• Pebles

Mustig Vintrig Meny... förslag?

Hej, vårt inkommande vinterbröllop ska mätta och värma på många sätt. Därför vill jag ha tips på hurdan mat/meny/buffe som ni förknippar med Mustigt och Vintrigt?
    Samtidigt får det inte vara för exotiskt.

Tips i mängder tack :)

• Svar på tråden Mustig Vintrig Meny... förslag?
  • BlomAnna

Om jag skulle göra en vintrig tre rätters skulle jag nog börja med någon god soppa kanske svamp eller jordärtskocka med krutonger och parmachips till, det värmer bra och är mysigt på vintern, dessutom lätt att förbereda om man ska göra det själv. Till varmrätt kanske oxfilé med en rotfruktsgratäng eller fortfruktstårta och någon god sås skulle passa. Till efterrätt skulle jag nog göra pannacotta ganske smaksatt med saffran eller pepparkakskryddor.

Till fördrink skulle man kunna ha glögg varmt och gott.

Buffé förslag får jag nog återkomma om

• Elbe

Om det inte ska vara vid jul skulle jag kunna tänka mig varm cider som fördrink och något med apelsin till efterrätt (det är ju citrus-säsong på vintern).

• Pebles
    BlomAnna skrev 2009-12-05 19:23:28 följande:
    Om jag skulle göra en vintrig tre rätters skulle jag nog börja med någon god soppa kanske svamp eller jordärtskocka med krutonger och parmachips till, det värmer bra och är mysigt på vintern, dessutom lätt att förbereda om man ska göra det själv. Till varmrätt kanske oxfilé med en rotfruktsgratäng eller fortfruktstårta och någon god sås skulle passa. Till efterrätt skulle jag nog göra pannacotta ganske smaksatt med saffran eller pepparkakskryddor.Till fördrink skulle man kunna ha glögg varmt och gott.Buffé förslag får jag nog återkomma om
    OJ wow dedär lät bra! speciellt förrätten!
  • Pebles
    Elbe skrev 2009-12-05 19:41:05 följande:
    Om det inte ska vara vid jul skulle jag kunna tänka mig varm cider som fördrink och något med apelsin till efterrätt (det är ju citrus-säsong på vintern).
    Ja, istället för alla snapsar hit o dit så låter varm cider (e de samma som vit glögg) väldigt lockande!
  • meee

mustig och krämig svampsoppa med en liten sting av vitlök, kärlknöl (älg) med potatisgratäng och avsluta med varm choklad kladdkaka med vaniljglass :)

• living the dream

Det första jag tänker när jag tänker värmande vintrigt är en mustig god köttgryta. Hmm..men det kanske är svårt att få den "bröllopslyxig" ?

• ClaraH

living the dream skrev 2009-12-14 20:11:36 följande:

Det första jag tänker när jag tänker värmande vintrigt är en mustig god köttgryta. Hmm..men det kanske är svårt att få den "bröllopslyxig" ?
    Jag tänkte också spontant på gryta, buef bourginon, men det kanske inte är rätt för brollop.
  • cherrycupcake

höst/vinter tänker jag på vilt... viltkött,rotfruktsgratäng,potatisgratäng,grytor mm

Svar på tråden Mustig Vintrig Meny... förslag?