• Moirie
    Äldre 17 Nov 15:22
    2867 visningar
    10 svar
    10
    2867

    Hur funkar det med mellannamn utomlands?

    Jag kommer ha mitt gamla efternamn som mellannamn och ta BMs efternamn som mitt "riktiga" efternamn. För länge sedan såg jag en tråd här där någon varnade för att ha mellannamn om man skulle bo utanför Sverige eftersom det tydligen krånglade till det på något sätt. Nu har jag läst namntrådar tills ögonen blöder men hittar inte detta inlägg. Är det någon som har erfarenhet av att leva utomlands med mellannamn eller minns vad ts i den gamla tråden varnade för? Mycket tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Hur funkar det med mellannamn utomlands?
  • TEB08
    Äldre 17 Nov 16:36
    #1

    Jag har inga problem med det (bor i Storbritannien). Oftast tas det som dubbelnamn (har t om bindestrack har och dar). Det kan sakert bero pa var man bor, osv, men for mig var det inga problem.

  • Hellef­lundra
    Äldre 17 Nov 21:48
    #2

    Jag har inte heller nâgra problem, bor i Frankrike. (Utomlands är ju ett rätt stort begrepp sâ har du ngt speciellt land du evt. kommer flytta till är det nog bättre att frâga om det direkt..) Den enda skilnaden är att det inte räknas som mellannamn här utan som det det är, mitt första efternamn...

  • Moirie
    Äldre 18 Nov 08:14
    #3

    Det var främst engelsktalande länder jag funderade kring. Tack för svaren

  • Idhren­niel
    Äldre 22 Nov 18:14
    #4

    Hej vad glad jag blir! Det är alltså så att man kan välja att behålla sitt "flicknamn" som mellannamn och ha partnerns efternamn som efternamn??? Jag orkar inte hålla på med massa bindestreck eller ha två efternamn, eftersom vi båda har ganska långa efternamn, men då kan jag alltså göra om mitt efternamn till ett mellannamn?? Gud vad mycket namn det blev...

  • Äldre 4 Dec 22:10
    #5
    Idhrenniel skrev 2009-11-22 18:14:48 följande:
    Hej vad glad jag blir! Det är alltså så att man kan välja att behålla sitt "flicknamn" som mellannamn och ha partnerns efternamn som efternamn??? Jag orkar inte hålla på med massa bindestreck eller ha två efternamn, eftersom vi båda har ganska långa efternamn, men då kan jag alltså göra om mitt efternamn till ett mellannamn?? Gud vad mycket namn det blev...
    Sedan 1982 kan man inte ens ha två efternamn så det ena måste vara ett mellannamn. Dock är ju skillnaden inte så stor i hur det är skrivet för din egen skull, eftersom båda namnen står med i pass och andra legitimationer. Skillnaden ligger i att kommande barn kan inte ärva mellannamn.
  • Idhren­niel
    Äldre 10 Dec 18:14
    #6

    Aha, oki då är jag med på noterna, tack!

  • Idhren­niel
    Äldre 10 Dec 18:17
    #7

    Fast jag kom på en grej. Min kompis (som är född 1985) valde att lägga till sin mammas efternamn till sitt första efternamn för några år sedan så hon har två efternamn. Utan bindestreck. Konstigt?

  • Mlle M
    Äldre 10 Dec 19:16
    #8

    För mig fungerar det också utmärkt och jag väljer lite vilket namn jag vill använda Har faktiskt inte ens brytt mig om att ändra annat än pass och körkort. Bankkonton etc etc finns kvar med mitt namn som numer är "mellan-namn".

  • Äldre 10 Dec 19:20
    #9

    Det ena (det som står först) är nog ett mellannamn i folkbokföringen. Dubbla efternamn med bindestreck får man inte nybilda.


    Idhrenniel skrev 2009-12-10 18:17:09 följande:
    Fast jag kom på en grej. Min kompis (som är född 1985) valde att lägga till sin mammas efternamn till sitt första efternamn för några år sedan så hon har två efternamn. Utan bindestreck. Konstigt?
  • Äldre 10 Dec 19:20
    #10

    Det ena (det som står först) är nog ett mellannamn i folkbokföringen. Dubbla efternamn med bindestreck får man inte nybilda.


    Idhrenniel skrev 2009-12-10 18:17:09 följande:
    Fast jag kom på en grej. Min kompis (som är född 1985) valde att lägga till sin mammas efternamn till sitt första efternamn för några år sedan så hon har två efternamn. Utan bindestreck. Konstigt?
Svar på tråden Hur funkar det med mellannamn utomlands?