• Sofiav

Sälja Georg Jensen ring

Jag har ärvt Georg Jensen ringar från min mamma, men tyvärr är de alldeles för stora och det visar sig omöjligt att ändra storleken så att de passar mig. Jag blev väldigt besviken eftersom jag planerade att använda dem som vigselring. Nu planerar jag att försöka sälja ringarna och använda pengarna till att köpa vigselringar. Har någon erfarenhet av hur och var man kan sälja smycken? Eftersom de är designringar vill jag inte bara sälja dem för guldvärdet. Finns det specialbutiker eller tror ni att det är bäst att försöka sälja dem på nätet?

Väldigt tacksam för tips och ideer eller bara utbytande av erfarenheter.

• Svar på tråden Sälja Georg Jensen ring
  • Cincin

Om det är en designer ring borde du kunna gå till en auktion firma som är duktiga på smycken. Finns i Stockholm.

• Sofiav

Tack för tipset. Vad heter de? Har du deras hemsidesadresser?

• Flodis Hjärtat

Kaplans bland annat. Finns det verkligen ingen möjlighet att ändra storlek? ärvd ring vore ju jätte trevligt, särskilt ens egens mamma.

• Heloise

Jag skulle nog har anv mig av guldet och gjort en egen ring, på det sättet har du ju "ringarna" kvar, fast i annan form.

• Blessed

Det är ju inte samma guld man får tillbaka. Jag rekommenderar också Kaplans men tyvärr får man inte så hemskt mycket betalt för smycken. På Kaplans t.ex säljs ofta ringar värderade till tex 20 000 kr för halva värdet.

• Sofiav

Tack så mycket för tipsen. Ska kolla Kaplans. Pappas fru känner visst nån på en auktionsbyrå och ska kolla med dem också.
    Det är verkligen jättesynd att de inte kan ändra storleken, men jag har varit hos två olika tillverkande juvellerare och hos Georg Jensen butiken och det verkar helt omöjligt.

Ingen som råkar känna till priset på Georg Jensens "Magic" ringar? Deras hemsida har inga priser.

Tack igen.

• stellastella

Ta reda på vilka butiker som säljer dem och ring och fråga!

Sofiav skrev 2009-11-03 06:33:33 följande:
    Ingen som råkar känna till priset på Georg Jensens "Magic" ringar? Deras hemsida har inga priser.Tack igen.
  • Merrick

Man kan definitivt få tillbaka samma guld. Har flera vänner som gjort så. Gått till en guldsmed här var jag bor och han smälter ned just det guldet i sin egen smedja. Det är aningens dyrare, men fullt möjligt om man vill det...

Blessed skrev 2009-11-02 14:33:59 följande:
    Det är ju inte samma guld man får tillbaka. Jag rekommenderar också Kaplans men tyvärr får man inte så hemskt mycket betalt för smycken. På Kaplans t.ex säljs ofta ringar värderade till tex 20 000 kr för halva värdet.
  • Heloise

Det kan visst vara samma guld man får tillbaka. Om du har två ringar och så vill du göra två ringar som ser ungefär lika ut, men som är mindre. Klart de använder de guldet du har. Men om du däremot har massa olika smycken så kanske de inte går att blanda guldet ifrån dem. Så sa iaf vår guldsmed.

Blessed skrev 2009-11-02 14:33:59 följande:
Svar på tråden Sälja Georg Jensen ring