• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-12-14 19:05:10 följande:
    Men att ställa sig framför en präst i en kyrka och lova inför Gud att vara sin maka trogen till döden skiljer dem åt och sen inte mena det? Då är det ju ingen idé att gifta sig över huvud taget, om löftena man avger ändå inte betyder något för en...
    Man ger ju löftena till frun/mannen, inte till Gud. Alltså kan löftena inför Gud ha betydelse även om man inte är kristen. Problemet uppstår om man vill få prästen att anpassa gudstjänsten för att någon i brudparet är ateist.
  • tågjäntan

Om han inte vill lova inför Gud, skulle han kunna tänka sig en välsignelse av redan ingått äktenskap? Då skulle ni kunna gifta er borgerligt och han slipper lova någonting inför Gud, om det är problemet. Som någon sa så får båda parter alltid kompromissa i en relation och ett äktenskap.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-13 04:13:14 följande:

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.
    Vilken sagar är det? Låter spännande!
  • nano86
    bobods skrev 2009-12-14 09:38:37 följande:
    Hej!Jag har en fråga angående kyrklig vigsel. Det är så att jag är kristen, men inte min blivande man. Jag vill verkligen gifta mig i kyrkan, men min blivande man vill inte lova något inför något han inte tror på, och jag tycker det är bra att han säger ifrån, för jag förstår verkligen att det inte känns rätt. När min mor gifte sig hade hon och hennes man precis samma dilemma och de pratade med prästen som vände det allra mesta i vigseln till att handla om "livet" och "kärleken" istället för Gud, så fick alla tolka som de ville - många valde att tolka som Gud ändå.Min fråga är nu: går det att få tag i präster som är beredda att tona ner just användandet av Gud och böner? Tyvärr har mammas präst gått bort så jag kan inte fråga honom...Mvh Bodil
    Jag är kristen och min man är ateist (verkligen ateist, ingen tro alls) men han gick med på att gifta sig i kyrkan. Dels för som han själv sa så blir det högtidligare och för att han kunde gå med att lova nåt inför en gud han inte tror finns så att jag kunde få lova nåt inför en gud jag tror finns. Blev lixom inte lika stor uppoffring för honom att gifta sig kyrkligt som det skulle bli för mig att gifta mig borgligt. Hoppas du hängde med
  • Sebastiána
    tågjäntan skrev 2009-12-14 22:53:46 följande:
    Om han inte vill lova inför Gud, skulle han kunna tänka sig en välsignelse av redan ingått äktenskap? Då skulle ni kunna gifta er borgerligt och han slipper lova någonting inför Gud, om det är problemet. Som någon sa så får båda parter alltid kompromissa i en relation och ett äktenskap.
    Mina farföräldrar gjorde så, men det var för att de tillhörde ett frikyroförbund och de hade inte vigselrätt på den tide. De gifte sig borgerligt först (det som samhället räknade som vigsel) och sedan gifte de sig i frikyrkan (det som de räknade som vigsel).

Om man är ateist borde det gentligen inte spela någon roll. Om man inte tror på Gud innebär det i värsta fall att man lovar varandra inför INGENTING = något man inte tror finns. Det gör väl inget? Det är väl värre då om man är starkt och djupt troende Sjundedagsadventist eller Jehovas vittne och tvingas gifta sig i en moské eller enligt någon hindutradition!!!
  • Sebastiána

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.
    Låter som en väldigt vacker saga!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-15 09:32:44 följande:
    Vilken sagar är det? Låter spännande!
    Det är en saga som jag hittade på för ändamålet. Den blev nog rätt bra.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:31:20 följande:

Det är en saga som jag hittade på för ändamålet. Den blev nog rätt bra.
    Kan man möjligen få lite tips om den? Författare, titel el så? Känns som något jag också skulle vilja använda! Skall ha skolavslutning på tisdag och det står lite still med inspirationen. Har bara haft sommaravslutningar förut.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-15 13:33:39 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:31:20 följande:
    Kan man möjligen få lite tips om den? Författare, titel el så? Känns som något jag också skulle vilja använda! Skall ha skolavslutning på tisdag och det står lite still med inspirationen. Har bara haft sommaravslutningar förut.
    Författaren är alltså jag... Jag skickar den till dig.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:35:40 följande:

Författaren är alltså jag... Jag skickar den till dig.
    Tusen, tusen tack! Det blir jättebra!!
Svar på tråden Fråga prästerna 10