• Sundance

    Ni som redan gift er; fotades ni innan eller efter vigseln? Bra eller dåligt?

    Jag är så sjukt velig vad gäller detta! Hade bestämt mig för att fotas efter för att jag ville att det skulle va första gången vi sågs den dagen, vid själva vigseln. Men så menar fotografen att man är som vackrast i hår och makeup innan, vilket ju stämmer, men ändå... Samtidigt vill man ju inte låta gästerna vänta typ två timmar efter vigseln. Eller? Men är det inte lite konstigt och tråkigt att behöva ta på sig ringen för att fotas, när man egentligen inte är gift ännu?

    Hur gjorde ni? Och är ni glada över att ni gjorde som ni gjorde eller ångrar ni er?

  • Svar på tråden Ni som redan gift er; fotades ni innan eller efter vigseln? Bra eller dåligt?
  • JerryoAnna

    Hej gifte mig den 31 oktober nu i år. Vi fotade oss innan och det var perfekt. Gjorde det tidigare på dagen så gästerna slapp stå och vänta. Jätteskönt att slippa det momentet under själva bröllopet och festen. Gör det som känns bäst för er. Det känns ändå speciellt när ni kommer till kyrkan så det blir inte förstört bara för att ni sett varandra vid fotograferingen. Hela dagen är magisk ändå. Hoppas ni får ett jättefint bröllop.

  • mammatilltvå

    vi fotograferades utanför kyrkan efter vigseln. Jättenöjda är vi!
    Min man och jag sov ifrån varandra natten innan vigseln, han hade inte sett klänningen eller mig förän jsg kom gående mot honom i kyrkan (jag gick in själv).

    eftersom vi fotogradferade oss precis runt kyrkan så tog fotograferingen inte mer än någon timma. Gästerna gick under tiden ner till festlokalen, fick välkomstdrink och minglade.

    När vi var klara åkte vi en kort sväng i en folkvagn cab och sedan under vilt tutande fram till festlokalen, där alla stod och jublade :)

    ett tips äratt träffa fotografen innan och diskutera vad för bilder ni vill ha, och precis var ni vill bli fotograferade.

    tror jag har några bröllopsbilder i min mapp här på bt om du vill kika!

    lycka till!

  • Aleta

    Jag har varit gift förut och har provat båda varianterna.
    Första gången jag gifte mig var det ett traditionellt kyrkbröllop med allt man kan tänka sig och vi valde att fotografera oss innan.
    Fördelarna med det var att man inte behövde oroa sig för kläder, smink eller hår, allt sådant var perfekt. Dessutom fick man lite tid tillsammans att bara vara och ladda upp inför vigseln. Det tredje som var bra med det var att det var avklarat och att man efter vigseln kunde gå upp helt i allas lyckönskningar och mingla och festa utan att behöva gå iväg.

    Andra gången jag gifte mig så var det i och för sig ett stort bröllop, men lite mer avslappnat. Vi valde att fotografera oss efter vigseln, men på samma plats som både vigsel och mingel var. Jag bestämde redan innan att det fick ta max 20 minuter (för då blir det en halvtimme i praktiken) och om vi inte lyckades se fina ut på en enda bild fick vi skylla oss själva.
    Dessutom fick gästerna en chans att fota oss lite med.
    Men trots detta var det tråkigt att gå iväg, jag hade hellre minglat med gästerna, dessutom så var det en sak till som måste hinnas med innan man kunde slappna av helt.

    Efter vigseln så drack vi alltså bubbel med gästerna, skålade och blev omkramade, sedan tog vi fotograferingen medan alla drack upp och sedan var det direkt in till middagen.

    Jag har varit gäst på drygt 30 bröllop, därför så visste jag precis hur jag ville att festen skulle flyta på. För mig var det viktigare att alla gäster hade så trevligt som möjligt och kanske (om vi hade tur) skulle minnas vårt bröllop som en av de roligaste fester de varit på. Viktigare än några snygga bilder.
    Jag har varit på bröllop där man väntar och väntar och väntar och det är inte kul, men det säger man ju inte till brudparet så klart.

  • Sundance

    Tusen tack för era tips! Det lutar nog ändå åt att vi tar fotona innan vigseln. Så kan vi slappna av och inte känna oss stressade. Lite surt känns det att han inte ser mig första gången vid själva vigseln men som ni säger så blir det säkert en speciell känsla ändå. När vår musik spelas, och alla våra nära och kära är där och är förväntansfulla och så.

  • Hemlig2009

    Jag tänkte som så att fotograferingen är inte INNAN eller EFTER vigseln utan UNDER vår bröllopsdag, vad är då mest praktiskt? Så för att tidsschemat skulle bli så bra som möjligt (inga väntande gäster) och vi skulle bli så fina som möjligt så fotades vi innan vigseln.

    Var inte ett dugg konstigt att fotas på vår bröllopsdag, oavsett om vi i praktiken var gifta eller inte.

  • Aleta

    Smart tänkt!


    Hemlig2009 skrev 2009-11-23 10:37:42 följande:
    Jag tänkte som så att fotograferingen är inte INNAN eller EFTER vigseln utan UNDER vår bröllopsdag, vad är då mest praktiskt? Så för att tidsschemat skulle bli så bra som möjligt (inga väntande gäster) och vi skulle bli så fina som möjligt så fotades vi innan vigseln. Var inte ett dugg konstigt att fotas på vår bröllopsdag, oavsett om vi i praktiken var gifta eller inte.
  • Frulle

    Vi fotades innan vigseln!!

    Först var jag som du. Ville inte att vi skulle ses innan osv.
    Men jag är glad att vi gjorde som vi gjorde. Det blev ju ändå samma WOW när vi sågs.
    Vi fotades på hotellet vi bodde. Han var nere vid baren och väntade..

  • Fröken Skruttis

    Jag ville oxå fotas efter vigseln just för att vi skulle sova ifrån varandra och jag ska gå in själv i kyrkan. Men vi gifter oss ganska sent ( 17.00) och jag är en STORBÖLARE så korten hade blivit helt förstörda och så hade vi känt oss stressade eftersom det tar en tid att fotas och tiden rinner iväg.

Svar på tråden Ni som redan gift er; fotades ni innan eller efter vigseln? Bra eller dåligt?