• Sonja68

I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...

Låter som att mamma inte finns mer, men det gör hon. Hon fyller ju 75 idag! Men efter att hon blev sjuk i cancer (som hon bekämpade) och sedan lymfödem, så har hon haft jätteont i sin arm och en massa andra problem som gör att hon inte kan handarbeta längre, ej heller laga mat. Hon står däremot och kommenderar min pappa hur han ska laga maten

• Sonja68

Ja. Förutom att jag inte ärvt intresset för matlagning (men det kommer, beror mest på tidsbrist tror jag) och handarbet, så blir jag förvånad när jag nu märker att jag är väldigt lik min mamma. Gillar också att vara med på möten och sånt, träffa människor, aktiviteter i grupp, bjuda hem folk.
    Och våra barn är nästan alltid med oss överallt

• Sonja68

Nu lämnar jag er, girls, för ett tag. Måste fylla på koffeindepåerna känner jag.

• Sonja68

Blomman, såklart det heter VILDSVIN!!! Det är jag som slarvar bara när jag skriver... eller tänker på ett vilt svin...(min man)... eller så är det för att såna är ovanliga här uppe (om de alls finns vilt strövande i skogen, tror inte det), att jag inte vet hur det stavas... Sorry! Ska skärpa mig

• Sonja68

Jo, de gjorde faktiskt VÄLDIGT mycket för oss våra föräldrar... *skäms när jag tänker på hur otacksam man varit mot dem i ungdomens dagar*
    Min mamma hade hela december fullspäckat för att vi skulle få en fin jul, och själv var hon helt sönderstressad och låg i migrän på julafton.

• Sonja68

Såklart floristarbetet inte är "pyssel" och handarbete är förstås ett hantverk. Men likväl; jag är urusel på sånt och verkligen BEUNDRAR de som fått gåvan att kunna skapa något med sina händer, pyssel, hantverk eller vad det nu må vara eller kallas.

• Sonja68

Och tänk de som snickrar, gör silversmycken, keramik you name it! Jag är nästan avundsjuk på dem. Vill liksom veta hur det känns att ha en bild i huvudet och sedan få det att transformeras från en bild i huvudet och ut i händerna och forma materia så att det motsvarar bilden någorlunda. Måste ju vara en jättehäftig känsla!

• Sonja68

MIn kompis målar tavlor. Jag är också där alldeles stum av beundran att hon kan ha en bild i huvet och så få ner den på ett papper och det blir helt underbart!
    Eller min kompis som är frissa. Hon gör underbara festfrisyrer, har en bild i huvet och så skapar hon. Hon syr kläder också. Gör en skiss i huvudet och syr. Va?! Hur är det möjligt?? För mig är det obegripligt.

På samma sätt som kanske andra undrar hur jag kan tänka en ton och så kommer den ut genom munnen, eller att jag har huvet fullt med strofer som jag sedan sorterar upp i hjärnan, fattar pennan och ut på pappret kommer en dikt, en vers, en sångtext, julklappsrim etc.

• Sonja68

Blomman; du har faktiskt en poäng där. Kvinnors hantverk (eller det som oftast kvinnor skapar med sina händer om vi säger så)kallas oftast pyssel, medan "männens" hantverk kallas för vad det är.

På tal om ordet pyssel.
    Glömmer aldrig när jag jobbade på en folkhögskola och jag råkade säga till läraren för konst- och performancelinjen nåt i stil med: "Vad pysslar ni med då?" Hon blev SKITARG...
    Men jag sa ju det med ironi, lite skämtsamt så där. Men hon fattade inte det och hon är finska, så hon tuttade direkt

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...