vi ev betalar hennes klänning också men vet inte om det är förväntat av oss. Hur har ni resonerat?

Och skor, väska, hår, smycken...hur gör man med allt det där också??

Tack för råd och tips!

• Svar på tråden Vem betalar för tärnklänningar?
  • SunFloweeer

SposaRoma:
    Vilka undebara klänningar!
    Har någon beställt därifrån? Så man vet hur lång tid det tar och fraktpriser o dyl?

• 090208

Håller med om att man ska försöka hitta "vanliga" klänningar, som med allt annat så kostar bröllopsgrejer mer.

Sen kan man ju alltid försöka sälja dom!

• Gnistra mera

Håller med om att det kan vara riktigt kul att fixa hår och sånt ihop. Jätte bra tips att se om man kan förhandla fram någon "grupp rabatt" hos frisören.

Kollade länken, fina klänningar men ingen som jag fastnade för helt.

Vågar ni handla klänningar över nätet?
    Känns som en risk gällande passform, kvalite, material osv.
    Antar att det inte är någon returrätt om det blir fel, eller?

• lecaroline

Jag tycker att det beror på hur mycket bruden vill ha att säga till om med stil, färger osv..

Även om de hade köpt en ny klänning hade den kanske inte alls sett ut som du vill och inte i den färgen. Och så blir den aldrig använd mer..
    Men köper man klänning till tärnan så räcker det. de behöver inte ha någon tärne present osv

• Marialia

undrar också hur man tar upp ämnet? Har en del förslag på modeller o som jag tycker är fina och skulle nog vilja att färgen passade till vårt tema, samt att deras klänningar (2 tärnor) var likadana.
    Men för mig spelar det inte nån roll om klänningen är köpt på ellos, Gina Tricot eller i brudbutiken. Bara som någon skrivit tidigare, de själva också gillar dem o kan trivas med dem på. Men i ärlighetens namn har jag svårt att se deras kläder/smink/frisyrer äta sig in i vår redan (enligt våra drömmar) tighta budget.

MEN frågan kvarstår, hur ta upp ämnet?

• Nicossambo

Det finns fina tärnklänningar på halens som tänkte på först, men nu gör vi så att en kompis syr upp dem klänningarna kommer gå på 1000kr st och är tyget äkta siden. Vi har två tärnor vi har bestämt redan från början att vi betalar halva klänningen.

Prata med din /dina tärnor hur dem tänker och hur du tänker.
    Gnistra mera skrev 2009-12-21 10:55:44 följande:

Tack. Jag förstår ert resonemang...Min tärna försöker vara jätte hjälpsam och surfar runt på nätet efter klänningar men alla förslag som hon lämnar är dyra (ca 4000-7000sek). Det har jag absolut inte lust att lägga ut på tärnklänningar när jag skall ha 3 tärnor.Min brudkläning är rätt dyr(ca 20 000sek), undrar om det är det som får henne att resonera att då skall tärnklänningarna också kosta?Jag kan tänka mig att lägga ut 2000-3000 per tärna men inte mer.Verkar det rimligt?
  • PattyPoo

Hej!

Jag ska gifta mig i maj 2010 och har två tärnor. Vi kom överens om att de skulle köpa sina egna klänningar, men hålla sig till bröllopets temafärger (ivory/fuchsia).

Den ena tärnan är min bästa vän sedan 20 år och den andra är min syster, så det var inte svårt att kommunicera vad gäller vem som skulle betala.

De helt fantastiska klänningarna hittades på www.lightinthebox.com och det var superenkelt att både beställa, betala och leveransen tog inte mer än 1 månad allt som allt! Jag är jättenöjd med deras val, och de har fått var sin fantastisk klänning som de kan använda vid andra tillfällen, för under 1000 kr/styck (inkl. frakt, tull & moms)

Jag har köpt dem var sin benvit paschminasjal att bära till klänningen, men skorna köper dem själva. Planerar att inhandla en fint smycke, som present och tack för att de ställer upp och stöttar mig genom all planering, vigsel m.m.

I slutändan gör man som man vill själv. Jag kollade runt lite innan vad vett & etiketten säger, och min guru - Margareta Ribbing, säger att det är en stor ära att bli tillfrågad att vara tärna/marshalk, och att det är idag vanligare att dessa bekostar sina egna kläder, än tvärtom. Det räckte för mig!

Lycka till!

Kram

• Kärleken9

Min systerdotter ska vara min tärna. Jag har beställt tid hos frisören för oss båda, och lite smink får hon säkert också på sig. Men det är ju min uppsättning och sminkning som är a och o den dagen. Men jag kommer ihåg den tiden som jag och min syster hade tillsammans när vi blev fixade inför hennes stora dag. Är ett väldigt fint minne och jag hoppas detta ska bli samma för mig. Klänning har jag sagt att jag önskar den går i lime eller silver, eller båda, som är våra färger men jag vet inte hurvida vi eller de ska betala den. Men en vanlig klänning som hon kan använda fler gånger är helt ok med mig. Skor står hon säkert med själv. Betalar alltså hår/smink och då tärnbuketten till henne. Det där med presenter till höger och vänster har jag aldrig förstått mig på. Är ju som Pattypoo säger en ära att vara tärna/marskalk osv på bröllop. Marskalken förresten har vi sagt mörk kostym till, liksom min blivande ska ha, men de behöver inte vara exakt lika. Sen hans blomma på kavajen står vi ju också för.

• Sebastiána

Vi tänker såhär. Tärnan får välja vilken klänning hon vill, så länge den inte är svart eller vit och då betalar hon också själv. Hon sminkade sig själv på sitt bröllop och jag kommer att sminka mig själv så det betalar vi inte heller. Däremot funderar vi på att betala hennes frisyr.

• Sebastiána

Gnistra mera skrev 2009-12-21 10:55:44 följande:

Tack. Jag förstår ert resonemang...Min tärna försöker vara jätte hjälpsam och surfar runt på nätet efter klänningar men alla förslag som hon lämnar är dyra (ca 4000-7000sek). Det har jag absolut inte lust att lägga ut på tärnklänningar när jag skall ha 3 tärnor.Min brudkläning är rätt dyr(ca 20 000sek), undrar om det är det som får henne att resonera att då skall tärnklänningarna också kosta?Jag kan tänka mig att lägga ut 2000-3000 per tärna men inte mer.Verkar det rimligt?
    Allt är ju relativt. Min brudklänning kommer att kosta mindre än 6000:- och då hade det ju varit alldeles orimligt att köpa en tärnklänning för 7000:-
  • Helsingborg i Mars

Marialia: Jag tycker du bara ska säga det rakt ut, men om man gärna vill tycka till om klänningen men inte betala får man vara beredd på att de med tight privatekonomi kanske tar ngn festklänning de redan har eller köper ngt du inte tycker funkar till bröllopet.

Sen är det väl oftast så att ens tärnor även är ens vänner och de vet väl hur er budget ser ut. Själv var jag tveksam på om jag kunde bekosta deras håruppsättningar och sa att jag gärna vill ha med dem hos frisören och att jag skulle ordna så att de fick använda frisörens hårtork, platttång etc. så att vi kunde umgås samtidigt eller att de själva fick bekosta det. Alla 3 tärnor förstod och ngn ville bekosta uppsättning själv och ngn ville göra håret själv.
    Nu har det dock löst sig för min frisör gav ett paketpris som passar min plånbok bra så jag kan bjuda mina tärnor på frisörbesöket.

• MrsMuffin

Vi har väl tänkt att betala min tärnas klänning...den får kosta kring tusenlappen, helst inte mer. Hår och sådär får hon nog greja själv, tärnbukett bekostar naturligtvis vi. Lite svårt det där...

• Marialia

Mina två tärnor betalar sina tärnklänningar själva. Förklarade för dom att vi helt enkelt inte hade möjlighet till detta med vår budget, även om vi gärna skulle vilja.

Däremot har jag då släppt på "reglerna" gällande klänningarna. De fick hålla sig till någon grön nyans eller någon som var åt aprikos eller korall. De behövde heller inte se likadana ut.

Beslöt mig för detta då jag ville att de skulle ha användning för klänningen även efter vårt bröllop och att de skulle trivas i den och känna sig fina.

• JosieJose

Vi kommer sy upp tärnklänningarna och betala för dem. Vi har valt färg men låter tärnorna välja stil själva. Klänningarna kommer kosta 800-900kr med tyg och allt. Skor och sånt står de för själva. Sen har jag funderat på om vi kanske betalar för håruppsättning också.. Men det får vi se lite närmre tror jag..

Svar på tråden Vem betalar för tärnklänningar?