måste man bjuda alla i släkten?
Jag har försökt hitta ngn sida ang, vett o etikett gällande gästlistan, om man måste bjuda alla mostrar, farbröder o kusiner! Någon som vet om o var man kan dra gränsen?
Jag har försökt hitta ngn sida ang, vett o etikett gällande gästlistan, om man måste bjuda alla mostrar, farbröder o kusiner! Någon som vet om o var man kan dra gränsen?
det tror jag går jätte bra att bara bjuda en moster gör det som känns bäst för er
Har du inte lärt dig att här på Bröllopstorget så är svaret på alla frågor - KÄNNS DET RÄTT SÅ ÄR DET RÄTT dvs känns det fel så är det fel dvs bjud vem du vill.
Självklart kan du bjuda bara en moster och några kusiner! Det tycker i alla fall jag! Man ska bjuda de man verkligen vill ha med på sitt bröllop, inte bjuda alla släktingar bara för att det "förväntas" eller att man tror att det förväntas.
Bröllopsdan är ER dag, bjud de ni vill ha där!!!
Så har vi tänkt vilket resulterar till att vissa syskon och vissa vänner inte kommer få komma!!! Men det är smällar man får ta senare... :) Lycka till!!
Vi bjöd inte alla. Bjöd förutom närmsta släkt o vänner- mostrar o fastrar samt kusinerna på min mammas sida. De på pappas sida var med i kyrkan men var ej bjudna på festen. Man kan inte alltid bjuda alla så enkelt är det.
Usschhh jag vill inte att visa i min m2b släkt ska komma.
De har aldrig visat intresse innan och kommit på saker vi bjudit dem. (dop) De är inte krisna heller för den delen.
De är jehovas. Min sambo säger att vi måste bjuda dem eftersom vi bjuder alla andra. men jag vill inte.
Hur ska jag lägga fram det för min sambo då kanske ha säger att han inte vill att delar av min släkt ska komma som jag vill ska komma.
Sen det här med barn. Jag älskar barn, men det kanske bli jobbigt och föräldrarna kanske inte kan slappna av om barnen följer med. Vår 1,5 åriga son måste vara med på bröllopet eftersom det är vårt bröllop. Hur ska man göra med våra kompisars 1,5 åriga som vi inte vill ska komma?
Sen kommer det finns det två 10 åringar i släkten. Vi vill inte att de ska stimma och göra föräldrarna på dåligt humör.
nej, du behöver inte bjuda alla i släkten!!!!
Vi bjöd de närmsta på bröllopet och de släktingar vi tyckte hade haft en betydelsefull roll i vårt liv.´
Nu hade vi ett familjebröllop och vi var såå nöjda. Vi bjöd föräldrar/syskon m resp även barnen var välkomna, morföräldrar och farföräldrar och 2 mostrar som vi tyckte var självklara men vi slutade ändå på 35 personer.
Gör som du vill,Låt ingen påverka, du gör som du vill på ditt bröllop. bjud de du vill och som betyder mycket för dig.
Man kan också göra som vi gjorde, vi bjöd alla till kyrkan men de som var inbjudna till festen fick en speciell inbjudan i brevlådan....däraav ingen avundsjuka eller åsikter.
Hade världens lyckligaste dag!!!
lycka till
Vi hamna på 45 släkt och 23 kompisar
+ oss själva 3 st
Vi skulle bara bjuda 50 st.
Tack för all respons :)
Har bestämt oss nu och vi bjöd nästan alla ändå förutom kusiners barn och barn under 18, men det slutade ändå med 88 gäster + oss och våra två barn!
Nu ska bara inbjudningarna beställas o skickas förresten är det ngn som beställt från kortdesign o vet hur lång lev. tid det är innan man får hem dem?
Ja man måste bjuda varenda liten en. Även den mest avlägsna släktingen man inte träffat sedan den där enda gången sommaren 89 :P
Zia 20090618 skrev 2010-01-19 15:59:02 följande:
ABSOUT INTE! Vi har inte budget för det över huvud taget (50.000), herregud min far hade 12 syskon... tänk det med fruar och mina kusiner och numer kusinbarn NEJ TACK! Jag bjuder inte en enda av dem, hade fundering på 2 av mina kusiner men jag har knappt kontakt med dem idag så då prioriterar vi andra.
Min sambos familj består ändå av Pappa med "ny" fru och 3 barn (15-18 år)+ en halvror (med flickvän)till som svärfar hade med en mellanfru. Hans Mamma med Sambo och halvbror (med flickvän) på den sidan samt hans helbror med fru och 2 barn + hans morfar med fru och hans momors sambo (mormor finns inte lixom farmor å farfar) det blir 18 personer iaf.
Min familj är 5 personer, Mamma, Pappa, Lillebror med sambo och Mormor (då 91 år).
Resten är gemensamma vänner, totalt på gästlistan idag 44 personer.
Jag tycker som så många andra här att man ska bjuda dem man själv vill bjuda, det är ju ert bröllop!
Jag kommer inte bjuda alla släktingar, av mina kusiner till exempel är det bara 2 av 10 som jag träffat under uppväxten och har kontakt med. De andra har jag mer träffat sporadiskt med flera års mellanrum så att bjuda dem känns jättekonstigt då jag knappt känner dem. Däremot kommer min blivande man bjuda de flesta av sina kusiner då de har en mycket närmare relation och träffas mycket oftare än vad jag och mina kusiner gör.
Man ska göra precis det man känner för. Jag känner att jag inte vill ha en massa människor där bara för att de är mina släktingar om jag aldrig träffar eller umgås med dem annars. Tror varken jag eller dem får ut så mycket av det.
Vi var 70 gäster, av dessa var 12 familj, 6 släkt och resten vänner. Precis som vi ville ha det alltså. :)