• Västkust

inte barn på festen - svårt dilemma?

Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc.

Detta medför dock några problem:
    - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället.

- Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??

- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn.

Har ni några tankar kring detta ämne?

• Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?
  • cape79

För mig är det super viktig att ha mina barn på våran bröllop.

Vi kommer att be våra gäster att lämna sina barn hemma, fast mina barn samt sambos systerdotter och son kommer vara med.
    Övriga barn skall vara hemma och det känns helt okej.

jag har varit på flera bröllop och dom har gjort likadan, närmaste barn bjudna och övriga skall vara hemma, ingen har tagit illa vid och man är förstående till situationen.
    Vi har alltid fixat barnvakt och när det inte har gått har den som känner brudparet fått gå medans den andra är barnvakt.

Dina gäster får lössa det problem själva , mitt enda råd är att säg i god tid att ni skall gifta er ( ca tre månader innan , så borde dina gäster ha hittat nån lösning ; )

• MKAB

vi har åldersgräns på 15 år.eftersom jag har stor släkt o det säkert skulle bli 20 barn under 15.
    men i mitt fall e det en självklarhet att min 8 syskonbarn e med.men jag vill ju ej ha en massa springandes ungar överallt..

• vi är tre

vi har samma dilemma. men jag funderar på att ha barnfritt från en viss tid. och jag ska fråga de som åker långt (svägerskan och sambons bror)om de kan ta med en barnvakt och slå två flugor i en smäll, de får min dotter också =)
    men de är något jag tar med dem innan de blir aktullet.

• patrikoannika

Vi tänker ha vårt eget barn med på vårt bröllop. Men inga andra barn är välkomna. Vi vill att vår dotter ska vara med på vår stora dag. Vårt eget barns gnäll kan vi stå ut med, men INTE sjuttioelva andra snoriga ungar!

Vår dotter kommer vara 3 1/2 år då så jag hoppas det går fin fint.

• Liina86

Vi funderade ockå på det här tills vi kom på att vi inte har några små barn i vår bekantskapskrets. Den yngsta är min kusin som kommer vara 11 år. Sen har sambon en kusin på kanske 13. I övrigt kommer alla vara myndiga. Skönt att inte behöva ta ett beslut om det här med barn, verkar som sagt vara ett känsligt ämne.

Håller dock med om att man ska ha sin bröllopsdag som man vill och det gäller även närvaron av barn.

• CeKe

jag var på en bröllopsfest i helgen där det var ett barn med 2,5 år. Han verkade inte tycka att middagen var så kul och hans mamma hade fullt upp och var tvungen att åka hem tidigare än hon ville för att va pigg dagen efter... Helgens upplevelse av barn på en lång bröllopsmiddag har helt klart stärkt min åsikt om att barn inte hör hemma på bröllopsfester...

• 090208

Haha... "Mina barn och andras ungar".

• Sebastiána
    Västkust skrev 2009-10-19 14:49:17 följande:
    Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc. Detta medför dock några problem: - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället. - Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn. Har ni några tankar kring detta ämne?
    Har EXAKT samma tankar själv. Två av de viktigaste gästerna kommer att resa 120 mil för att vara med på bröllopet och åker nog några dagar innan. Den enes föräldrar är döda och syskonen bor långt bort, den andres föräldrar är med på bröllopet.

Jag har faktiskt tänkt att deras lilla tjej, som kommer att vara minst 4 när vi gifter oss (har ej bestämt datum) vara brudnäbb. Om någon klagar på att de får ha sitt barn med tänker vi säga att vi gjort ett undantag för henne eftersom hon är brudnäbb.
  • Sebastiána

Tyvärr är den lilla tjejen ganska vild av sig och tänk om hon dessutom är i trotsåldern då! Jag hoppas att det går bra! Hon den första flickan som fötts i släkten på väldigt länge. Alla andra har pojkar som är minst tonåriga. Så hon får ALLTID maximal uppmärksamhet var hon än är. Så fort vi äter middag ihop hela släkten så är det hon som blir mittpunkten. Inte lätt att konkurrera med det som brud

• Chris24

Vi snackade faktiskt med min sambos bror & hans sambo i helgen när dem var här, dem bor i Norge nämligen och har 2 flickor, nu är kruxet att vi vill ha flickorna med i kyrkan, strö blommor osv i kyrkan men visste om det var OK att ha dem i kyrkan o sen säga nej till barn?

Dock sa dem att dem tar med dem till Sverige o ner till Skåne o har dem i kyrkan för oss o sen kommer hennes syster och hämtar dem efter så blir det barnfritt på bröllopet ändå, dem tyckte det var bäst o då hans bror är väldigt petig med vem som får passa "hans små flick änglar" så kändes det bäst för honom också.

Har själv en kusin med en 2-åring men vi har pikat smått till alla att det blir barnfritt och man får fixa det helt enkelt.
    jag vill ha alla föräldras uppmärksamhet som du säger själv och jag tycker det blir enklast så, min sambo håller med.

Vi skulle tom. ha barnfritt nu på förlovningen men det blev ju kalla baliken för det o alla började gnälla sönder, tog till slut tillbaka det men sa bestämt att det var barnfritt på bröllopet, sen såg vi hur det skulle ha varit om vi hade haft barn på bröllop, min kusin o hans fru hade SÅNA problem med honom att frun nästan började gråta för fasiken, han skrek o gapade o vägrade att sitta still, han kastade mat o han sprang iväg. Hon fick aldrig äta upp sin mat, varken förrätt eller huvudrätt och han fick sitta bredvid o leka med pappans mobil för att bli tyst.

Sånt jag vill dem själva och vi ska slippa faktiskt, sen kan man inte begära av en 2-åring att han ska sitta still hela kvällen heller, därför jag tyckte så synd om honom.

Så gör det som känns bäst för ER helt enkelt, dem får ta det som dem vill, man får ha förståelse för att man vill inte ha barn på sitt bröllop, tycker jag. Och kan man inte det så får man låta bli att komma faktiskt, jag har också förstått nu vilken stor fråga/debatt o känsligt ämne det är alltså!

Redan nu börjar folk i vår omgivning att små klaga på detta men jag bara ignorerar det och säger "passar det inte så kom inte helt ärligt" man kan aldrig tillfredställa alla har jag märkt men min familj accepterar det så då får resterande utomstående göra det också.

Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?