• Malla och Mojje

Gå in i kyrkan själv... ???

Jag och min M2B har alltid tänkt att han ska stå där framme i kyrkan och att jag kommer ingåendes. Vi ska inte ses innan vigseln och han får inte veta hur min klänning ser ut. Jag har alltså tänkt att han ska se mig först när jag kommer in med mina tärnor. Dock har jag oerhört svårt att förlika mig med tanken på att bli "överlämnad" av min pappa. Kan inte tänka mig det alternativet - med andra ord kommer jag gå in ensam (med två brudnäbbar framför och tre tärnor bakom + eventuellt två av hans marsalker).

Nu till frågan: Är det någon här som ska gå in själv/har gått in själv/varit på ett bröllop där bruden gått in själv? Verkar det märkligt att göra så?

OBS! Denna tråd är inte tänkt att skapa någon debatt om överlämnande - vill bara veta vad ni tycker om att knalla in själv!

• Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???
  • Steven och Johanna

Jag ska göra precis som du!

• Aleta

Jag tycker att det är lite för mycket fokus på bruden. Det skulle kunna vägas upp om brudgummen också kom intågande med följe och musik istället för att bara knalla fram och stå och vänta. Dagen handlar ju om två personer.
    Men det är som sagt vad jag tycker, andra tycker annorlunda.

Enligt gammal tradition sågs man på kyrktrappan och brudgummen överlämnade då brudbuketten som bruden inte hade sett innan. Det kan ju vara ett alternativ kanske.
    Fundera på om ni vill ses första gången inför publik eller om det ska vara en stund för bara er två.
    Malla och Mojje skrev 2009-11-17 10:36:18 följande:

Nu till frågan: Är det någon här som ska gå in själv/har gått in själv/varit på ett bröllop där bruden gått in själv? Verkar det märkligt att göra så?OBS! Denna tråd är inte tänkt att skapa någon debatt om överlämnande - vill bara veta vad ni tycker om att knalla in själv!
  • nano86

Jag skulle tycka att det var helt ok, om jag var gäst. Tycker inte om när bruder går med sin far/liknande men själv är en annan sak.

Lite tråkigt för mannen som Aleta påpekade men han kanske inte vill stå i rampljuset/är för nervös?

• Chris24

Jag tycker inte det verkar konstigt om du går in själv, om du själv känner att du vill det och är bekväm med det?

För isf tycker jag ni ska antigen göra så som ni har bestämt eller gå in båda två tillsammans.
    Min kusin gick in ensam med sin dotter faktiskt, hon hade sin tärnor osv framför sig först o sen gick hon hand i hand med sin dotter in för dem ville hon skulle uppleva den dagen med dem också och han stod framme o väntade in dem typ. Ingen som jag hörde tyckte det va konstigt och inte jag heller för den delen, vad jag tycker iaf.

• CeKe

Jag kommer antagligen också att gå in själv, med min tärna =)

Min kära blivande man går inte att ändra på punkten att stå där framme när jag kommer in och då känns det mest naturligt för mig att gå in själv istället för med pappa eller ngn annan släkting.

Haha, vi har just nu en diskussion som heter: Han vill att vi ska ta hans efternamn, att han ska stå framme vid altaret när jag kommer in och att han inte vill ha en till ring. Min tanke är mitt efternamn är mindre vanligt än hans (egentligen spelar det inte så stor roll dock), att vi ska gå in tillsammans och att vi båda har varsin vigselring.. Han är väldens goaste o raraste, men på just dessa punkter är han rätt orubblig.. så min fajt just nu är att få honom att vika sig på åtminstone en av punkterna =) Tror det blir ringen!

• Chris24
    CeKe skrev 2009-11-17 11:13:34 följande:
    Jag kommer antagligen också att gå in själv, med min tärna =)Min kära blivande man går inte att ändra på punkten att stå där framme när jag kommer in och då känns det mest naturligt för mig att gå in själv istället för med pappa eller ngn annan släkting. Haha, vi har just nu en diskussion som heter: Han vill att vi ska ta hans efternamn, att han ska stå framme vid altaret när jag kommer in och att han inte vill ha en till ring. Min tanke är mitt efternamn är mindre vanligt än hans (egentligen spelar det inte så stor roll dock), att vi ska gå in tillsammans och att vi båda har varsin vigselring.. Han är väldens goaste o raraste, men på just dessa punkter är han rätt orubblig.. så min fajt just nu är att få honom att vika sig på åtminstone en av punkterna =) Tror det blir ringen!
    Men kan du inte ha ditt namn OCH hans efternamn då? Jag ska göra så nämigen, behålla mammas efternamn i familjen, då det är morfars namn o han dog så finns det ingen annan än jag som kan föra det vidare tyvärr, dessutom betydde morfar så mycket för mig så jag vill gärna ha kvar efternamnet, fast där är min blivande helt OK med det, mer att jag kommer o få ett sådant lååång efternamn nu! hahahaha..

Varför vill du att han ska en till ring förresten?
  • iregnet2010

Malla o Mojje: jag funderar på att göra exakt som du (det skulle kunna ha varit jag själv som skrev ditt inlägg!)

Jag tycker inte alls att det blir för mkt fokus på bruden, tänk "stackars" m2b som får stå där framme en bra stund och vänta medan alla sätter sig. Kan tro att väldigt många kommer att lägga mkt uppmärksamhet på just honom när han står det så att gå in med varandra får han ju "mindre" uppmärksamhet.

har dock inte bestämt mig än... min m2b är dock orubblig i frågan om att han VILL stå där och vänta ocheftersom man är två i ett äktenskap och jag ju bestämt mkt annat så viker jag nog mig på den punkten. Kommer ju dock ha mina tärnor till stöd och de är två så snygga brudar att de nog kan hjälpa mig bli av med den värsta uppmärksamheten.

• Malla och Mojje

Tanken är inte alls att fokus skall vara på mig eller att jag ska visa upp mig utan snarare att det liksom blir ett möte mellan honom och mej, en kul grej helt enkelt.

Skönt att höra att jag inte är helt ensam om detta i alla fall!

• CeKe

Det där med efternamn.. känns som att det blir alldeles för många namn om jag ska ha bådas! Har tre förnamn också, så det blir så gräsligt långt när man behöver skriva alla på blanketter etc. Sen är det lite lika med hans efternamn, att det bara är han som kan föra det vidare, så jag viker på den punkten...

Det där med ringar... jag förstår egentligen inte det där med att bara tjejen ska ha en ring. Varför ska det vara så? Är man mer gift som tjej? Att även killen har två ringar visar ju utåt att även han är gift, inte bara jag... Känns för mig symboliskt viktigt att båda vill visa upp att vi är gifta, inte bara jag.

Chris24 skrev 2009-11-17 11:21:58 följande:
    Men kan du inte ha ditt namn OCH hans efternamn då? Jag ska göra så nämigen, behålla mammas efternamn i familjen, då det är morfars namn o han dog så finns det ingen annan än jag som kan föra det vidare tyvärr, dessutom betydde morfar så mycket för mig så jag vill gärna ha kvar efternamnet, fast där är min blivande helt OK med det, mer att jag kommer o få ett sådant lååång efternamn nu! hahahaha..Varför vill du att han ska en till ring förresten?
  • CeKe

Hur tänker ni gå in förresten? Går ni bredvid er/era tärnor, före eller efter? Går er kille in före er, eller dyker han upp där framme som gubben ur lådan från prästens rum, eller står han där redan när folk börjar droppa in (då kan han ju få stå där ett tag...)? Om killen har någon/några best man/men, går de in med tärnorna och dig, eller står de också där framme med brudgummen?

Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???