• mysen

världens godaste tårta!!!

Hej!!

Jag var på bröllop i varberg den 14e juni och de bjöd på den bästa tårta jag någonsin ätit!!! Undrar om det är någon som vet något speciellt bageri som är lite utöver de vanliga? själv gifter jag mig i småland men har släkt som kommer från varberg... skulle man kunna frakta en tårta så långt? (15 mil)

tacksam för svar!

• Svar på tråden världens godaste tårta!!!
  • Honey Bunny

Var det bröllop på Varbergs fästning?

• ria

Kanske var det Sylvis Tartor fran Taaker (ligger ca 8 km söder om Varberg). Hon gör fantastiska tartor som är väldigt goda. Man kan fa precis det man vill ha. När jag och min m2b var där höll hon pa med att göra en tarta i form av ett berg med brudparet som akte skidor ner för berget

• Signatur

Undrar också hur långt man kan frakta en tårta.

• Honey Bunny

..tror jag känner bruden....(arbetskollega)Vi pratade just om detta!

• mysen

kul!

det var två bröllop då... vigslen skedde i Träslövsläge... Om det är rätt person, har ni någon aning om vilken tårt tillverkaren var?

• mysen

ria,

jag letar efter nummret men kan inte hitta det på nätet! Kan du ge lite mer info?

• Honey Bunny

Nej, detta var utan vigsel....så det är nog inte samma person! Tänk så liten världen är!

Gällande transporten så tror jag att kyla går nog att fixa, men det är värre med skakningarna från bilen! Tårtan kan nog "sätta sig" liksom. Men det beror på hur tårtan är uppbyggd. Finns det ingen konditor här på BT som är bra på detta?

• mjauu

Hej,

Vad var det som gjorde tårtan så god? Vad var det i den?

• mysen

botten var typ biskvi-maräng botten. Fyllningen var otroligt frisk med vanilj,gädde, färska jordgubbar och krisp. den som omgav tårtan var något vitt socker-oblat-marsipan. den var bara så läcker! Inte kvalmig det minsta!!!

• mjauu

Ja, det lät verkligen läckert.
    Prinsess tårta lockar inte mig något direkt... Imorgon ska jag träffa bagaren så vi får se vad det blir

• Odis

Kan tipsa om fromagetårta! Vi ska ha blåbärsfromage tårta och den är så god!

• ria

Om ni vill ha tag pa Sylvi kan ni na henne pa 0340-40635. Tyvärr är hon väldigt uppbokad eftersom hon är sa duktig sa när vi bokade var tarta i början av april (för bröllope den 30 augusti) sa var det de enda helgen som hon inte hade bokat in nagon bröllopstarta ännu. Men man kan ju alltid fraga.
    En fördel är att hon använder inga som helst halvfabrikat utan gör fromage och allt fran grunden och man far lov att komma hem till henne och provsmaka och välja ut färg och form. Hon har massor med roliga idéer. Brudparet pa tartan gör hon själv i marsipan sa det kan vara vad som helst ex. grodbrudpar, bläckfiskar eller vanligt brudpar. Var tarta har en tunn mandelbotten (ca 1,5 cm) sen en hallonfromage med lite rabarbersaft i sa den inte blir för söt sen kommer ett lager med sockerkaka (ca 1 cm) och sen är det lite grädde med massor av färska hallon och sen marsipan uppe pa. Bottnarna penslar hon med vit choklad sa de inte blir alltför mjuka om tartan star länge.
    Oj nu blev det langt, jag har nog en liten tart passion

• Johanna = en lat kock

överdraget låter som det var tunnt kavlad sugarpaste!

och biskvibottnar kan de göra på alla konditorier...

färka hallon eller jordgubbar ger alltid en frisk och god smak

krispet kan man göra av tex sockerrostad havre eller mandelbiskvier eller karammelliserat socker

och grädden kan man ju om man vill smaksätta lite med tex citronskal för att den ska kännas lite fräschare (jättegott ihop med hallon)

• mysen

Tack snälla ria!!!!

Har precis ringt och bokat en tårta! åhhh vad lycklig jag blir!!!

• mysen

och johanna! kommer baka en själv åt min pojkvänn! Tack för förklaringen!

Svar på tråden världens godaste tårta!!!