• zeldae

tips på danskurs i stockholm som går en termin? för totala nybörjare?

Hej, har kollat runt lite efter danskurser, men hittar inte så mkt och det jag hittar har även andra danser "10" danser, som i lets dance. Nu är det så att vi aldrig har dansat pardans, trots 10 år tillsammans. Min sambo är inte den dansante typen, kan man väl säga.. :) Det skulle vara superbra att hitta en kurs med vals och tex foxtrot som går en hel termin, så att vi även får lite egentid. Det finns ju många intensivkurser på några timmar, med ett så tror jag inte att deträcker för oss för att spika den perfekt, och två så är det kul att komma iväg och göra en gemesam grej av det.
    Så, tips på kurser i Sthlm mottages gärna!

• Svar på tråden tips på danskurs i stockholm som går en termin? för totala nybörjare?
  • tomlinn

mälarsalen brukar ha kurser som går över halva terminer. isf kan ni gå nyb 1 första halvan och nyb 2 andra halvan, t ex.

dansskolan Sulan i Solna har 7-veckorskurser men inte alltid nybörjarnivå, sök fram deras kursprogram och kolla.

om din sambo inte har så bra koordination och/eller taktkänsla - det kan man förstås ha utan att ha dansat, men en del bara har aldrig övat sin koordination alls - är det nog bra att börja med en en-dans-kurs, alltså inte en som ska lära er vals, foxtrot och tango på 10 veckor. för på de kurserna byter man både steg och takt var tredje lektion, vilket kan vara klurigt om man fortfarande försöker få fötterna att greppa dubbelsteg och tåvändningar...

• kapellösa

Vi gick på Håkans dansskola på en kombinerad vals, foxtrot, tangokurs. Den kursen var 7 på tillfällen, dvs ungefär en halv termin. Det fanns dessutom en fortsättningskurs som började när nybörjarkursen slutade så hade vi gått på den också hade vi kommit upp i ungefär en termins danslektioner.
    Håkans dansskola är hyfsat billig (jämfört med många andra jag kikade på) och har sina kurser lite överallt i Stockholm. På en nybörjarkurs lär man sig iallafall tillräckligt mycket för att klara sig på de flesta hobbydansbanor.

Svar på tråden tips på danskurs i stockholm som går en termin? för totala nybörjare?