Inlägg från: Philippine |Visa alla inlägg
  • Philippine

17/7 2010

Vi gifter oss också den 17/7-10! Det blir på våran femårsdag. :)
    Har hittat klänning och ringar, plats och vigselförrättare är bokade. Och jag har inte letat, utan allt har liksom fallit sig naturligt. Tur det... ;)

Nu försöker vi forma texten till inbjudningarna, eftersom de ska vara både på holländska och svenska. Ingen lätt uppgift! :)

Hur ska ni göra? Kyrkligt/borgerligt? Ute/inne? Litet/stort?

• Philippine

Vi ska ha grillbuffe, sambons önskemål. Både vigsel och festen blir på en underbar hembygdsgård i närheten, med utsikt över vattnet och mycket grönt.
    Inget riktigt tema, men färgerna blir väl vitt, grönt och guld. Nyckelorden är avslappnad, hemtrevligt och mysigt (mina val). Och så internationellt! :)

• Philippine

Gott nytt år på er! :)

Nu har jag äntligen fått med mig sambon ordentligt i planeringen. Han har börjat inse att tiden går fort... ;) Så nu ska vi ha bröllopsfrukost på lördagar: då planerar vi under frukosten. Känns skönt, för annars vet jag hur det blir: han som säger att vi har gott om tid och kan göra det 'imorgon', och jag som stressar ihjäl mig framåt juli. Nej tack!

Just nu har vi lite 'strul' kring tårtan. Vi har nämligen väldigt skilda smaker när det kommer till bakelser: han älskar allt med grädda (MYCKET grädde), och jag väljer helst choklad- eller äppelkaka. :) Vi hittade ett recept i en av Leilas böcker, en american wedding cake med choklad- och citronbotten och chokladmousse, jag har testbakat och den tyckte vi båda om. Men kan jag ta receptet och gå till ett bageri här i stan för att fråga om de kan göra en sådan tårta/har något likadant?

• Philippine

Hahahaha ska jag komma och översätta hos dig? Så kan din man översätta på vårt bröllop! ;)
    Det är inte lätt!

Usch, idag när vi pratade med cateringen kom de på att de har stängt den veckan. Så nu gäller det att snabbt som attans leta efter en ny! Suck!

• Philippine

Inte vi heller. Jag letar hellre efter fina färgglada servetter som passar till våra färger. :)
    Vi har inte heller lagt en budget. Däremot har vi räknat ut vad det skulle kosta om vi får allt som vi vill nu, och de kostnaderna tycker vi är rimliga så jag tror inte heller att vi ska ha en budget.

Julibrud: hur gör ni med det tvåspråkiga? Ska ni ha någon som översätter? För jag antar att hans del av släkten (precis som min del av släkten) inte kan svenska...

• Philippine

Kul med fler som har valt en sådan UNDERBAR dag att gifta sig på! ;)

Efter det lilla stressmomentet med cateringfirman som råkade ha stängt just de veckorna på sommaren verkar det som om vi har hittat ett ännu bättre alternativ. När sambon fyllde 40 hade vi en kille här som grillade, han och sönerna har ett litet företag som sysslar med sånt. Han kan på vår dag, och det bästa är att det blir exakt som vi vill! Vi kan plocka vad som helst till menyn utan att det blir alldeles för dyrt. Underbart!

Nu lägger vi fokus på inbjudningarna. Vi vet vilka vi ska ha, vi behöver knåpa lite på texten bara. Svårt när det ska vara två språk... Nja, engelska är ett alternativ det med men framför allt sambons föräldrar och mormor är inte så bra på det. Plus att det ser nog roligt ut med både svenska och holländska. :)

Känner ni er stressade? Eller lugna? Gör ni mycket själva, eller beställer ni All-Inclusive-service? :)

• Philippine

Catering nummer 2 hade också stängt under vår vecka... Suck! Men det löser sig nog, det finns fler alternativ. Annars blir det korv med bröd... ;)

Min klänning har kommit! Och den är ännu mer underbar än jag trodde! Det var en chansning, jag provade olika varianter och då sa tjejen 'Jag tror jag har ngt som skulle passa dig utmärkt!'. Hon visade en bild, vi beställde (ville jag inte ha den skulle hon sälja den i affären, no problem) och nu hänger min alldeles sagolika fina vackra klänning här hemma! Mycket bra motivation för träningsprogrammet, för jag behöver tappa några kilo först... ;)

Annars känns det rätt lugnt. Vi fick en generös summa av min pappa som bidrag, det fick oss också att slappna av. Jag har hittat fantastiska bordsdekorationer (har ni kollat på www.marthastewartweddings.com/ ? Bästa siten!!) så det pysslar jag med lite då och då.

Hur mår ni andra?

• Philippine

Vi har också vår vigsel kl15. Lagom tid. :)

Suck, nu har vi fastnat i ringträsket. Först velade jag, sedan sambon, sedan trodde jag att vi kunde beställa - och nu har vi bytt helt och hållet och verkar det som om vi ska ha titanringar! Skitsnygga, och jag kommer att köpa dem i Holland nästa månad. Men vilken djungel!

Hur gör ni med ringarna?

• Philippine

Mountainleaf: låter ju som om du har allt under kontroll! Det är ju 137 hela dagar kvar... ;)
    Igår pratade jag med vår vigselförrättare. Känns mycket bra!
    Nästa vecka åker jag hem till Holland några dagar. Ska kolla på ringarna som sambon så gärna vill ha. :) Nu väntar inbjudningarna på att beställas, texten hann vi äntligen med. Och imorgon har vi möte med cateringkillen nummer 3, sedan ska vi bara välja. Vilket flyt! ;)

Svar på tråden 17/7 2010