• SofiaåPetter

    Örebrobröllop

    Hej alla i Örebro med omnejd! Ska vi göra ett nytt försök:)! Verkar inte vara så livat på Örebrofronten...

    Vi är nyförlovade och gifter oss den 7e augusti 2010 i Nora kyrka. Några mer från örebro här? Det är ju kul att diskutera med er som kan ge tips i våra trakter:).

  • Svar på tråden Örebrobröllop
  • SofiaåPetter

    Hej på er!
    Sitter och funderar lite på det här med alkoholen... Vi kommer bjuda på mousserande till välkomstskålen och sedan tre glas vin till maten plus avec. Sedan är det bar där gästerna själva får handla det dem vill ha under "partyt". Tycker ni det känns snålt?

    Vi kommer bjuda på snittar till välkomstskålen, trerätters, tårta och kaffe samt vickningsbuffé. Dem allra flesta jag har pratat med tycker att det inte alls är något konstigt att köpa några drinkar själva till barpris under själva festen sen och att vi bjuder på mycket ändå. Men en kommentar jag har fått gav mig känslan av att personen tyckte "krogpriser" var dyrt.

    Vad tycker ni?

  • Annahg

    Hej!

    Vi planerar att gifta oss i början av sommaren 2010. Har precis börjat kolla runt efter lokal och har inte lyckats så bra än... Vi blir ca 45 gäster och vill gärna vara i eller nära stan (Örebro). Någon som har tips? ALLA tips tas tacksamt emot!!!

    SofiaåPetter: Tycker att ni verkligen är generösa som bjuder på så mycket. Jag skulle själv inte ha några problem med att betala för dryck på "partyt".

  • KatjaB

    priset ni betalar lär väl inte direkt vara lite heller för middag, mottagning, mat och dryck. Så att ni inte har råd att förse med ytterligare alkohol borde de väl ha förståelse för att ni inte kan betala för all dryck när det inte är ett ställde där ni kan ta med egen alkohol.
    Visst kan krogpriser vara dyrt, men då kan man ju ändå anpassa det till sin egen plånbok. Det är ert bröllop och ni väljer ju själva. Tycker faktiskt att det är rätt taskigt att klaga sådär, borde de inte vara glada för att ni bjuder dem på ert bröllop. Det är ju inte direkt gratis att gifta sig.


    SofiaåPetter skrev 2009-11-01 15:55:12 följande:
    Hej på er!Sitter och funderar lite på det här med alkoholen... Vi kommer bjuda på mousserande till välkomstskålen och sedan tre glas vin till maten plus avec. Sedan är det bar där gästerna själva får handla det dem vill ha under "partyt". Tycker ni det känns snålt?Vi kommer bjuda på snittar till välkomstskålen, trerätters, tårta och kaffe samt vickningsbuffé. Dem allra flesta jag har pratat med tycker att det inte alls är något konstigt att köpa några drinkar själva till barpris under själva festen sen och att vi bjuder på mycket ändå. Men en kommentar jag har fått gav mig känslan av att personen tyckte "krogpriser" var dyrt. Vad tycker ni?
  • SofiaåPetter

    Tack! Skönt att bara få det där ur systemet;)... Vet ju själv att vi satsar mycket på festen och att det kommer bli jättebra men den där kommentaren var så konstigt tyckte jag.

    Katja, kör ni på ursprungsplanen eller blir det det där orangeriet du skrev om? Spännande att höra hur det är med er alla och planerna:).

    Annahg, ska fundera på bra ställen. Stadsträdgården mitt i Örebro är ju jättefint till exempel!

    Förresten har nån av er varit och provat brudklänningar i den där stora brudbutiken i degerfors. Är det bra? Tror jag ska åka dit efter jul...Är det för tidigt att börja fundera på brudklänningen. Jag har tittat mkt i tidningar och på nätet och gillar märkena San Patrick och Pronovias (tror jag det heter) men jag har inte börjat prova än. Är nästan lite stressad för just klänningen och hur jag ska se ut... Är otroligt modeintresserad och det här med brudklänning känns ju nästan som det finaste man nånsin kommer ha på sig. Det blir liksom nästan för mycket för mig, hahaha.

  • KatjaB
    SofiaåPetter skrev 2009-11-18 13:43:08 följande:
    Tack! Skönt att bara få det där ur systemet;)... Vet ju själv att vi satsar mycket på festen och att det kommer bli jättebra men den där kommentaren var så konstigt tyckte jag. Katja, kör ni på ursprungsplanen eller blir det det där orangeriet du skrev om? Spännande att höra hur det är med er alla och planerna:).Annahg, ska fundera på bra ställen. Stadsträdgården mitt i Örebro är ju jättefint till exempel!Förresten har nån av er varit och provat brudklänningar i den där stora brudbutiken i degerfors. Är det bra? Tror jag ska åka dit efter jul...Är det för tidigt att börja fundera på brudklänningen. Jag har tittat mkt i tidningar och på nätet och gillar märkena San Patrick och Pronovias (tror jag det heter) men jag har inte börjat prova än. Är nästan lite stressad för just klänningen och hur jag ska se ut... Är otroligt modeintresserad och det här med brudklänning känns ju nästan som det finaste man nånsin kommer ha på sig. Det blir liksom nästan för mycket för mig, hahaha.
    vi ska dit på fredag, sambon har varit sjuk och sen blev de sjuka så nu ska vi väl hoppas på att alla håller sig friska.

    jag tänkte beställa min klänning från kina, det blir ju rätt så mycket billigare och tar tärnklänningarna därifrån också. Nu tror jag nog att det blir bra, men skulle det itne vara vad jag förväntade mig så har jag tid på mig att sälja klänningen och köpa en ny. ska beställa i januari
  • Annahg

    Ska definitivt kolla upp Stadsträdgården. Har dock egentligen tänkt mig något ställe där man kan fixa rätt så mycket själv. Och att inte behöva köpa alkohol till deras priser. Vill ha råd att bjuda gästerna på så mycket som möjligt och det blir ju lite dyrt på den typen av ställen. Men det är ju väldigt mysigt där, så ändå värt att undersökas!

    SofiaoPetter: Det är väl aldrig för tidigt att börja kolla upp brudklänning... ;)
    Inte om man inte har tänkt att göra en drastisk viktförändring i alla fall... hehe. Är också väldigt modeintresserad och har kollat på brudkänningar i flera år. Innan jag träffade min m2b tom... Nu måste jag dock ha tålamod - Ska banta bort 6 graviditetskilon först! Är lite sugen på 2nd hand. Eller att få en uppsydd. Får se hur det blir... :)

  • SofiaåPetter

    Ja jag tror också att det blir att jag syr upp här hemma. Återstår att se. Tänkte prova loss en hel del först så man får se hur dem olika modellerna sitter... Tänkte oxå gå ner lite i vikt, typ 5 kilo eller nåt. Vill så gärna vara finare än nånsin den där dan:)... Har börjat med att helt utesluta kolhydrater och tänkte börja träna betydligt mer.

  • KatjaB

    Vad tycker ni? sitter och klurar lite på det här med ringar igen. Tycker att det är jättefint med 3 ringar, då blir det alltså förlovnignsring, vigselring och morgongåve-ring.

    Eller så är det bara vigselring och förlovningsring.

    Så antingen som dessa fast med två stycken smala, en på vardera sida www.algonet.se/~diamant-/07/sc/241vg2.jpg

    eller de två som finns i mitt galleri. Enstensringen i galleriet är den förlovningsring jag har. Den är 1 mm smalare än ringen på länken, men väldigt lik den

  • SofiaåPetter

    Såååå fin förlovningsring:)! Blir fint hur ni än gör men jag håller med dig, det är fantastiskt fint med en smal ring på varje sida. Tre ringar röstar jag på;)

  • KatjaB
    SofiaåPetter skrev 2009-11-20 14:06:10 följande:
    Såååå fin förlovningsring:)! Blir fint hur ni än gör men jag håller med dig, det är fantastiskt fint med en smal ring på varje sida. Tre ringar röstar jag på;)
    ja, det blir nog det, om jag får veta priser bara från dem som ska tillverka dem Men jag hoppas på att det inte ska bli allför dyrt iallafall, hade gärna tagit från samma ställe som jag beställt från tidigare men han gör inte så smala ringar, Mest synd för honom eftersom de annars hade fått en beställning på två ringar av oss, men men
  • Annahg

    Om jag får lägga mig i så röstar jag också på tre ringar :)
    Riktigt fint!!! Men två såg iofs också väldigt snyggt ut, så inget fel på det heller...

    Idag har vi hittat lokal!!! Är så lättad att det äntligen löst sig. Vi kommer att viga oss i rådhuset och sen ha festen på Tybblelund - en jättemysig liten gård utanför universitetet. Man kan vara max 50 personer, så för oss är det alldeles lagom stort. Helt enkelt perfekt! :)

  • KatjaB

    annahg: vad kul att ni hittat lokal.

    Vi har varit och tittat på feststället nu, ute vid herrgården och det var helt underbart! Själva orangeriet som vi ska vara i är jättefint med kalkade väggar och takbjälkar och så håller de på och renoverar där nu så lagom till vårt bröllop kommer det vara kristallkronor och ny trappa osv i lokalen. Fick tag på dem som har hand om ruinerna i området också och vi får gifta oss i en liten kyrkoruin som är jätte charmig. Så nu får vi planera om allt igen, men jag tror att det blir riktigt bra

Svar på tråden Örebrobröllop