• cherry­cupcak­e
    Äldre 17 Dec 21:34
    6321 visningar
    23 svar
    23
    6321

    Vilken diet funkar egentligen?

    Hej,
    här är en tjej som testat det mesta av dieter..
    men inte lyckats. Tror dock jag inte är ensam om detta,just nu finns ju en rad olika metoder men vilken är egentligen bäst?
    så är det är det någon här som är haj på detta??

    Gi,Atkins,pulver?

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden Vilken diet funkar egentligen?
  • marief­arah se
    Äldre 17 Dec 21:52
    #1

    Hej cherrycupcake!
    När det gäller dieter finns det verkligen hur många som helst. jag tror inte på dieter där du ska utesluta något. Det bästa är att äta allt, men med måtta. Jag har av erfarenhet när jag gick på balettakademien att vi alla var så matfixerade hela tiden. Man la mer tid på vad man inte fick äta och då är det ju självklart det man vill ha. Nu äter jag normalt, äter en bulle om jag är sugen etc etc och jag väger mindre nu än vad jag gjorde förut när mat blev en så stor del utav mitt liv. Istället för att du ska fokusera på dieter, är det bättre att träna och göra saker du tycker om.
    Ät normala portioner med både proteiner, kolhydrater och grönsaker, så att du får i dig all näring kroppen behöver. Blir du sugen på något sött, ta lite frukt och nötter som mellanmål/snacks.
    Pulver går du ner fort, men går upp när du börjar äta igen.
    Atkins utesluter du alla kolhydrater.
    GI äter du långsamma kolhydrater: där tar du bort allt vitt bröd, vit pasta, potatis, vanligt ris, socker etc listan går att göra lång.

    Tränar du något?

  • sandra­niklas
    Äldre 17 Dec 22:07
    #2

    http://www.topformula.se/viktminskning/493.html 

    Denna kommer ja köra....:)
    KOmpis til mig kör den då o då...o de funkar, hon hade tappat 4 kilo på 6 dar...O de bästa med den sa hon att man äter mindre portioner efter man kört denna...O hon tränar ingenting....

  • Supers­tarfia
    Äldre 17 Dec 22:10
    #3

    Pulver är inte hållbart i längden...

    Antingen går man till en dietist för att få hjälp där, eller så kör man på viktväktarna. För det som det handlar om är att ställa om sin syn på mat.. arbeta med sin hjärna.. för oftast är det i huvudet problemet sitter... man äter för att det är gott, inte för att man är hungrig...

    pulver är bara för mig en absolut sista utväg 2-3 veckor innan bröllopet....

  • annmon­w
    Äldre 18 Dec 01:54
    #4

    camebridge !!! det går fort och är otrligt motiverande för att hålla vikten sen

  • nano86
    Äldre 18 Dec 07:17
    #5

    Har inte provat själv men både min mamma och hennes man har gått ner över 30 kg (tillsammans) med Viktväktarna. Mamma är nere på sin målvikt, det tog två år men hon har inte gått upp mer än nåt kilo under hela tiden och har hållt sin vikt ganska länge. De har lärt sig äta "normalt" dvs de hoppar över de onyttigaste sakerna per reflex nu och som motion så promenerar dom. Glöm inte att det är viktigt, behöver inte vara avancerade gym men röra på sig är nog viktigt vilken diet du än har.

    Det som är bra att tänka på att går man ner sakta så chansen att man håller vikten mycket högre, sen så bör man inte gå ner mer än runt max 2kg/v så 6 kg på 4 dar lät ganska farligt....

  • Supers­tarfia
    Äldre 18 Dec 08:24
    #6
    annmonw skrev 2009-12-18 01:54:02 följande:
    camebridge !!! det går fort och är otrligt motiverande för att hålla vikten sen
    jaså? varför är det motiverande? för att man först svälter kroppen, och sen chockar kroppen med att börja äta....
  • cherry­cupcak­e
    Äldre 18 Dec 09:11
    #7

    Oj vad många svar :)

    jag försöker träna 2-3ggr/veckan köpte mig ett "guldkort" och tränar just nu mycket styrketräning och andra trampmaskiner har inte testat någon speciell gruppträning.

    Jag går på sportlife är det någon som gör och i så fall vad är roligt?

    själv skulle jag villja testa både step och bodypump men vet inte riktigt vad man gör....

  • Imma
    Äldre 18 Dec 09:13
    #8

    Jag håller med! Jag hävdar å det bestämdaste att en övervikt som beror på att man äter för mycket onyttig mat är jättesvår att lösa med hjälp av någon av dessa "mirakelkurer". Problemet i grunden är ett osunt matbeteende och jag tror att man måste komma tillrätta med det först innan man lyckas med en långsiktig förändring av ätbeteendet.

    mariefarah se skrev 2009-12-17 21:52:49 följande:


    Hej cherrycupcake!När det gäller dieter finns det verkligen hur många som helst. jag tror inte på dieter där du ska utesluta något. Det bästa är att äta allt, men med måtta. Jag har av erfarenhet när jag gick på balettakademien att vi alla var så matfixerade hela tiden. Man la mer tid på vad man inte fick äta och då är det ju självklart det man vill ha. Nu äter jag normalt, äter en bulle om jag är sugen etc etc och jag väger mindre nu än vad jag gjorde förut när mat blev en så stor del utav mitt liv. Istället för att du ska fokusera på dieter, är det bättre att träna och göra saker du tycker om. Ät normala portioner med både proteiner, kolhydrater och grönsaker, så att du får i dig all näring kroppen behöver. Blir du sugen på något sött, ta lite frukt och nötter som mellanmål/snacks. Pulver går du ner fort, men går upp när du börjar äta igen. Atkins utesluter du alla kolhydrater.GI äter du långsamma kolhydrater: där tar du bort allt vitt bröd, vit pasta, potatis, vanligt ris, socker etc listan går att göra lång.Tränar du något?
  • Supers­tarfia
    Äldre 18 Dec 09:23
    #9
    cherrycupcake skrev 2009-12-18 09:11:49 följande:
    Oj vad många svar :)jag försöker träna 2-3ggr/veckan köpte mig ett "guldkort" och tränar just nu mycket styrketräning och andra trampmaskiner har inte testat någon speciell gruppträning.Jag går på sportlife är det någon som gör och i så fall vad är roligt?själv skulle jag villja testa både step och bodypump men vet inte riktigt vad man gör....
    Jag tycker personligen att bodypump är kul, det är ju styrka för hela kroppen i grupp. däremot är det inte någon vidare konditionsträning, då är step att föredra. Prata med dem på gymmet så hjälper dom dig med allt du behöver veta.. prata även med instruktören för just den gruppen om att det är din första gång så är han/hon extra noga med att förklara hur en rörelse ska göras.. :)
  • marief­arah se
    Äldre 18 Dec 10:12
    #10

    Hej Igen!

    Det låter som en bra start, att träna 2-3 gånger i veckan. För att gå ner i vikt krävs det att du både styrketränar och kör kondition. Ju fler muskler du har, desto mer jobbar de även under vila. Body pump är bra för att få upp styrkan. Spinning, aerobics, step, afro ,spinning är både kul och du svettas. Yoga och pilates är jätte bra för att få kontroll på kroppen, där jobbar man verkligen med alla muskler och tänjer även kroppen. Det viktigaste är att du känner att det är kul att träna,då är det lättare att hålla sig motiverad. När du även kommer att se resultat, blir du säkert ännu mer taggad. Det är även viktigt att lyssna på kroppen, gör inget som inte känns bra för dig och din kropp.

    Själv tränar jag nu ca 3 gånger i veckan, Yoga, styrketräning, spinning ibland och dans. När jag var dansare tränade jag ca 6 timmmar/ 5 ggr i veckan.

    camebridge är kanske inte den bästa metoden eftersom även där går du ner mycket under tiden du tar kuren, sen trappar du upp med mat och till slut ska du äta normalt. Jag har själv inte gjort den kuren, men jag känner tjejer som har det och alla gick ner, men nu är de tillbaka till ruta 1.

    Träna och ät med sunt förnuft så kommer det bli en del utav din livsstil och inte bara till bröllopet.
    Lycka till!

Svar på tråden Vilken diet funkar egentligen?