• Happypuppy

Blivande svärfar

Har en liten fundering. För mig är familjen rätt viktig och vill därför ha den närmaste släkten närvarande både under vigsel och mottagning/middag.

Min sambos föräldrar är inte längre tillsammans och har inte varit det under nästan hela hans uppväxt. Hans mamma har en ny och han har varit som en pappa för min sambo. M2b har inte jättemycket kontakt med sin biologiska pappa och känner inte heller att han vill ha med honom på vår dag, med undantag från att vara fotograf i kyrkan och till bröllopsbilderna.
    Hur ska jag göra? Han är ju trots allt min blivande svärfar, biologiskt sett.

• Svar på tråden Blivande svärfar
  • Zouzou

Men det kanske går ifall om han är lite på sidan om din blivande biologiska svärfar? utan att veta mer om saken så tycker jag att det är upp till din M2b, vad som känns bekvämt för honom. Och kanske det kommer att kännas för dig även senare att din egentliga svärfar är hans styvpappa? För antagligen kommer ni ha mer att göra med hans mamma och hennes man?

• ascensionday

En familjemedlem man har dålig kontakt med ska man kanske inte skämmas för att man inte bjuder. Däremot vore det, anser jag, en ren förolämpning att ta dit pappan som fotograf men inte som gäst. Ni får nog bestämma er för huruvida hans närvaro stör er eller ej, och gör den inte det bjuder ni honom och ber samtidigt att han ska fotografera.

Om det känns jobbigt att ta beslut kring bordsplacering, med tanke på att två personer i princip konkurrerar om samma stol och roll ('brudgummens far') kan ni alltid frångå den traditionella placeringen till förmån för någon ni själva tänkt ut, eller kanske till och med strunta i honnörsbord helt och hållet.

• Imma

Jag håller med!

ascensionday skrev 2009-11-03 15:03:21 följande:
    En familjemedlem man har dålig kontakt med ska man kanske inte skämmas för att man inte bjuder. Däremot vore det, anser jag, en ren förolämpning att ta dit pappan som fotograf men inte som gäst. Ni får nog bestämma er för huruvida hans närvaro stör er eller ej, och gör den inte det bjuder ni honom och ber samtidigt att han ska fotografera.
  • FramtidaFruSandberg

Blod är inte alltid tjockare än vatten. Om din m2b inte vill ha sin biologiska pappa där så kanske det är bäst så. Sen håller jag med inlägget innan att ni inte bara kan bjuda honom som fotograf.

• passionsblomman

Vänta nu...varför vill han ha sin pappa där som fotograf då? för att det blir gratis då eller?

Vad är DET isåfall för sniket och oförskämt beteende?

Att någon kan ha så dålig relation till en förälder att denne inte bjuds att närvara vid familjehögtide, är väl inte så unikt eller konstig.
    Däremot ska man nog vara medveten om att bli exkluderad just vid såda tillfällen, är en ganska stark markering mot vederbörande. Så man kan ju utifrån det förvänta sig att relationen isåfall försvagas ännu mer i framtiden.

Många gånger kan det vara värdefullt att tänka igenom ifall det verkligen är det man vill och om det är värt det.

Vad DU ska göra i saken, är väl att kommunicera med din blivande make, så att allt är solklart mellan er. För egen del är det ju egentligen inte din sak.

• nennesjuttioåtta

Varför vill du bjuda honom, för att han är blir "riktige" svärfar? Kommer relationen till honom att förändra för att ni gifter er? Kommer din m2b att se honom som sin pappa (mer än sin styvfar) för att han skulle komma på ert bröllop? Nä, det låter jättekonstigt och jag HOPPAS du inte menar att ni bara skulle bjuda honom för att få en fotograf billigt.

• nennesjuttioåtta

men jösses vad jag stavar illa. Sorry!

• Sebastiána

Håller med!

ascensionday skrev 2009-11-03 15:03:21 följande:
    En familjemedlem man har dålig kontakt med ska man kanske inte skämmas för att man inte bjuder. Däremot vore det, anser jag, en ren förolämpning att ta dit pappan som fotograf men inte som gäst. Ni får nog bestämma er för huruvida hans närvaro stör er eller ej, och gör den inte det bjuder ni honom och ber samtidigt att han ska fotografera. Om det känns jobbigt att ta beslut kring bordsplacering, med tanke på att två personer i princip konkurrerar om samma stol och roll ('brudgummens far') kan ni alltid frångå den traditionella placeringen till förmån för någon ni själva tänkt ut, eller kanske till och med strunta i honnörsbord helt och hållet.
  • Happypuppy

Tack för alla svar! Det sätter verkligen igång tankarna.
    Jag vill bjuda honom just för att han är min m2b:s pappa. Men det är som ni säger, får ta ett snack med sambon..

• FelizLane

Tycker att om ni använder honom som fotograf tycker jag ni kan bjuda honom på middagen också. Det kan ju vara början på något nytt. Man behöver inte ha all kontakt i världen, men man kan ju iaf höras osv.

• anne på grönkulla

Om det är viktigt för din sambo att ha honom där för att det är hans riktiga pappa så är det en sak. Om det inte är viktigt för din blivande att bjuda honom, varför skulle det vara viktigt för dig? Relationen bygger väl inte på biologi utan på vilken relation din blivande har till honom?

Sen håller jag med om att antingen bjuda honom eller inte, men blir jättekonstigt att ha honom där i nån annan egenskap eller på "jobb".

Svar på tråden Blivande svärfar