Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

GRATTIS lillsyrran till viktigalappen!
    Jaha, inget kontor i ljusan låga, det var ju väl. Fast det där med brandmännen var en ganska spännade eftermiddag för dig i min fantasi Ninnis!

Sonja, är det inte ganska läskigt att man kan råka glömma sådana där saker...

Jag som älskade adventsgranen. Och såklart vi hade enris också.

• passionsblomman

Jag tror våra föräldrar öht gjorde mer än vi riktigt fattar. Det är faktiskt först numera som det börjar vara lite ok att säga att man skiter i att julbaka och köper färdiga pepparkakor ifall man vill.
    Min mamma har då definitivt haft ett schema späckat så det heter duga. Jämt.

Förresten så är jag lite allergisk mot det där ordet "pysslig". Jag tycker det är sådant man alltid kallar kvinnors arbete eller intressen. Min mamma har gått textilutbildning och gör avancerat hantverk men hon skulle aldrig kalla sig textilkonstnär. Handarbete säger hon iofs, men många ser nog det hon gör som "pyssel" precis som alla dessa knypplade spetsar, broderade lakan och allt vad fantstiskt som formats av kvinnohänder genom århundradena.

Mitt yrke hamnar också under "pysselgulligullets" softade lins. Ingen jäkel fattar hur vått, jordigt taggigt och tungt det är och inte begriper man att det finns ett system bakom varför man gör som man gör.

Kanske är det för att så många själva älskar att göra egna grejor för hemmabruk, tex sin egen dörrkrans och annat som mer blir som pyssel, dvs sådant man gör för trivsel och roligt tidsfördriv. Knåpande och småpill för att det är kul att skapa själv.

Nog om det.

• passionsblomman

Förresten, apropå de fällda buckliga djuren: Sonja, heter det inte Vildsvin? Alltså inte de där vita getterna utan grisarna? För du skriver Viltsvin och nu är jag helt förvirrad och undrar om jag sagt fel hela livet typ.

Nu måste jag gå och tända upp i pannan, för det börjar vara ruggigt härinne.
    Gå ingenstans! Jag kommer strax!

• passionsblomman

Sorry Sonja, jag verkar ju som värsta ord-besservissern. Och det är jag nog förresten när allt kommer omkring.

Jag kan verkligen haka upp mig på sådana där saker som just vad man kallar det kvinnor lägger sin tid på respektive vad det genast blir när en man gör samma sak. Han pysslar aldrig. Allra minst så har han en hobby eller ett "brinnande intresse"
    Jag tror att vi får mycket av våra värderingar med oss just på de där små subtila visen. Och jag tror det i själva verket är DÄR hemligheten med våra usla löner ligger. Vi värderar inte ens själva det vi gör lika högt som det ännen värderar sin egna insats.

Samma sak när vi har samtal och diskussioner. Vi SJÄLVA kallar det tom pladder/tjatter/skvaller/kackel etc etc. Ta ett ev de exemplen och försök överföra det till ett manligt sammanhang...
    Jo tjena! De umgås/diskuterar/avhandlar/förhandlar/samtalar osv osv i all sin viktighet. Även när de bara bärsar i bastun och det bärsande t är inget MYS märk väl, utan allra minst ett affärsmöte eller en arbetskonferens.

Gud, jag kan prata mig blå om just det här...

• passionsblomman

Vad är HUH?

Det är syrran som är hundnörd, inte jag...

Ninnnis skrev 2009-12-01 16:08:44 följande:
    Jag håller med Sonja, jag är också imponerad av kreativa människor.Blommis förresten, hundärende i Knutby, har det med HUH att göra?
  • passionsblomman

Ingis, du som är ingenjör och allt kommer säkert att uppfinna en hel massa innovativa lösningar under din mammaledighet. Se till att få dem på pränt, ta patent och delge världen och bli miljonär!

Och du har helt rätt: orkar och orkar, man är ju tvungen att lösa de situationer man står i.
    jag brukar tänka att jag hade kunnat var nybliven mamma i ett svältande flyktingläger utan vatten också, och då orkar jag lite bättre...

Igår såg jag på det där förlossningskliniken. En familj fick ett barn med ett ovanligt och allvarligt syndrom och var ju jätteledsna.
    Då tänkte jag "jag skiter i att kämpa för fler barn, jag vill inte vara med om det där"

• passionsblomman

Godafton!

Jag har varit iväg till Växjö fram och tillbaka idag och hämtat den dator som min pappa(som bor där) hjälpt mig får tag i via ett företag som säljer begagnade.
    Vi har en gammal skruttog och när sonen köpte pc-spel för sparpengarna gick de inte att installera på det gamla härket.
    Nu måste jag alltså imorgon montera ihop eländet, för sonen är ju RÄTT otålig.

Tyvärr kände jag när vi åkte att jag långt ifrån är frisk än så nu mår jag as-kasst bara för det.

En rolig sak är att min pappa velat att jag skulle ta ett par tavlor och lite annat från farmors och farfars dösbo. Nu kunde jag ta med det så nu har vi ett par tavlor uppe åtminstone. På spikar som råkade vara islagna redan iofs, men ändå...

Skit vad jag fryser och vad halsen gör ont!

Smörgåstårta...-är det bara jag som egentligen inte gillar det så värst mycket? Jo IBLAND är det nån som kan som gjort, men ibland är det ju rent hemskt.

• passionsblomman

Hej hej Daa -och alla andra såklart!

Jag känner mig lite bättre nu, efter att ha maratonsovit i förmiddag. Tänkte få mig lite kaffe och ta en dusch nu också, så kanske det känns riktigt mänskligt att bo i min kropp snart för den arma själen...

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...