• Lyckligt gift brunett

Mexico, Playa del Carmen - Tips och råd önskas!

Hej!

Nu åker vi om 1,5 vecka på vår efterlängtade bröllopsresa till Mexico, Playa del Carmen.

Jag undrar om någon har något tips på vad man bör se, upptäcka och göra, och kanske något råd om något.

Ni som har varit där, hade ni pesos eller dollar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mexico, Playa del Carmen - Tips och råd önskas!
  • anno08

åh, vi ska oxå dit men om en månad dock.. vi ska åka på en kombinationsresa till Cancun o Playa del Carmen med fritidsresor o dom har rätt mkt tips på utflyker på sin hemsida,

ha en underbar bröllopsresa!

• Jevic

Åh jag blir sååå avundsjuk. Var där 2 veckor med gubben min för ca 8 år sedan...VILL TILLBAKA! Var inte oroliga för att den vita sanden skall bränna fötterna på er som den gör i Grekland...den här är SVAL, trot eller ej.

Det första ni ska göra är att köpa ett snorkelset, för det är ett super-super-super rev strax som är makalöst vackert! Känns som om man simmar i ett akvarium, men OBS! OBS! OBS! Tänk på undervattenströmmarna. Man märker det inte, men man driver bort med strömmen ganska fort.

Passa på och åk ut på såna här speciella guideturer aom bokas via hotellen. De har de mesta, speciellt en stor djurpark/vattenparadis som var sååå kul. Där får man bland annat simma med delfiner!!!

Passa på o åka på djuphavsfiske! Och åk och snorkla i grottor, det var skitspännande.

Och en sista sak: NJUUUUT!

All lycka!

Jenny

• Jevic

Åh glömde säga...vi körde dollar för hela slanten!!!

• lottis77

Åh, vad härligt! Ni kommer få det grymt bra! Köp en guidebok. Ta er runt med taxibussarna som finns överallt. Stanna inte i Playa del Carmen! Finns massor att upptäcka relativt nära. Cancun är också värt ett besök om ni vill shoppa. Ha så mysigt!

• Lyckligt gift brunett

*puffar*

• Ore

Mayaruinerna Chichen Itza är häftiga, och den stora tempelbyggnaden där är ofta med i reklamannonser för Mexico...

Det finns ett stort barriärrev utanför kusten där, så snorkling ska ni definitivt prova på!

Det finns en typ "nöjespark" i området som är trevlig. Xcaret. Litet djur, möjlighet att simma med delfiner, en undervattenskanal som man kunde simma i, strand... Det som jag minns mest från parken var uppträdandena på kvällen. Vi hade, helt ovetandes, lyckats pricka in just den dag som de hade uppvisning av det bollspel som mayafolket spelade. Det hade de bara en gång i veckan, men vi var supernöjda. Efter det var det en dansföreställning, vet jag.

Den mexikanska valutan är bunden till dollarn, om det inte ändrats, det var 5 år sedan jag var där. 1 dollar = 10 pesos, så det spelar ingen större roll vilken valuta ni har.

• Millanita

Åhh vi funderar också på att boka b-resan till playa del Carmen nästa sommar. Någon som har åkt dit under juli månad. Och vad circus skulle det kunna komma att kosta. Pratade med resebyrån idag och det kommer inte ut några priser förrän om några veckor....ser ju helt underbart ut och det ska vara 100 ggr bättre och renligare än i Thailand

• Lyckligt gift brunett

Vi valde just Mexico för att vi har varit i Thailand och ville komma till ett land utanför Europa. Vi tittade på Mexico och sedan verkade det finnas mycket att göra.

Jag kan lämna en rapport om 3 veckor!

Så det spelar ingen roll om man har pesos eller dollar?

• lottis77

Lyckligt gift brunett skrev 2009-10-18 18:21:22 följande:

Vi valde just Mexico för att vi har varit i Thailand och ville komma till ett land utanför Europa. Vi tittade på Mexico och sedan verkade det finnas mycket att göra.Jag kan lämna en rapport om 3 veckor!Så det spelar ingen roll om man har pesos eller dollar?
    Jag rekommenderar att ta med dollar!
  • Millanita
    lottis77 skrev 2009-10-18 19:35:23 följande:
    Lyckligt gift brunett skrev 2009-10-18 18:21:22 följande:
    Jag rekommenderar att ta med dollar!
    Så man kan använda us dollar i El Mexico elr?
  • lottis77
    Millanita skrev 2009-10-19 09:22:04 följande:
    Så man kan använda us dollar i El Mexico elr?
    Ja, det gick bra när jag var där för 3 år sedan.
  • Millanita

Vad cirka betalar ni för er resa till Playa del Carmen? Sen undrar jag när ni åker? Måste få lite uppslag he he!

• anno08

vi åker om en månad o vi betalade 28000kr för mig, min man o vår 1,5 åriga dotter, som nog inte kostade mer än 300 kr tror jag..
    o då bokade vi en kombinationsresa som jag kan tänka mig blir lite dyrare än ordinarie..
    vi kommer att bo en vecka i Cancun, med all inclusive precis vid stranden o vecka nr 2 bor vi i Playa del Carmen oxå då på ett jättefint hotell vid stranden! har bokat genom Fritidsresor.
    ska bli såå härligt!

• Millanita
    anno08 skrev 2009-10-20 11:16:22 följande:
    vi åker om en månad o vi betalade 28000kr för mig, min man o vår 1,5 åriga dotter, som nog inte kostade mer än 300 kr tror jag.. o då bokade vi en kombinationsresa som jag kan tänka mig blir lite dyrare än ordinarie.. vi kommer att bo en vecka i Cancun, med all inclusive precis vid stranden o vecka nr 2 bor vi i Playa del Carmen oxå då på ett jättefint hotell vid stranden! har bokat genom Fritidsresor.ska bli såå härligt!
    Oj det låter härligt och absolut inte så dyrt...spännande imorgon kommer priser upp till sommaren 2010 på apollo
    tror det ska vara billigare på sommaren också!
    Hoppas ni får en helt underbar resa
  • 20110820

Åhhhh vad underbart det är! Vi var i Playa del Carmen i februari i år och skulle gärna åka tillbaks!

Något jag verkligen rekommenderar er att göra är att åka till Rio Secreto, underjordiska grottor som man går och simmar igenom tillsammans med en guide. Vi åkte med Ving och bokade turen därigenom, men de säljer även resor dit på resebyråer och i små stånd på gågatan.

• 20110820

Hoppsan... såg nu att tråden är några veckor gammal och därmed har ni redan varit där...

Nåja, då rekommenderar jag alla som SKA dit att åka till Rio Secreto

Svar på tråden Mexico, Playa del Carmen - Tips och råd önskas!