Hur "visar" man vigselringen vid frieri?
S6Robster,
Om ni ar forlovade redan sa har hon alltsa redan en forlovningsring?
For en vigselring kan man ju inte bara (som vigselring) forran man ar gift. Om det ar sa att du vill lata henne se den innan brollopet sa kan du ju tex ha den i sin ask och visa den for henne i samband med "frieriet". Men om det ar som du sager en vigselring sa ska den inte tradas pa nagra fingrar forran vid vigselceremonin!
Efter att ha last ditt senaste inlagg som anger att du ar en smula konservativ och vill folja seder, sa vill jag papeka att traditionellt sett sa sker frieriet som inledningen till forlovning. Det ar en tamligen modernt pafund (och ganska svenskt tror jag ) att man ar "forlovad" och forst senare friar. Darmed inget fel med det, sa klart- men bara ett fortydligande.
Vad galler "gnidna damer" som behaller sina forlovnings eller vigselringar efter skilsmassa/uppbrott sa kan det ju tankas vara sa att manga fall handlar om mindre konservativa par (an du sjalv) som faktiskt bada sjalva bekostat ringarna tillsammans och da finns det ju ingen anledning for kvinnan att ge mannen ringen 'tillbaka'. Att a andra sidan bara en san ring efter ett uppbrott skulle kannas fel- men det ar ju jag det...