Inlägg från: fromheretoeternity |Visa alla inlägg
  • fromheretoeternity

Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?

Vi ska gifta oss nästa sommar och planerar nu så smått inför detta. Jag har varit på 5 bröllop tidigare och alla har önskat sig pengar till olika saker. Jag är inte van att vare sig önska mig eller ge bort pengar som present och känner mig lite obekväm med det.
    Jag tycker även att det är jobbigt att skriva önskelista eftersom det känns som en tiggerilista. Även om vi redan har nästan allt vi behöver och det givetvis vore mest praktiskt att få pengar så bjuder vi ju inte in till bröllop för att få presenter eller för att öka på vår egen kassa. Min uppfostran säger att man inte ska förvänta sig presenter och om man ändå får det ska man vara tacksam för vad man får. Min sambo håller inte med och tycker att det är helt naturligt att önska sig pengar istället för presenter.

Någon mer som tycker att detta är ett svårt ämne?

• Svar på tråden Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?
  • fromheretoeternity
    metaley skrev 2009-10-25 13:37:28 följande:
    Jag förstår hur du känner dej, vi hade samma problem men sen så hittade ja en liten ramsa här på torget som vi skicka med i inbjudan.Önskelista? Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro! Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver. Kliar det ändå i fingrarna?Vi har tittat på många resor och hittat några otroligt mysiga och fina alternativ på Fritidsresor. Därför har vi bestämt att önska oss resecheckar hos www.fritidsresor.se.Där står d att dom inte behöver ge nått men om dom ända vill så finns d ett förslag, sen så e d upp till varje gäst att bestäma själva hur dom vill göra.
    Ja, jag har hört fler som säger så men jag vill inte nämna något om presenter i inbjudan alls. Hade jag fått en sån inbjudan hade jag absolut inte vågat komma utan en resecheck, även om önskan är väl inlindad.

Vi funderar ev på att ha en önskelista på vår bröllopshemsida och där ha olika alternativ. Glas, handdukar och sen då ev bidrag till bröllopsresan eller liknande.

Om gästerna ska anmäla sig till tex brudparets föräldrar eller någon annan så kan man ju ge dem lite tips om vad man önskar sig om gästerna skulle fråga själva. Men vi ska ha OSA till oss själva så det blir dumt ändå!

Bröllop är en jobbig grej!
  • fromheretoeternity
    justagirl skrev 2009-10-25 14:30:09 följande:
    Vi önskade oss pengar till välgörenhet, typ Cancerfonden och liknande. Det kändes bra mycket bättre än att få kristallskålar som ändå inte får plats någonstans. iaf om man känner att man redan har det man behöver i husgerådsväg.
    Den tanken har slagit oss faktiskt! Ett bidrag till läkarmissionen eller något sånt!
Svar på tråden Någon mer än jag som känner med obekväm med önskelista?