• Sophie100710

måste man bjuda alla i släkten?

Jag har försökt hitta ngn sida ang, vett o etikett gällande gästlistan, om man måste bjuda alla mostrar, farbröder o kusiner! Någon som vet om o var man kan dra gränsen?

• Svar på tråden måste man bjuda alla i släkten?
  • Sebastiána

Nej det måste man inte! Jag kommer bara att bjuda släktingar på min fars sida. Detta dels eftersom jag träffar dem flera gånger per år och dels för att de är hanterligt många (8 st). På min mammas sida har jag en massa mostrar och morbröder med 3-4 barn var och dessa har också barn nu. Det skulle bli minst 60 personer, och INGEN av dem har bjudit mig när de gift sig. En del av dessa släktingar har jag inte haft kontakt med på 10-20 år. Eventuellt kommer jag att bjuda mormor (men hon är 90+ så hon kommer inte ändå) och en moster som jag träffat lite oftare.

• PHE

Ja, du måste bjuda alla. Även avlidna.

• Sophie100710

okej, men om alla bor i närheten av oss och man träffar dom rätt ofta då? jag har ju varit bjuden på mina kusiners bröllop, så det e svårt tycker jag, men som sagt bjuder vi hela släkterna + vänner så blir det närmare 140 pers..Vänner vill man ju verkligen bjuda för dem har man ju själv valt att umgås med! Man kommer kanske inte övverens med alla i släkten om man säger så...

• Sebastiána
    PHE skrev 2009-11-28 16:53:14 följande:
    Ja, du måste bjuda alla. Även avlidna.
  • Martinaa

Nej verkligen inte! Du bjuder helt enkelt dem du vill ha på ditt bröllop och inte en kotte mer!
    Vi har inte bjudit alls många släktingar, för vi träffar inte dem särskilt ofta. Istället har vi valt att bjuda de vänner som vi tycker om och umgås med! Varför ska jag bjuda min gamla faster som jag träffade senast julen -94 liksom??

• PINI

Jag tycker du bör dra en gräns som är "lika" eftersom det verkar som du träffar dem ofta. Bjud i så fall alla din mammas syskon men inte deras bran och barnbarn, eller alla kusiner men inte dseras barn eller föräldrar. Så att det liksom blir en tydlig gräns och förklara att det är den gräns ni dragit...så tror jag ingen tar illa upp, det är ju som du säger man kan inte bjuda alla.

• KatjaB

Vi kommer inte heller kunna bjuda alla, min sambo har liten släkt, en moster med två barn.. och så mor och farföräldrar och sina föräldrar. Själv har jag mostrar, fastrar, farbröder, fastrar, 25 kusiner, massor med kusinbarn och en mormor. Finns inga möjligheter för oss att bjuda alla. Vi bjuder dem jag känner att jag inte vill vara utan på vår bröllopsdag, inte de som skulla kunna tänkas bli glada för att få en inbjudan.
    Någonstans måste man ju dra gränsen, men visst är det svårt. Har skrivit om gästlistan många gånger och är inte helt klar än. Dessutom får vi inte plats hur många som helst där vi ska vigas, så förutom ekonomi så vill vi ju inte vigas någon annanstans än just där heller.

• varelse

Jag tycker inte heller att man "måste" bjuda alla. Man bjuder de man vill bjuda helt enkelt. Folk får faktiskt förstå att man kanske varken har råd eller möjlighet (på grund av den plats där man vill vigas) att bjuda precis alla i släkten och alla man någonsin träffat. Visst kan det hända att någon blir sur, men då kan man ju fråga sig om man verkligen velat ha den personen på sitt bröllop ändå? ;)

Bjud de ni verkligen vill bjuda!

• charmed84

vi bjuder de vi umgås med av släkten. T.ex bjuder vi bara en av fem farbröder för de andra träffar vi aldrig så det känns ganska löjligt att bjuda någon man inte känner.

• Sophie100710

Mitt problem e ju att jag träffar alla till o från, men gillar inte alla så värst...så frågan e om man kan bjuda en moster och bara några kusiner typ?

Svar på tråden måste man bjuda alla i släkten?