• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Aleta

Jodå, det minns jag, jag är bara lite feg.
    Kjell Präst skrev 2010-01-15 11:54:23 följande:

Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
  • Duchess

Det beror nog på flera saker, t ex:
    * hur duktig er orgelspelare är. H*n kan ju vara allt från tillfällig vikarie utan någon examen till en fullfjädrad organist med högskoleutbildning.
    * om h*n själv är intresserad av hårdrock och kan göra låten bra på orgel
    * om ni kan hitta orgelnoter, eller om ni är beredda att betala organisten extra för att h*n ska hinna planka låten

...och massor av andra saker. Men det finns ingenting som rent tekniskt hindrar att man har något annat är en psalm som utgångsmusik

Moi mokulat skrev 2010-01-15 15:43:12 följande:

Psalmer som man kan har på bröllopet?Hur svårt brukar de vara att få kantorn att spela en hårdrocks låt på orgel som inmarsch? Vet en som hade det och det är så vi.
  • Grynet80
    Soldemor skrev 2010-01-15 16:13:00 följande:
    Går alldeles utmärkt att kombinera - brölldop! Har haft flera stycken! Dopet är stort, vigsel är stort - det blir en riktig festlig gudstjänst m a o om man kombinerar dem!
    Ok, tack för svaret!!
  • passionsblomman

MERA Blott En Dag åt folket!!! *demonstrerar med Kjell*

"...som din dag så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig."

Det behöver åtminstone jag påminna mig om nu medan jag är levande lite titt som tätt.

• tågjäntan

Sebastiana
    Jag tycker det går alldeles utmärkt med sångerna "Jag vill ge dig oh Herre min lovsång" och "Oh store Gud" på en vigsel. Jag tror jag någon gång tidigare sagt i någon av "prästtrådarna": "Jag ångrar att jag itne tänkte på Oh stpre Gud" till vårt brölliop . Sedan hade vi vi en del av "Jag vill ge dig oh Herre min lovsång" i början av vår vigsel, dock inte som unison sång. På minst två, säkert flera, har jag varit på bröllop där de haft denna som unison psalm. Och jag har svårt att tro att prästen på något sätt skulle försöka få till så att paret är en lovsång till varandra. Möjligen att paret kan få vara en lovsång till Gud. Men om ni är rädda för det, nämn det för prästen så ordnar det sig säkert.

Håller med övriga att Blott en dag är väldigt fin och absolout skulle göra sig bra på en vigsel.

• Sonja68

God morgon! Har du varit uppe i ottan igen Kjell?

• Sonja68

Kjell Präst skrev 2010-01-22 10:48:17 följande:

Jajjamen, klockan 04.00 stiger jag upp.
    Tar du någonsin "sovmorgon"?
Svar på tråden Fråga prästerna 10