• missfröken1

Vad händer om jag är gift och jag får arv.

Vad händer om jag är gift och jag får arv. Jag vill ej att min man ska kunna ha tillgång till dem eftersom han då kansek köper saker jag ej vill att han ska köpa. Förstår ni mig?

Har jag rätt att ensam som gift bestämma över mina pengar eller blir arv till mig automatiskt min man med så länge jag är vid liv?

• Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.
  • Superstarfia

Om du ärver när ni är gifta, måste den som du ärver ha i sitt testamente att arvet är din enskilda egendom... annars ingår den i eventuell bodelning vid skiljsmässa...

• Superstarfia

jag och min m3b, ska skriva ett äktenskapsförord som gäller delar av hans förmögenhet.. jag ser de inte som nått konstigt, jag skulle vilja göra samma sak om de var jag som var förmögen...

• BMTS

Imma, jag tror att min väninna tog upp frågan både före och efter bröllopet - med samma resultat varje gång. De var vansinnigt nyförälskade när de gifte sig och kanske är det då lätt att överse med att han vägrade skriva under och tänka att det löser sig längre fram - men det gjorde det ju inte tyvärr.

• Imma

Det är sånt som är risken när man har de där rosafärgade glasögonen i början. Trist för din väninna!

BMTS skrev 2009-12-08 15:11:17 följande:
    Imma, jag tror att min väninna tog upp frågan både före och efter bröllopet - med samma resultat varje gång. De var vansinnigt nyförälskade när de gifte sig och kanske är det då lätt att överse med att han vägrade skriva under och tänka att det löser sig längre fram - men det gjorde det ju inte tyvärr.
  • Karamellen
    missfröken1 skrev 2009-11-04 22:10:16 följande:
    Vi har en liten flicka tillsammans.:)Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:
    Man har ju även försörjningsplikt gentemot varandra om man lever tillsammas som sambo.
  • ElinK

Man kan göra en bodelning inom äktenskapet, men jag vet inte om det krockar med försörjningsplikten man har.

• KatjaB
    missfröken1 skrev 2009-11-04 22:10:16 följande:
    Vi har en liten flicka tillsammans.:)Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:
    Försörjningsplikt har du även som sambo, så där är det ingen skillnad. Skillnaden för er som gifta blir ju att man delar lika på tillgångar vid eventuell skilsmässa och att man ärver varandra om någon skulle gå bort.

Men jag förstår faktiskt inte ditt resonemang, om du vill gifta dig för att det känns tryggare, exakt vad är det som är själva tryggheten? För som jag förstår det så vill du ju inte ge din blivande make någon som helst trygghet då du inte tycker att han ska få en spänn ifall ni går isär eller om han inte har inkomst.
  • mittid

Var och en äger sitt i äktenskapet och vid skilsmässa delas alla tillgångar lika. Undantaget är det som finns inskrivet i äktenskapsförord registrerat hos tingsrätten och det som ärvs med enskild egendom.

Tycker inte det finns anledning här att kritiserael. ifrågasätta orsak till att TS vill skydda sina ev. tillgångar. Vi har ju inte varit i hennes skor, eller?!

• KatjaB

nej, visst kanske inte. Men jag har iallafall väldigt svårt att förstå varför man inte vill ha försörjningsplikt när man lever tillsammans med någon. Det är för mig helt absurt, däremot kan jag förstå att man, om man har väldigt olika stora tillgångar, vill skydda dessa för eventuell skilsmässa.

mittid skrev 2009-12-28 19:01:02 följande:
    Var och en äger sitt i äktenskapet och vid skilsmässa delas alla tillgångar lika. Undantaget är det som finns inskrivet i äktenskapsförord registrerat hos tingsrätten och det som ärvs med enskild egendom.Tycker inte det finns anledning här att kritiserael. ifrågasätta orsak till att TS vill skydda sina ev. tillgångar. Vi har ju inte varit i hennes skor, eller?!
  • PennyJenny
    Superstarfia skrev 2009-12-08 15:02:09 följande:
    Om du ärver när ni är gifta, måste den som du ärver ha i sitt testamente att arvet är din enskilda egendom... annars ingår den i eventuell bodelning vid skiljsmässa...
    Eller så skriver man ett äktenskapsförord om att eventuella framtida arv ska vara enskild egendom och då räcker det.

Tycker ni ska sluka klanka på TS, hon vill inte fläka ut sitt liv här inför alla utan undrar hur hon går villväga. Varför måste man ha så mycket åsikter om det när man inte känner till något om situationen? Som någon annan sker, det kanske handlar om spelmissbruk. Eller om ett arv som handlar om sommarställe eller barndomshem som man inte till något pris vill ska hamna i den andres händer vid en skiljsmässa.
  • tågjäntan

Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:

-Man har en försörjningsplikt gentemot sin make/a och om pengarna man ärvt behövs för att få mat på bordet och tak över huvudet så kan dessa tas i anspråk för den andre makens/makans del om denne saknar tillgångar.
    Man har alltså (inte juridiskt) den skyldigheten om man "bara" bor sambo?
  • Karamellen
    tågjäntan skrev 2009-12-28 21:04:49 följande:
    Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:Man har alltså (inte juridiskt) den skyldigheten om man "bara" bor sambo?
    Som jag förstått det har man även försörjningsplikt gentemot sin sambo (om man "bara" lever ihop som sambor, vaken förlovade eller gifta osv)?
  • DanielKarin

Säger som min juridiklärare alltid sa:

Man kan inte gifta sig till pengar, man kan bara skilja till till pengar.

Visst försörjningsplikt för allt del, men det innebär ju inte lyxkonsumtion. Dina pengar disponerar du som du vill fram till ev bodelning.

• kikel

Jag kanske är lite gammalmodig men jag skulle aldrig gifta mig och ha olika ekonomi, om man inte kan det hur kan man då leva med varandra och lita på varandra. Jag kommer få ett ganska stort arv i framtiden men inte ska det bara vara "mina" pengar. Vi då kan vi ju lika gärna ha olika hushåll också.
    När vi är gifta kommer det vara min man som drar in den mesta inkomsten då det kommer vara svårt för mig att få en bra anställning då vi kommer att vara tvungna att flytta vart tredje år

• 090208

Så om dom skriver äktenskapsförord att pengarna är hennes så är det ju lugnt. För som någon poängterade ovan, mannen kan ju inte kräva nån lyx. Bara det finns mat kylen och att läkarbesök etc blir betalda. Då kan han ju knappast gnälla nånstans, eller??

Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.