• Gnistra mera

Vem betalar för tärnklänningar?

Hej,

Hur gör man egentligen gällande tärnors klänningar, skor, hår osv osv.??

Vem betalar vanligtvis?
    Och när skall man prata om dessa saker?

Jag har planerat att ha 3st tärnor, mina två kusiner och en kompis. Alla har tackat ja.

Mina kusiner åker hit från båda England och USA och dessutom så får vi pengar ifrån deras föräldrar så för dem kommer min familj att betala.
    Men jag vet inte hur jag skall göra med min vännina...
    Skall vi eller hon betala för hennes saker?
    Jag kan tänka mig att vi ev betalar hennes klänning också men vet inte om det är förväntat av oss. Hur har ni resonerat?

Och skor, väska, hår, smycken...hur gör man med allt det där också??

Tack för råd och tips!

• Svar på tråden Vem betalar för tärnklänningar?
  • BrideBecks

Jag har resonerat att om de inte skulle varit tärnor hade de ju säkert lagt pengar på en klänning till bröllopet i alla fall. SEn är det ju alltid en prisfråga hur mycket man tänkt lägga på deras kläder. Jag är inte superkräsen med tärnornas klänningar, jag vill mest att det ska se enhetligt ut, så jag kommer försöka hitta något inom en rimlig prisklass samt en klänning som de kan använda även efter bröllopet. Då tror jag inte det kommer vara några problem för dem att lägga en femhundralapp för en klänning. Skulle jag däremot absolut vilja ha klänningar som kostar mer än så skulle jag nog skjuta till med lite pengar till dem.

• Imma

Jag tycker att brudparet betalar för tärnans/marskalkens saker om det är så att man har specifika önskemål om utseendet. Dvs ska klänningen se ut på ett speciellt sätt bör man betala för den. Likadant med övriga kläder/smycken, osv. Om det är okej att tärnan sminkar sig själv och ordnar sin egen frisyr tycker jag inte att ni behöver betala för det. Om det däremot förväntas att hon ska till frisör och professionell sminkning tycker jag att ni bör betala för det också.

Vi betalade ingenting för "min" tärna. Vi fixade hår och smink tillsammans och klänning fick hon ha vilken klänning som helst som hon redan hade i garderoben. Ville absolut inte att hon skulle ha några extra utgifter för att vara min tärna. Det var ju jag som var tacksam över att hon ville ställa upp och inte tvärt om.

• Gnistra mera

Tack. Jag förstår ert resonemang...

Min tärna försöker vara jätte hjälpsam och surfar runt på nätet efter klänningar men alla förslag som hon lämnar är dyra (ca 4000-7000sek). Det har jag absolut inte lust att lägga ut på tärnklänningar när jag skall ha 3 tärnor.

Min brudkläning är rätt dyr(ca 20 000sek), undrar om det är det som får henne att resonera att då skall tärnklänningarna också kosta?

Jag kan tänka mig att lägga ut 2000-3000 per tärna men inte mer.
    Verkar det rimligt?

• KatjaB

jag tänker såhär, att jag vill ju förstås att de ska trivas i sina kläder, sen är det ju kul om det dessutom passar ihop med temat. Turligt nog så gillar båda tärnorna rosa och en klänning som jag hittade och gav förslag på.
    Jag har sagt att vi betalar klänningarna om vi beställer dem från kina, annars blir det tyvärr lite dyrt för oss. då blir det ca 1300-1500 med frakt för båda klänningarna.
    de har möjlighet att bestämma själva över hur det ska se ut o så, men att köpa klänningar för flera tusen är inte ett alternativ för oss.
    Hår smink o skor får de fixa själva, jag tror också att de inte är de typerna som lägger pengar på att fixa massor på salong utan gör sig festfina helt på egen hand, och de brukar ju vara snygga då med så jag förväntar mig inte att de ska lägga ner de pengarna på håret tex, och jag kommer inte betala det åt dem heller.

• SposaRoma

www.lightinthebox.com/

- de har väldigt fina klänningar för väldigt trevliga priser. Jag kollade runt där ursprungligen innan jag valde ett helt annat alternativ för min tärnor. (M a o, de är rätt många, så jag gav dem "the convertible dress" från VS, så kan de använda vilken modell de tycker passar dem bäst, enklast så!)

• MaddeåMats

Ska alla ha samma klänning eller bara samma färgkomination?
    Jag betalade för min klänning då jag hyrde en som bruden godkänt. Däremot betalade hon för min håruppsättning!
    Skor köpte jag själv, som tjej kan man ju aldrig få för många skor!

• 090208

Kan man inte hyra klader till dom??

• Helsingborg i Mars

Hej,

jag har hittat helt underbara cocktailklänningar i en stor svensk kedja ( nu i nyårstider finns det hur mycket som helst i butikerna - både exklusiva och mainstream).
    Har tre tärnor och eftersom jag vill bestämma vilka klänningar de ska ha (färg, stil, tema) så tycker jag man ska betala också. Men ingen förväntar sig en 4000kr klänning, de hittar du i alla bröllopsbutiker. Mitt tips är att surfa runt lite, century 21 etc. för ett snyggt men prisvärt alternativ.
    Du kan till och med hitta Dolce&Gabbana klänningar för under 4000 under mellandagsrean så stirra dig inte blind på sk. tärnklänningar.

Jag har varit osäker på om min budget klarade av tjejernas frisörbesök under dagen men tycker det ska bli hur mysigt som helst att vi alla gör oss fina tillsammas så jag står för det också.

Skor däremot får de välja själva, har mest sagt att jag föredrar höga klackar då jag tror det blir finast till :)

Jag tycker inte du ska snåla på tjejerna men hitta ett alternativ som passar din budget.

• Zephiennia

Om tärnorna själv bestämmer vad de ska ha på sig så skulle jag inte betala för klänningarna. Om jag däremot envisas med att de ska ha en viss färg eller en viss modell eller liknande så tycker jag att man ska betala för klänningarna.
    då jag tänkt beställa brudklänning från Kina ligger det ganska nära till hands att även beställa tärnklänningarna därifrån, det brukar bli relativt billigt.

Och när det gäller hår och sminkning så kan det ju vara en kul grej att göra tillsammans med sina tärnor, det går ju alltid att försöka förhandla fram ett bra pris med en frisör.

Men allt beror ju i slutändan på vilken budget man har och vad man väljer att lägga pengarna på.

• tågjäntan

Vi hade varken näbbar, tärnor eller marshalk (det är eg den svenska benämningen för bestman). Hade jag känt någon förväntning från ex syrran eller någon annan kompis, hade jag sagt att vi har inte råd att betala för kläder eller annat, men annars får´du/ni gärna vara det. (Nu var detta inte skälet till att vi inte hade tärnor eller marshalk.)

Svar på tråden Vem betalar för tärnklänningar?