• iregnet2010

Frack eller inte frack det är frågan.....

Känner mig jätte-velig inför vad vi ska ha för klädkod på bröllopet. Vi kommer vara på ett slott och har verkligen satsat mycket pengar på bröllopet varför det så klart skulle vara jätteroligt med ett frack-bröllop.

Vi är båda akademiker och det är de flesta av våra vänner med, så många har nog frack och långklänningar liggandes men samtidigt vet vi att ett par av gästerna inte har det.

Det som talar MOT frack:
    -Känns jobbigt att tvinga gäster att lägga ut pengar på att hyra frack/klänning
    (gästerna har ju redan andra kostnader som boende/resa mm)

-gäster som inte vill komma pga ovan

-känns kanske som om man försöker vara "fiinare" än vad man är (i sverige ska man ju vara ödmjuk hela tiden)

Det som talar FÖR frack
    -Det är så himla stiligt/fint och en stämmningshöjare

-många har sagt till mig att de skulle "älska att få klä upp sig till tänderna" (främst kvinnor)

-Många vänner säger "wow det skulle få vara så häftigt att gå på ett riktigt frackbröllop" (säger särskilt de som inte har studerat och jag inte vet har en frack/långklänning -de verkar se det som en upplevelse)

-det är min mammas högsta dröm att få ha en långklänning/ gå på frackbröllop (hon har aldrig fått ha det på fest och hon och pappa gifte sig borgerligt med henne i kortklänning)

Hur tänker/tycker ni ? Kan man ha frack och skriva att man då absolut avsäger sig ev presenter eftersom de redan har så mkt pyssel ?

• Svar på tråden Frack eller inte frack det är frågan.....
  • lemonbird

Jag tycker såhär: Bröllopsdagen är once in a lifetime...och den enda dag man kan satsa på att ha precis det man vill! De gäster som inte respekterar det eller tycker man är "för fin" får tycka det, det är ert bröllop och går inte i repris.

Vi hade mörk kostym och fick lite gliringar över att det tom. var "för fint" men vi vägrade ge oss, att i efterhand ha kvar foton där alla är finklädda är jätteroligt hade inte blivit samma sak om vi valt klädkod kavaj. Så kör på frack, ni som ska vara på ett slott och allt, det passar bäst tycker jag.

De som inte har råd att hyra eller köpa så fina kläder får prioritera, har själv varit på frackbröllop som blev jättedyrt för gästerna, plus att vi hade med oss present men man är ju där för att hedra brudparet så vi valde att lägga pengar för att kunna gå, det var värt det. Hade inte velat tacka nej för att det skulle bli för krångligt eller dyrt att fixa kläder, är det många som väljer att tacka nej pga av klädvalet ser man lite hur prioriterad man är, om det inte är någon som verkligen är jättefattig förstås.

• didis

Vi är också akademiker, dock inte med frack undanstoppad.

Själv hade jag känt mig mer utklädd än finklädd faktiskt och frågan är hur era gäster skulle känna sig. Att utbrista "gu´ va´ roligt med frackbröllop" är kanske innan de satt sig in i vad det innebär?

Frackhyra etc kostar en del så jag förstår ert resonemang med presenterna. Frågan är om inte gästerna hellre vill ge en gåva än betala frackhyra?

Samtidigt förstår jag att ni vill ha hela "paketet" med slott o frack.

Knepig fråga som bara ni själva kan svara på.

• Moirie

Svårt... Vi (som har frack undanstoppad) valde att sätta en lägre klädkod med tanke på några vänner som av ekonomiska skäl inte kommer kunna skaffa den typen av kläder men som vi verkligen vill ska känna sig hemma på vårt bröllop. Jag håller med om att frack är fint och skulle gärna haft det om jag trott att de flesta redan hade sådana kläder eller kunde skaffa. Om ni kommer vara på ett slott och slår på stort så låter det passande med frack.

Och en annan tanke: Jag tycker nog inte man ska känna sig nedprioriterad om gästerna inte vill lägga stora summor på kostnader inför ett bröllop. Visst, för en själv är det en jättestor dag men för alla andra är det bara en lite mer speciell dag . Bedöm era vänner efter hur de är när ni verkligen behöver dem. Att skaffa frack eller inte räknas inte som en vänskapskris för mig.

• iregnet2010

jag skulle aldrig drömma om att bli sur på någon som inte ville komma för att det blev för mycket med frack. Jag tror snarare att det skulle vara tråkigt att de inte kom men ha 100% förståelse.

Jag skulle tro att 90% av alla gäster ändå skulle känna sig bekväma i frack (jag har nog sett de flesta i det vid något tillfälle). Frågan är om de 10% som kanske skulle tycka att det blev för jobbigt är värt att ändra hela grejen för ? Min mor (som dock är väldigt "pro-frack" tycker att jag har för lite förtroende för mina vänners både ekonomiska och andra förmåga att få fram en frack. Jag menar många kan ju låna (vi har några i släkten i "vanlig storlek" som vi även kunde låna ut).
    Men...det är svårt så jag uppskattar verkligen era åsikter om detta...

• didis
    lemonbird skrev 2009-11-16 20:41:49 följande:
    De som inte har råd att hyra eller köpa så fina kläder får prioritera, har själv varit på frackbröllop som blev jättedyrt för gästerna, plus att vi hade med oss present men man är ju där för att hedra brudparet så vi valde att lägga pengar för att kunna gå, det var värt det. Hade inte velat tacka nej för att det skulle bli för krångligt eller dyrt att fixa kläder, är det många som väljer att tacka nej pga av klädvalet ser man lite hur prioriterad man är, om det inte är någon som verkligen är jättefattig förstås.
    Det lät väl hårt i mina öron.

Vårt bröllop var en viktig dag för mig o maken men knappast av lika stor betydelse för våra vänner. Istället för att tänka att folk "inte prioriterar oss" kanske man ska tänka att man själv lagt ribban för högt och faktiskt inte varit särskilt vänlig mot sina gäster utan bjudit med armbågen.

Jag hade själv, som höginkomsttagare, kunnat tacka nej till en fest om det innebar alltför stora kostnader eller för mycket krångel. Inte för att jag itne hade råd (i bemärkelsen att jag måste äta makaroner resten av månaden) utan för att det helt enkelt inte var värt det. Värdpar som krånglar till det för gästerna prioriterar inte heller sina vänner.
  • iregnet2010

jo det är en balansgång... men är frack SÅ krångligt (det är det jag försöker förstå) det är ju alltid krångligt att gå på bröllop. En snygg långklänning kan man ju alltid köpa på H&M (gjorde det själv när jag pluggade och de har faktiskt jättefina) frack är ju ett gissel dock...hmm...

didis skrev 2009-11-16 21:07:53 följande:
    Det lät väl hårt i mina öron.Vårt bröllop var en viktig dag för mig o maken men knappast av lika stor betydelse för våra vänner. Istället för att tänka att folk "inte prioriterar oss" kanske man ska tänka att man själv lagt ribban för högt och faktiskt inte varit särskilt vänlig mot sina gäster utan bjudit med armbågen. Jag hade själv, som höginkomsttagare, kunnat tacka nej till en fest om det innebar alltför stora kostnader eller för mycket krångel. Inte för att jag itne hade råd (i bemärkelsen att jag måste äta makaroner resten av månaden) utan för att det helt enkelt inte var värt det. Värdpar som krånglar till det för gästerna prioriterar inte heller sina vänner.
  • didis

En fest ska vara rolig att gå på för gästerna - inte orsaka onödigt krångel. Om majoriteten av gästerna har frack blir det ju itne så mycket krångel.

Själv hade jag tagit på mig min brudklänning (den är röd) och bara köpt till handskar eller vad man nu måste ha till frack men inte tror jag någon köper en HM-klänning direkt.

Eftersom vi har lite mer ledig klädsel på festern i våra släkter/bekanskapskretsen skulle maken hyrt sin frack, när jag köpte klänningen var det en kille där som skulle hyra frack - det kostade över 2000kr. Åtminstone för mig är det vansinnigt mycket pengar att lägga på kläder för en dag men så reste många till vår fest också och fick betala hotell etc. Bjuder ni på boende blir det ju totalt sett ändå en förhållandevis låg kostnad.

• lemonbird

Ett bröllop ska kännas som att det blir rätt val för brudparet i första hand! Gästerna och brudföljet ska hedra brudparets dag genom att uppfylla deras önskningar. Skulle man tänka på att alla gäster ska få det så bekvämt som möjligt i både känsla och klädval blir det svårt att veta hur man själv vill ha det till slut.

Någon trivs bäst i jeans, andra älskar att klä upp sig till tänderna, alla kommer omöjligtvis trivas lika bra på en bröllopsfest. Kör därför på vad NI helst vill ha för känsla på bröllopsdagen.

• Mlle M

jag skulle välja frack; hade samma dilemma som du tycks ha och vi valde bort frack pga många ovan nämnda orsaker. Resultatet blev att mörk kostym på något sätt verkar "oklarare" än frack, alla hade inte alls följt klädkoden på det sätt som jag tror folk gjort om vi valt att ha högtidsdräkt. Frack känns lixom enklare.....det kan inte bli några missförstånd!!

• lillalyckan

Så fort någon vill ha högtidsklädel på sitt bröllop så får man höra att det är fel, att man förstör och krånglar till för gäster, att man inte får använda sina gäster som rekvisita osv. (OBS citerar ingen i just den här tråden, utan tänker på många tidigare trådar på samma ämne.)

Vi hade först tänkt ha slottsbröllop och hela den där grejen. Och då pratade vi om bl.a frack. Nu har inte våra vänner frack undanstoppat men 90% av dem skulle tycka att det vore jätteroligt och göra sitt bästa för att komma. Skulle nån inte ha möjlighet att komma  pga detta är det precis lika välkomna i kavaj, vilket säkert TS också tänker i sina gästers fall. Deras närvaro är ju trots allt viktigast. De flesta av våra vänner jobbar på samma ställe och de flesta går i kostym på jobbet, då vill man gärna klä upp sig när det är fest. Inte ha "samma kläder som på jobbet". Nu har vi gjort om våra bröllopsplaner ganska ordentligt så det blir mycket enklare, därför kommer vi inte ha frack, men på ett slottsbrölllop? Javisst.

TS: du känner dina gäster bäst, vill ni ha högtidsklädsel så ska ni ha det. När ska man annars klä upp sig om inte på ett bröllop?

Svar på tråden Frack eller inte frack det är frågan.....