• UochK

pris på fotograf??

Hallå där"!

Ni som varit med ett tag kanske har lite koll.. själv känner jag mig mest förvirrad...

Vad är ett rimligt pris för en fotograf? Han/hon ska ta några kort utomhus på oss och sen ska det va klart...

Har fått riktigt många olika prisförslag...

• Svar på tråden pris på fotograf??
  • Igia

Det beror lite på vad som ingår. Får ni alla bilder högupplösta eller lågupplösta? Får ni nåt album i priset? Ingår det nån förstoring? Hur lång tid beräknas fotograferingen ta? Hur mkt jobb lägger fotografen ner på att redigera bilderna? Inget eller redigeras alla?
    Ingår det ngr tackkort eller inte?

Det är lite sånt man får titta på i priset.
    Hoppas jag kunde vara till lite hjälp iaf.

• AnnaMartin

Jag undrar samma sak UochK.

Vi vet inte om vi ska anlita en riktig fotograf eller om vi ska låta en kompis som är väldigt duktig på fotografera gör det åt oss...men då han är orolig för att han ska "förstöra" vår dag så tänkte jag titta på lite priser, så vart ungefär kan man räkna med?

• Igia

Det finns de som tar allt från 1000kr till 20000kr. Men som jag skrev innan så beror det på vad man får...

Vill man bara ha en som fotar en timme och få alla bilderna på skiva lågupplösta så blir det inte så dyrt men vill man ha mer så kostar det mer.

Vi betalade 5400kr för vår fotograf och då får vi alla bilder högupplösta, ett album med 15 bilder och en förstoring.

Hon fotade i kyrkan och utanför, en timme efter och 30 min vid loklen. Sedan fotade vi TTD bilder.
    Vi fick ett mkt bra pris.

• Martinaa

Igia:
    Det låter som en bra deal ni fick. Den fotograf jag pratat med tar 4800:- för en timmes fotografering och ca 15 bilder i album, inga digitala bilder alls. Håller på att leta efter nån annan som är lite billigare där man förhoppningsvis kan få lite digitala bilder också (högupplösta).

• Björnisarna

Vi kommer betala 6500 för fotografering utomhus + vigseln och då kör fotografen från luleå till umeå. till priset hör en del bilder + 50st tackkort också! Kolla in på www.annathurfjell.se :)

• 1 Grevinnan

Vi har fått priser på 3900, 5500 & 6500 kr för ca 1,5 h med 16 bilder i album. I östergötland

• Mskeep

En väninna gifte sig nyss och betalade 4000 kr, fick 200-300 bilder högupplösta och redigerade på skiva. Fotografen var med i 14-15 timmar. Bilderna blev väldigt fina.

• 20091021

Det viktigaste är inte priset, det är såklart hur bra du tycker fotografen bemöter just dig/partnern och hur bra bilder Ni tycker denna tar. Sen är det självklart så att det är en stor kostnad, men å andra sidan hoppas man ju att det är enda gången du får tillfälle att ta dessa korten, och då är det kanske bra att få en riktigt bra fotograf trots att priset kan kännas högt.

Själv mingelfotograferar jag helst, och överlåter själva bröloppsbilderna till någon som livnär sig på fotograferande, eller så påtalar jag att visst mina bilder kan bli lika bra som värsta proffsfotografen, men risken finns alltid att de inte blir det. Jag har tex bara en backup hårddisk, de flesta proffs har minst två framförallt vid brölopp. De flesta har två eller fler kameror med, jag har bara två att tillgå.
    Sen å andra sidan kan jag lägga ner klart mer tid i efterhand än en proffisionell fotograf efteroms jag inte lever på det och för mig är resultatet viktigare än inkomsten.

Jag tycker definitivt att du skall leta och låta priset vara minsta faktorn för vilken fotograf du väljer

// Anders

Svar på tråden pris på fotograf??