• bride to be

Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?

Ett desperat försök från en tjej som snart är helt knäckt..

Vi bokade en billig biljett till Bologna som vi inte kan returnera, men nu när vi ska boka hotell blir jag helt förtvivlad. Har nog surfat runt i sammanlagt 20 timmar för att söka någorlunda resonabelt boende, men det är ju så dyrt!! Jag trodde att man kunde få ok boende för 500-700 spänn, men det billigaste jag har hittat är ett enstjärnigt hotell för 1300 för två. Är det sant??!!??!

Så nu kör jag ett helt desperat försök att få in några tips på boende i trevlig liten stad vid kusten, i Florens med pool eller dylikt. Vatten för kropp är tyvärr nödvändigt i den extrema hetta som råder.

Vi gifter oss om 14 dagar och jag känner mig nu som att jag är en centimeter från den berömda väggen, mests beroende över att det verkar som om en vecka i Italien kommer att kosta minst 25000, pengar vi inte har. Ingen glädje kvar här inte!

Måste vi slänga biljetterna och stanna hemma?

Snälla, hjälp mig få glädjen och orken tillbaka med några tips?

• Svar på tråden Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?
  • Ettolrach

Jag har hört att man kan bo billigt i kloster i Italien, kanske kan vara något?

• Giulia

Hej bride to be,

Åh, Toscana är så underbart! Bra val! Dessvärre har nästan hela Italien semester i augusti/september och priserna tenderar att höjas rejält. Om du vill bo vid kusten men ändå på en turistgles ort är Livorno ett tips. Därifrån har man kort avstånd till fina ställen som Volterra, San Gimignano, Lucca och Pisa. Håll er från Florens där hotellpriserna är hysteriska!

Kolla in www.world-stay.com/en/it/toscana

Lycka till

• mermaid

Gå in på www.resfeber.se och sök hotell. De ger olika förslag på flera hotell i olika prisklasser.

• Nervösbrud

Hej Bride to be!
    Ta det nu lungt och ha is i magen. Det ordnar sig alltid och du har tillräckligt med saker som kommer att stressa dig om du gifter dig om 14dagar.

Mina tips:
    * Finns det någon kamping med mysiga stugor dit ni ska? Kanske inge drömhotell, men ack så mysigt ni kan få det. Att hyra stugor är oftast mycket billigare.
    *Försök som Giulia tidigare sa att dra er från de största turistorterna, dels för att komma ner i pris, men dels också för att slippa allt för mycket folk omkring er. Vet om ett mysigt ställe i Italien. Jesula heter det, men det ligger öster om Venedig. Inte så farliga priser.
    * Vet inte hur det är med sk "bed & breakfast" ställen i Italien. Har bott mycket på sådana i Österrike och Skottland. Kanske finns det gått om dem även i Italien. De håller ofta underbara priser och man träffar på härliga damer och farbröder/ familjer som driver dem. Kul!
    * Ring italienska ambasanden och försök få tips om mindre badorter i närheten av dit ni åker. De kanske vet någon bra förmedling av privata hus som går att hyra. Annars kan sådant ofta hittas på plats.

Så, om ni inte hittar något från Sverige, boka hotell för 1-2 nätter på ett hotell och utforska och prata med befolkningen när ni kommer ner. Att prata med pub och butikspersonal om tips brukar vara ett smart sätt att hitta boende billigt.

Så ta det nu lungt och släng absolut INTE biljetterna. Det kommer att bli bra! Lycka till med bröllopet!
    kramar

• bride to be

Tack snälla ni för tipsen, dock ledde de inte till något napp. Eller inte under 1500:- iallafall. Jag får inse att vi valt helt hopplöst fel period..!

Kloster hade varit häftigt att bo i, men jag hittar inga. 3 nätter har vi iallafall hittat på ett hostel på Elba för drygt 1000:-/natten så det får ju räknas som ett kap, nu är det bara halva veckan som är olöst!

• mermaid

Har inte kollat så jättenoga på denna sidan, men de anordnar klostervistelse i Italien... Från 200:- per person och natt...

www.klosterresor.nu/

• Eva74

Hej,

Har ett bra tips på ett ställe lite längre norr ut längs kusten. Kan man tänka sig att hyra bil och bo ett par km från stranden så är detta kanon, nära Cinque terre och La Spezia. Vi bodde på "Villa Ducci" förra året ca 700:- natt, det är ett b&b fast i en häftig gammal villa (läs litet slott), bara 4 rum som är stora, svala och alla individuellt möblerade. Giacomo som driver stället är en jättetrevlig kille i 30-35 års åldern som gärna kommer med tips om var man ska äta etc och lagar frukost som man ber om... han har haft flera svenska gäster och är jätteintresserad av allt...
    kolla: www.villaducci.net

• Linganlotta

Bride to be!!!
    Jag är resesäljare och nu vet jag ju inte exakta datum, men i augusti har vi 3-stjärniga hotell i Bologna lediga för 900:- per rum /natt!!!!

maila om du är intresserad: malmo2@bigtravel.se

• Skrutten

Har du kollat upp sakallade Agriturismos, dvs omgjorda bondgardar eller dylikt dar man kan hyra lagenhet eller rum? Leta pa Google under "Agriturismo Tuscany". Det finns hur manga websidor som helst att valja pa, och priserna varierar ganska mycket beroende pa standard. Lite mer genuint an ett vanligt hotell!

Svar på tråden Ruinerade på resan...har du tips om billigt boende i Toscana?