• bride to be

Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?

Ett desperat försök från en tjej som snart är helt knäckt..

Vi bokade en billig biljett till Bologna som vi inte kan returnera, men nu när vi ska boka hotell blir jag helt förtvivlad. Har nog surfat runt i sammanlagt 20 timmar för att söka någorlunda resonabelt boende, men det är ju så dyrt!! Jag trodde att man kunde få ok boende för 500-700 spänn, men det billigaste jag har hittat är ett enstjärnigt hotell för 1300 för två. Är det sant??!!??!

Så nu kör jag ett helt desperat försök att få in några tips på boende i trevlig liten stad vid kusten, i Florens med pool eller dylikt. Vatten för kropp är tyvärr nödvändigt i den extrema hetta som råder.

Vi gifter oss om 14 dagar och jag känner mig nu som att jag är en centimeter från den berömda väggen, mests beroende över att det verkar som om en vecka i Italien kommer att kosta minst 25000, pengar vi inte har. Ingen glädje kvar här inte!

Måste vi slänga biljetterna och stanna hemma?

Snälla, hjälp mig få glädjen och orken tillbaka med några tips?

• Svar på tråden Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?
  • maria2004

Vill gärna tipsa om två mycket trevliga ställen som vi bodde på under vår semester iår. Priset ligger runt 800 per natt, och vi var jättenöjda. Dels i Bellagio vid Comosjön, otroligt vackert ställe!!! Där finns ett bed and breakfast med mycket vacker utsikt över sjön. Kolla in deras hemsida www.ilperlo.com.
    Om det är Toscana som gäller så finns det en vingård som heter la colombia, ligger utanför Florens, då måste man i och för sig hyra bil eftersom kollektivtrafiken inte är den bästa. Vill dock varmt rekommendera dem, kolla in hemsidan på www.agriturismocolombaia.it.
    Hoppas att ni får en fantastisk resa! Italien är underbart!

• Martika

Hej,
    titta efter Fattoria del Bassetto (www.backpackitaly.com) i Certaldo, ett hostel på en underbar gammal gård. Dit kommer backpackers från hela världen, oftast inte de mest festsugna, så det ligger lite från allfarsvägarna. Det finns sovsalar som kanske inte är aktuella för ett smekmånadspar, men man kan boka sig i "villan" (eg. mangårdbyggnaden) där det finns vackra dubbelrum. Och det är billigt! Till Certaldo tar man sig med tåg från Florens, och personalen på Bassetto hämtar vid stationen om man ber dem. De har en pool om man vill doppa sig, och så går det "badbuss" till kusten. Kolla in dem, de är underbara! Lycka till!

• täby-brud

hejbride to be,

jag har äntligen fått iväg mitt mail om La Spezia till dig.

Nu när jag såg denna tråd känner jag mig lite skyldig som inte mailat dig tidigare men jag har ett tips till.

Kolla upp bed & breakfast hos familjer. Vi bodde på ett sådant ca 1 time utanför Rom. Jag måste nog säga att det var den bästa upplevelsen på hela Italien resan.

Familjen (mamma, pappa och liten dotter) hyrde ut hela övervåningen till oss och ringde och bokade bord på restaurang åt oss på kvällen. De var mycket trevliga och när vi kom tillbaka från restaurangen satt vi och pratade ute på gården. De bjöd på hemmagjord limocello, en citron likör. Och berättade om saker i Rom vi borde göra och se.

Dagen efter bjöd de på riktig stor frukost. Det var även det billigaste vi bodde på i Italien. 200:- för en natt.

Vi hittade denna familj id en iformationsbyrå i Italien. längs vägarna finns det små stugor som berättar om hotell, restauranger och såna här bed & breakfastställen. de hjälper till att boka rum om man vill.

Jag hoppas ni hittar nåt!

• Brud 030802

bride to be,
    Vi har köpt flygstolar till Rom och kommer även att åka till Florens & Milano. Vi har bokat in oss på olika hotell och gjorde det hos Ticket där vi har använt Ticket kontot. Vi tyckte det var skönt då det är så svårt att veta hur stora utgifterna blir alldeles innan bröllopet. Det är klart att resan ska betalas och man måste ju veta att man har råd med det. Men då kan man ju sprida ut kostnaderna lite i alla fall. Upp till 1 år räntefritt.

• bride to be

Tack, alla ni snälla människor för alla bra tips och engagemang! Helt fantastiskt!

Vi har nu lyckats boka 5 nätter av 7 och sparar 2 till att boka in hos någon snäll familj i nån liten söt bergsby som vi säkert kör förbi.

Vi ser nu mycket fram emot vår resa efter alla härliga beskrivningar, och kan koncentrera oss på vårt bröllop om som är om 12 DAGAR!!!! tjohoooo!

• juventus

Vill du Till siena sa kolla upp Tre Donzelle, eller "piccolo hotel il palio" (ligger 1 timma fran florens och 1 1/2 fran Bologna..)

• juventus

www.guestinitaly.com/hotels/siena/01.htm
    har har du all info om Tre SDonzele i Siena 25-30 euro natt. Ar nartuligtvis ej ett lyzhotel men det ligger i centrum och med Siena i utgangsounkt kan du ta dig till Volterra, Florens radda in Chianti, Certaldo och alla fina byar trunt omkring.

• juventus

ok nu har jag antligen hittat visitkortet dar vi bodde pa var brollopsresa i Toscana. Det ar en agroturismo i Volterra och enligt mig helt underbar!
    Internet adressen ar www.hotelvillarioddi.it och dar star aven pa engelska. Tel +39 0588 88053

• bride to be

Juventus, tack för dina tips. Villa Rioddi önskar jag att jag sett tidigare, innan vi bokade i Lucca. Det ser ju helt fantastiskt ut och billigt (88 euro!!). Dina andra tips åker också med på resan.

Vi kanske kan bo där de två dagarna vi inte ännu bokat in oss.

Tusen tack för hjälpen!

Svar på tråden Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?