• Nils

Små hårda "klumpar" från halsen!

Hej.
    Jag har ett problem,så fort jag blir förkyld eller lite ont i halsen så får jag gula hårda små "klumpar i halsen!
    Jag har som en "ficka" i halsen som jag precis kan nå med en tandpetare. Där inne sitter "klumpen". De luktar väldigt illa.
    Jag undrar om det finns någon här som vet vad man kan göra åt det här? Det är ganska retligt.

• Svar på tråden Små hårda "klumpar" från halsen!
  • karinda

Prata med en öron-näs-halsläkare! Jag har träffat på en del patienter som har sådana här problem (är dock inte läkare själv) och dessa patienter har sina små klumpar i gropar i tonsillerna (halsmandlarna). Jag vet inte vad som gjorts åt problemet, eftersom det inte är mitt specialområde. Operera bort tonsillerna skulle kanske vara lite drastiskt... men vad vet jag... Hoppas det löser sig!

• Lokan

Om de luktar illa så är det antagligen fett som fastnat/lagrats i halsen. Ibland kan man mista det för halsfluss (vita prickar i halsen). De lossnar av sig själva och är inte alls farliga. De flesta får såna då och då.

• Tillie

Jag har oxå såna där klumpar. De kommer då och då, och jag har haft det hela mitt liv. Min syster har oxå såna. En läkare jag pratade med detta problem om sa att det var en slaggprodukt från halsmandlarna när de gör sitt jobb. Det är bara ett bevis att mandlarna funkar. Andledning till att vissa av oss får dessa klumpar är att vara mandlar är skrovliga och har "fickor" medans andra personer har släta. Så sa doktorn till mej för flera år sedan så jag oroar mej inte längre. Däremot skulle jag inte använda tandpetare (man kan ju skada sig!!!), jag rekommederar bomullstopps (såna man har till öronen) om man nu måste dit och pilla. Vilket händer ibland. Ett annat tips är gurgla med munvatten, då luktar det godare och kanske följer nån gul sak med ut.

Ha det bra

• Lokan

Om man har ärr på mandlarna (kanske det som du kallar "ficka" så fastnar fettklumparna lätt där. Någon föreslog ta bort mandlarna. Men jag håller med om att det är väl drastiskt för något sånt här!

• trollälva

Ibland kan man få iilaluktande små klumpar i halsen om man är laktosintolerant.

• lovbritt

Jag har också såna klumpar i halsen, liksom min pappa. Vi har alltid kallat de för "ploppar", för de liksom ploppar ut av sig själva efter ett tag. Ett tips är att gurgla med nån slags brun lösning som finns på apotek.
    I alla fall är det inte alls farligt!

• Citronella

Hm, de gånger jag haft så har det _alltid_ varit halsfluss så jag tycker du ska söka läkare för detta!

• Brud 030802

Jag har också sådana där och det luktar hemskt illa. Den läkare jag frågade sa att det är matrester och så som lagras upp och att det är bra att använda munvatten. Jag är inte direkt nöjd med det svaret för jag vill ha bort dem. Fy sjutton, ska man behöva operera?

• f.d. Svart brud

Jag har det periodvis. Speciellt om immunförsvaret "arbetar på högvarv" och jag känner mig hängig. Har också djupa fickor, men jag pillar inte, därför att men kan trycka ner dem mer istället. Försöker hellre gurgla.

• Littletiger

Nils; tycker att du ska gå till läkaren och kolla vad det är. Min svägerska hade ont i halsen, trodde det var halsfluss men det visade sig vara en halsböld som hade utvecklats under en tid. Den var inte rolig att ta bort...
    Halsar ska man alltid vara försiktig med.
    /Karin

• Norrskensflamman

Jag hade jätte problem med att det åkte in små matbitar i halsmandlarna och att det bildades illaluktande klumpar som jag fick peta ut. Hade dålig andedräkt pga klumparna och för övrigt mycket problem med förkylningar och alltid mer eller mindre ont i halsen. Till slut opererade de bort halsmandlarna och då försvann alla problem. Dessutom så slutade jag att snarka. Prata med din läkare om halsproblemet.

• Julia B

Aha, jag har alltid undrat vad det var för något. Jag kan pilla loss dem med tungan, men upplever snarare att det bildas en klump under en hinna som sedan kommer ut.

• Lorelei

När jag har sånna klumpar i halsen brukar det handla om en virusinfektion. Har varit till läkaren vid ett flertal tillfällen för jag trott att det var halsfluss men de säger att det är en infektion som går bort av sig själv, inget man kan göra något åt.

Fast jag skulle nog aldrig kunna peta bort dem, mår illa bara jag tänker på det =/

• 77:an

Ledsen att säga det här med... det enda som hjälper mot sådana klumpar är att operera bort mandlarna. Eftersom det hela tiden samlas slaggprodukter i fickorna i mandlarna kan risken för större infektioner öka och då kan man till slut drabbas av andra sjukdomar. Min läkare väntade länge med att operera bort mina men det var enda lösningen och efter det har jag varesig luktat illa i munnen, haft gula klumpar eller halsfluss. Det är underbart att slippa försöka pilla ut "plopparna". Jag pillade nämligen ut min med en brevsprätt, hade ingen känsel i mina mandlar och var tvungen att "rensa" dem för att jag över huvud taget skulle kunna öppna munnen utan att någon svimmade av "bajslukten". Men man kan ju ha olika mkt problme också.... du borde i alla fall konsultera en öron näs hals läkare för att ta reda på vad som är bäst för dig. Hoppas det går bra!

• Nils

Hej alla! skönt att höra fler med samma problem. Jag är inte glad att ni har besväret,men att jag ej är ensam menar jag. Att operera bort mandlarna? är man sövd då? gör det ont efteråt?

• 77:an

Ja du är sövd under operationen och efteråt får du ordentligt med smärtstillande. Efter operationen känns det ungefär som om du har halsfluss med svider lite mer. Men med ordentligt smärtlindring (tre värktabletter om dagen) så är det lungt. Bäst av allt är att du får äta mkt glass Det onda sitter i ungefär två vecker efter operationen. Sedan varierar det juvisserligen från fall till fall. Det bästa är att opereras under vinterhalvåret, då är det mindre infektionsrisker mm.

Svar på tråden Små hårda "klumpar" från halsen!