• cape79

Ska jag bjuda Pappa och hans fru ? RÅD

När det gäller allt annat som har med bröllopet att göra är jag väldigt bestämd men familjen.
    Det knipper i magen ; (

Vissa dagar känns det väldigt självklart att bjuda Pappa till våran bröllop och andra dagar tvekar jag. Min far bor inte i Sverige, han flyttade för ett par år sen, vi pratar aldrig eller nästan aldrig och relationen inte varit det bästa mellan oss det senaste året. Det är jag som har tagit avstånd från honom eftersom han är så himla konfiktiv och jag orkar inte med hans förbaskade dåliga temperament samt utbrott. Ofta blir det konflikter mellan oss eftersom jag är den enda som vågar säga emot honom, våra bråk handlar ofta om min Mamma och släkt då brukar Helvetet brakar löss, det slutar med att han blir sur jag blir sur och vi pratar inte med varandra i flera månader. Det har gått nästan 4 månader sen vi pratades vid och nu vet jag inte om jag skall bjuda honom.

Jag vet att när han får veta om bröllopet kommer han vilja komma eftersom detta har varit hans dröm.
    Har inget emot hans fru, vi har träffats två gånger och hon verkar okej men men njaaa känns inte som jag vill ha hennes där (konfikt)

Vad gör jag ?

• Svar på tråden Ska jag bjuda Pappa och hans fru ? RÅD
  • Edwins mamma

Enda gången i hela sitt liv som man legalt får vara ego det är när man ska gifta sig. Sitt eget bröllop tycker jag inte att de finns några rätt eller fel. Magkänsla.. Men ska också komma ihåg att de finns inget rätt eller fel bara annorlunda.. det är så vi känner med saker kring bröllopet.

• Bruden100710

Jag har varit lite i samma sits, fast med min mamma.
    Vi bråkar kanske inte så mycket mer än att jag har skällt ut henne en hel del. Hon bor i Norge och vi har inte heller den bästa kontakten. Jag kommer att bjuda henne för det innerst inne känns rätt, men ändå känns det lite konstigt.
    Hon är min mamma men det känns som jag inte haft nån riktig mamma på 10 år. De senaste åren har varit fram och tillbaka.

Jag bjuder henne men ej som en äkta mamma utan mer som vilken släkting som helst. Hon kommer inte sitta med oss på honnörsbordet.

Jag tycker du ska sitta i lugn och ro och tänka på vad du vill inte vad din pappa eller någon annan tycker.

Ursäkta om det blev långt och rörigt..

• Zephiennia

Ingen kan säga vad som blir rätt för dig att göra, men tänk på att det blir ett stort avståndstagande att inte bjuda en så nära släkting. Jag tror inte att en redan spänd relation där din pappa sett fram emot ditt bröllop länge blir bättre av att han inte blir inbjuden, men om du känner att hans närvaro på ditt bröllop skulle kunna förhindra att den dagen blev den fantastiskt lyckliga dag det borde vara så kanske det helt enkelt är bäst om han inte kommer.

Jag vet inte hur din pappa är, men det kanske skulle kunna vara idé att prata både med honom och hans fru. Om hur du vill ha din bröllopsdag och vad du inte vill ska förekomma. Sätta upp lite spelregler så att säga. Men å andra sidan finns det folk som inte är kapabla till sådana konversationer så det är jättesvårt att säga när man inte vet så mycket.

Lycka till med ditt svåra beslut!

• Aleta

Jättesvårt, men tänk på att bröllopet är bara en dag i ditt liv. Om du inte bjuder din pappa så tar du avstånd för resten av livet, så att välja bort honom den dagen är att välja bort honom för alla andra dagar också. Det kommer ingen av er att glömma så länge ni lever.

Jag tycker att Zephennias förslag med att sätta upp lite regler var bra. Om du nu inte vill bryta med honom för alltid.

Säg att du inte vill ha något bråk, att allt handlar om er kärlek och att han måste hålla sig i skinnet och tolerera din mammas släkt för din skull.

Jag håller inte heller med om att ens bröllop är en legitim anledning att vara ego, det anser jag inte alls är OK. Bröllopet handlar lika mycket om alla som är villiga att vara med och fira. De kommer för er skull och det ska man vara väldigt tacksam för. Jag skulle ha bjudit hans nya fru också, absolut. Accepterar du inte din pappas nya liv och val av livspartner?

• erica1982

ja det där e verkligen svårt.. jag kan nog inte säga annat än att du måste verkligen känna efter vad som skänns rätt för dig..
    funderar själv på att inte bjuda min pappa och hans sambo..han sambo tror inte på äktenskapet och har ända sedan jag berättade att jag och min fästman ska gifta oss, inte gjort annat än att klanka ner på bröllop och äktenskapet..min pappa säger inte mycket men hans tysnad talar för sig själv..
    man blir otroligt ledsen över sånt när man själv är lycklig..
    Men som sagt, du får fundera vad som är bäst för dig.
    hoppas det löser sig!

• cape79

Jag vill tacka er för alla svar ; )

Det är inte lätt att veta vad man ska göra ,
    jag vill att bröllopsdagen ska vara den lyckligaste dagen .

Anledningen att jag är så osäker är att relationen mellan mina föräldrar inte är den bästa , mamma och jag har en nära relation och problemet är att min pappa är väldigt nedlåtande mot henne .
    Jag är mest rädd för att han skall göra något som får min mamma må dåligt det kan förstöra min dag .

När min bror tog studenten kom pappa till Sverige och var med när alla studenter kommer ut, min mamma ville vara hygglig och bjöd honom samt frugan till mottagningen .
    Vad gör HAN, JOO han vägrade hälsa fast hon står mittemot honom till slut blev han tvungen eftersom min då 5 åringen son sa till honom varför han inte hälsar och skakade hand med mamma , det är såna situationer jag vill undvika.

Tack så mycket för alla svar och åsikter , detta hjälper mig att fatta rätt beslut och förhoppningsvis komma fram till det rätta lösningen

Svar på tråden Ska jag bjuda Pappa och hans fru ? RÅD