• one

Svart klänning på bröllopsfest

Vi är bjudna på bröllopsfest (vigseln har skett tidigare) och ingen klädkod är angiven på inbjudningskortet. När vi frågade sa brudparet "bara ni inte tar jeans". Skulle ni tycka att det är OK att jag har en svart klänning? Har letat runt men hittar ingen färgglad i affärerna och i garderoben hänger bara svarta....

• Svar på tråden Svart klänning på bröllopsfest
  • mittid

Svart är ju godtagbart idag på bröllop, men då brukar bäraren bryta med en stark färg på accesoarerna så att det inte blir "sorg"-stämmning. Rött, guld, silver, turkost... nått som lyser upp kanske?!

• nikitakatt

Absolut! Jag tror inte så många håller fast vid så gamla traditioner längre. Du kanske kan ha ett par färgglada skor eller sjal/kofta till om du känner dig för dyster. Svart funkar alltid!

Själv känner jag att jag inte kunde bry mig mindre om vilken färg mina gäster har på sig. Jag kommer görmodligen inte kunna slita blicken från min nyblivna make på min bröllopsdag =)

• aikidoaasa

Som sagt så länge som en färgglad klick finns med som accessoar. Annars går du runt och har sorg.

• Hemlig2009

Ja, inte helsvart. Det har jag reagerat på som brud faktiskt (oavsett när festen är).

• Teapot

Min svärmor har i förhand frågat om hon kan ha svart och jag har inga som helst problem med det. Svart = OK

• nikitakatt

Jag tycker det känns som ganska förlegat att svart klädsel betyder att man har sorg, man ser väl att en person i snygg svart klänning och ett stort leende på läpparna att hon inte sörjer? =)

• aikidoaasa
    nikitakatt skrev 2009-10-22 22:37:03 följande:
    Jag tycker det känns som ganska förlegat att svart klädsel betyder att man har sorg, man ser väl att en person i snygg svart klänning och ett stort leende på läpparna att hon inte sörjer? =)
    Det har du rätt i... men om hon i skitsnygg svart outfit sitter och gråter i kyrkan... gör hon det för att det är så fint/underbart etc... eller är det för att hon sitter och sörjer...
  • nikitakatt

haha ja man får vara noga med att le medan man gråter och kanske undvika hulkande gråt och utrop med "varför???" =)

• December 2009

Klart man får ha svart. Jag ska gifta mig i svart, inte fan sörjer jag Så klart man då som gäst får ha svart!

• lecaroline

Jag har haft en svart ballongklänning med en starkgrön sjal till
    Jag fick inga konstiga blickar på mig i alla fall

• BlackWIngedAngel

Det här känns som en fråga som kommer i många trådar.

Jag tycker ändå att man ska respektera att det kan vara känsligt för vissa människor. Det finns så många färger att jag personligen aldrig skulle ta svart. För mig känns det så enkelt att istället för att för att brudparet ska kännas sig stötta eller att jag ska behöva fråga om det möjligen skulle vara okej, så kan jag lika gärna ta på mig NÅGOT annat, i en bättre färg.

• 091128

Numer så är det dessutom nästan vanligare med klädkod ljus klädsel på begravningar. I dag är modet väldigt inriktat på att svart är fest och elegans. Själv bär jag sällan eller aldrig något annat än svart då färger inte är riktigt min grej. Jag tror att svart= sorg är ganska förlegat. Min tärna bär svart klänning på lördag av den anledningen att hon liksom jag älskar svart. Mina barn kommer ha svarta detaljer till sina klänningar.

Svar på tråden Svart klänning på bröllopsfest