• blomz

Tips till frieri

Hej, jag är helt ny på den här sidan, men tänkte jag skulle ta lite hjälp av er som redan varit eller kanske är i min sits!

Jag och min flickvän har varit förlovade i snart 7 ½ år, så nu är det verkligen på tiden att vi slår slag i saken.
    Jag har planerat att fria till henne på vår 7½ års förlovningsdag, vilket är i mitten av dec.

Nu vill jag göra frieriet ganska speciellt också, inte "bara" över middag hemma.

Än så länge har jag planerat det här:

* Vi går och äter brunch på Berns (har hört att dom ska ha väldigt god mat där..någon som varit där?)

* Efter brunchen får min flickvän gå iväg och få massage i 60 min och sedan gå på floating i 45 min.
    Under tiden åker jag och fixar en massa rosor, skumpa m.m.

* Jag har redan bokat Globen Sviten och åker dit och fyller rummet med rosor och tända ljus.

* Hon kommer sen till sviten och det blir lite senare på eftermiddag så tanken är att det ska vara helt mörkt ute så att hela rummet är upplyst av levande ljus.

* I globen sviten så har man egen jacuzzi utomhus på deras takterass, så där tänkte jag att man kunde bubbla lite och sådär.
    (Har letat över hela sthlm där man ska ha jacuzzi just utomhus, eftersom det är ganska kallt i dec och mörkt ute, så då blir det mysigt att hoppa i en jacuzzi :)Vet någon, någon annan bra svit?)

* Sen kommer middagen upp till rummet (beställer från Globe Hotels restaurang

Ja typ så långt har jag kommit. Och sedan håller jag på att göra en bok "50 anledningar varför du borde gifta dig med mig och 51 anledningar varför jag borde gifta mig med dig" (såg tips om en kille som gjort det för sin flickvän här och tyckte det var väldigt gulligt)
    Och sedan har jag även gjort en fotobok med massa kort på oss under vår tid och så står det lite kommentarer osv..

Men När ska jag fria..direkt när hon kommer..sen..eller ja när?

Och några fler tips/ideer på vad jag kan göra eller om jag ska ta bort något?
    Tacksam för alla åsikter!
    :)

• Svar på tråden Tips till frieri
  • blomz

Oj det var många som hade svarat:) Tycker det är bra med lite kritik också, det är ju därför jag skrev här :)
    Tack så mycket för alla åsikter/idéer!

LuMi77 - Min flickvän förstår nog att något är på gång, men hon kommer absolut inte tro att jag kommer att fria (jag har sagt hela tiden att jag tycker vi ska vänta med att gifta oss och göra det när vi varit tillsammans i 10 år..för hon har redan "varit på mig" om att det borde vara dags snart ;))

Och sedan så brukar jag ganska ofta överraska henne med saker som musikal, övernattning på hotell osv, så hon tror nog helt enkelt att jag bara vill göra något speciellt på vår dag.
    Idag t ex så ska jag överraska henne med lite middag och sen gå och se "Prima Donnor" :)
    Men det kanske blir för mycket med floating och sen bubbla..även om hon tycker det e jätteskönt att göra båda.
    Ska kolla med hotellet om de kan fixa med blommor osv :)

Björnisarna - Absolut, men man vill ju verkligen säga allt man känner och tycker och tänker just där och då :) Men några ord ska jag nog få ur mig!

Vinröd - Jag håller med om att det känns som bästa tillfället att göra det direkt när man kommer till hotellet, får du är det helt mörkt ute och alla levande ljus.
    Men precis som du skriver måste man ju ha något bra planerat efter frieriet också.
    Vi ska ju bubbla ute på terassen då och sen kommer middagen upp till rummet, men det känns som om något saknas..något mer..?

ÅsaoKicke - Du kraschar absolut inte mina planer, jättebra med synpunkter!
    Dom har just som paket att massage + floating, sen vet jag inte exakt vilken ordning de har det..

Iva Olsson - Tack så jättemycket *blir glad* :)

Ja det här var inte lätt..hmm måste nog fundera lite till.
    Som många av er påpekat kanske det blir för mycket och klart det är roligare om vi gör saker tillsammans, men det är så svårt att hitta på saker.
    Dels för att jag har opererat min rygg så jag har lite svårt att utföra en hel del saker och sen också så har vi redan gjort ganska mycket saker.

Tar gärna emot tips på helt andra saker vad man kan göra :) Bara ös på! Berätta hur det gick till för er!

Ett tips jag kan ge Er är att på Sparadiset så kan man få massage i 50 min och sedan bubbla i privat jacuzzi och det kostar bara 800 kr per person och man får massage samtidigt i samma rum. Jättemysigt och man får ta med dig egen dricka i jacuzzin ;)

• blomz

Nu har jag funderat lite under dagen och tänker lyssna till er tips och stryker massage + floating.

Har nog tänkt att vi två ska gå och utföra pistolskytte tillsammans :)
    Jag vet, det är inte särskilt romantiskt, men vet att min flickvän skulle tycka det vore väldigt kul och sen är hon väldigt äventyrlig av sig, har hoppat fallskärm, bungyjump, åkt fyrhjuling m.m.
    Så det tror jag blir en kul grej :)

Och sen tror jag att vi båda ska gå och få en skön och avkopplande massage.

Några tips på andra aktiviter man kan göra?

• SofieochJamie

Jag kan tipsa om hot stone massage, underbart. Jag tycker själv inte om vanlig massage för jag är lite kännslig men det är jätte mysigt med hot stone för då kan man på vissa ställen göra det ihop i samma rum och det är mycket avslappnande.

Min sambo friade till mig i jacuzzin på ett mysigt hotell, men visst hade jag mina aningar. Sen efter det fortsatte vi att bubbla och dricka champagne och sen gick vi ut och åt middag. Så jag håller med föregående, att fria när ni kommer till hotellet och sen slappna av och njuta i jacuzzin. Då hinner hon inte tänka på vad som kan hända.

• Björnisarna

Vad ligger din budget för dagen på eg?!:P

• flassan

Min sambo hade beställt ett pussel på oss två och och frågan "vill du gifta dig med mig? "
    Så jag fick pussla ihop det där... vart väldigt fint och lyckat...
    (det var ju restaurang å hotell, bubbelbad å champagne osv också... men det verkar du ju ha koll på)

• blomz

SofieochJamie -
    Hot stone massage har jag läst en del om och det verkar spännande, kanske kul att testa något nytt. Vi brukar ju oftast bara köra på "klassisk massage".
    Vi testade lerbad när vi var på spa-hotellet Nådeldal i Finland och det var lite annorlunda:)
    Tack på tipset!
    Vilket hotell var ni på?
    Det finns ju en hel del hotell som har jacuzzi inne i rummet, men jag tyckte de verkade lite annorlunda att man kan sitta utomhus i minusgrader och se ut över Sthlm :)
    Tror det blir frieri direkt när vi kommer till hotellet, jag kommer vara så himla nervös så jag kommer inte kunna slappna av och det känns som det bästa tillfället också:)

Har tänkt att man ska strö rosenblad så det blir "C hjärta S" på golvet. Tycker det är lite töntigt gulligt, man skrev ju ofta så när man var yngre och vi brukar göra det ibland fortfarande ;)

Björnisarna-
    Ja du det börjar ju dra iväg kan man ju säga..det har passerat 10.000 kr sträcket kan man lugnt säga :P
    Började fundera igår på att man kan ju åka till London och se musikal o sådär för dom pengarna.
    Min flickvän (och även jag) tycker musikaler och sånt är väldigt kul! Var i London för några år sedan och såg Mamma Mia och jääklar vad bra den var!
    Tråkigt nog var jag så himla sjuk (hög feber och förkyld), så man hann inte riktigt njuta av London som man borde ha gjort.

Katmil-
    Kul att höra att den är bra! Har bara hört gott om den :)

Flassan-
    Jag har sett ett sånt där pussel och tyckte också det verkade väldigt charmigt!
    Nu har jag ju en fotobok med kort och kommentarer om oss och på sista sidan står det "Vill du gifta dig med mig"..Så man kanske inte kan ha två?

Vill bara säga att jag tycker det är jättekul att så många svarar och ger tips och råd, gör det enklare..och kanske svårare då ;)

• Björnisarna

HAha, om frieriet blir såhär storartat kan jag knappt vänta tills ni börjar planera ert bröllop här på BT ;P Älskar London! Det är verkligen en underbar stad, hade kunnat tänka mej att bo där :) Fast tyvärr hann jag inte med en musikal när jag var där så jag har en bra orsak till att resa tillbax ;)

Har ni varit till Paris? Frieri vid Eiffeltornet brukar ju också vara tämligen populärt :) Eller en gondol I Venedig.. Fast jag tycker dagen du redan planerat in låter toppen!!

Testat chokladmassage? Har hört att det ska vara grymt och att man bara vill äta upp sig själv då man doftar så ljuvligt! :)

• ascensionday

Neeej, inte London!!! Inte den här gången

Ditt underbara frieri är så mycket bättre och kommer att uppskattas så mycket mer än någon musikalresa. Härligt med någon som tänker ut allt i detalj och vill göra ett riktigt sagofrieri, jag blir tårögd när jag läser sådant. Jag blev själv friad till på ett oerhört romantiskt sätt som passade oss båda perfekt, och jag skulle inte byta den upplevelsen mot något i världen!

• blomz

Hehe, ja bröllopet kommer att bli ganska stort:) Vi kommer nog inte ha så mycket gäster, max 40 personer, vill hellre spendera pengarna på oss, som fina ringar (vi måste ju ha två vigselringar och bara där rusar många tusenlappar iväg) och sen fin bröllopsresa m.m.
    Jag vill ju att frieriet ska bli perfekt, eftersom jag bara kommer göra det En gång i livet och till kvinnan i mitt liv!

Jag kommer garanterat att skriva inlägg här om planeringen inför Bröllopet och kommer vilja ha massa tips och råd!
    Redan nu har jag faktiskt blivit mycket klokare och insett att jag ska skippa vissa saker :)

London är verkligen kanonmysigt! Du har verkligen missat något om du inte gått på musikal i London, det måste du göra :) Det är tusen gånger bättre än i Sverige tycker jag.
    Vi har varken varit i Paris eller Venedig, men det känns så "vanligt" att fria där..känns som om många gör det.
    Och jag vill gärna göra något som känns speciellt för oss.
    Och just att checka in på hotell och få "lyxa" till det lite vet jag att min flickvän uppskattar väldigt mycket.
    Men tack för förslaget iaf :)

Chokladmassage låter coolt, har aldrig testat.
    Funderade på om vi skulle gå på chokladprovning men det har hon redan varit på..hmm...

Acensionday-
    Tack för det du skrev, tyckte det var jättekul att du skrev just "neeej, inte London" :)
    Känns bra också att mitt planerade frieri berör :)

Har funderat lite på London och det känns kul att åka iväg och göra massa roliga saker, men det blir inte jättespeciellt..
    Så jag tror verkligen jag ska lyssna på dig där och skippa det:)

Vill du berätta om hur ditt frieri gick till? *nyfiken*

---------------------------------------------------------------
    Eller vad tycker ni andra?

* Överraska henne med att åka till London, gå på musikaler (hon Älskar London + musikaler) och göra andra saker i London, som London Eye, madame tussauds, promenera i Hyde Park m.m.

Eller...

* Stannar kvar i Stockholm och det blir pistolskytte, massage, brunch på Berns och sedan frieri i Globen sviten med egen jacuzzi på takterassen..?
    ( allt är ju inte klart och planerat, kan ändras aktiviteterna, men ungefär..)

Svar på tråden Tips till frieri