• Linadesign

Äreport - Hur vanligt?

Hej!

Jag och min man hade en äreport vid vårt bröllop i Varberg. När jag pratade med en bekant här i Göteborg så visste hon inte vad "Äreport" var för något och när jag förklarade så hade hon aldrig hört talas om det. Hon hade ändå varit på rätt många bröllop.

Är det specifikt för vissa geografiska områden att man har äreport? Hur vanligt är det bland er här på BT? Jag kan tänka mig att det kanske inte är så vanligt att ha det om man har festen på en restaurang, men jag trodde att det var ett allmänt känt begrepp.

• Svar på tråden Äreport - Hur vanligt?
  • MiaGöteborg

Har aldrig hört det heller.

• lecaroline

Inte jag heller! Vad är det för något?

• emelieochlinus

Vad är "äreport"?

• tommystena

På Gotland har vi denna traditionen. Det går ut på att grannskapet och vänner kvällen innan bröllopet binder en sk äreport, än port med björk och sedan skall där finnas saker som påminner om bruden och brudgummen, tex fotboll, häst mm. Vet att denna tradition finns på fler ställen. Var på ett bröllop i Sättila där detta även fanns. Porten brukar ställas där festen skall vara alternativt hemma hos brudparet.

• Vinröd

Jovisst. Jag har varit på några bröllops där man haft äreport. Jag var själv med och band den på ett bröllop en liten bit utanför Stockholm.

• dreamlife

Vi bor i Skåne, och vi ska ha en äreport.
    Tror dock att detta är en "gammal" sed som kanske inte används så mycket mera.
    Vi ska ha en som är gjord för första gången i början på 1900-talet och som sedan mina blivande svärföräldrar använde när de gifte sig på 1960-talet.
    Väldigt kul tycker vi.

• sindri

vi gor utanför göteborg och vi ska ha en äreport men de är tradition i min släckt att göra de kvällen innan bröllopet så för oss va de sälvklart.

• Mamsellen på smällen

Vi bor i Dalarna och här är det inte bara vanligt, det är en självklarhet!
    Jag själv kommer från Västergötland och hade aldrig hört talas om det innan vi flyttade hit.

Svar på tråden Äreport - Hur vanligt?