• sofia1977

Förlovningsfunderingar

Jag och min sambo har varit ihop i 10 år, vi har två små barn. Jag har väntat på att han ska ställa den stora frågan men det har liksom varit mycket annat i vårt liv och han har nog förstått att jag är lite kräsen och vill ha ringen på ett visst sätt samt helst som en stor överraskning. Det har inte blivit av.
    Nu tänkte jag överraska honom genom att göra ringar till oss, men jag tänkte jag skulle ge honom asken och planera själva tillfället. Vad tror ni om det? Låter det konstigt? Helst skulle jag vilja visa dem direkt när de är färdiga men tänker att han kanske oxå vill ha del i det.

• Svar på tråden Förlovningsfunderingar
  • sofia1977

Nä det måste det ju såklart inte..
    tattar-Emma skrev 2009-09-30 09:58:11 följande:

Varför måste det vara ringar med vid frieriet? Är det inte bättre att få ja först? Som så ofta nämns här inne, det där med att trolla fram en stor diamantring i samband med att äktenskapsfrågan tas upp är rätt amerikanskt...
  • sofia1977

Nu när jag hängt här ett par dagar och läst några trådar så börjar jag fundera.. Det kanske är konstigt att ordna egna ringar hos guldsmeden och sedan fria med dessa.. eller inte konstigt men det verkar som många friar utan ringar för att sen bestämma ihop.. jag tänkte att det skulle vara en extra överraskning att jag ordnat med ringar men nu börjar jag tvivla.. Ska man planera inköp av ringarna ihop kanske, jag vet ju egentligen vad han vill ha men vill han vara med ändå.. Usch så många tankar det

• Jojjo82

Min man köpte vanliga, släta silverringar när han friade till mig. På så sätt blev frieriet en överraskning och vi valde sedan ut de riktiga förlovningsringarna tillsammans. Jag tycker definitivt att du ska fria till honom! Lycka till

• Niini

Vi började diskutera sådär från och till efter ett tag och på 1-årsdagen när vi satt o mös bestämde vi datumet :) For o kollade ringarna tillsammans senare.

• Zia 20090618

Min blivande friade ju som sagt med en förlovningsgåva, men jag blev förvånad över att han faktiskt var väldigt intresserad av vilken ring han ville ha. Det blev aldrig aktuellt för min del att fria själv men jag är glad att jag inte gjorde det för då hade säkert jag, precis som du, velat välja ut ringar. Men det hade kanske inte blivit helt rätt.. Sen var det rätt kul att välja tillsammans:)

• tattar-Emma
    sofia1977 skrev 2009-09-30 15:55:44 följande:
    Nu när jag hängt här ett par dagar och läst några trådar så börjar jag fundera.. Det kanske är konstigt att ordna egna ringar hos guldsmeden och sedan fria med dessa.. eller inte konstigt men det verkar som många friar utan ringar för att sen bestämma ihop.. jag tänkte att det skulle vara en extra överraskning att jag ordnat med ringar men nu börjar jag tvivla.. Ska man planera inköp av ringarna ihop kanske, jag vet ju egentligen vad han vill ha men vill han vara med ändå.. Usch så många tankar det
    Sen tänker jag så här också: i USA och andra länder där det är vanligt att man/killen förlovar med ring, så är det ju bara tjejen som har förlovningsring. I Sverige har båda ring, och tanken är att man byter ringar med varandra, dvs att din är från honom och hans är från dig. Om då den ena, du i det här fallet, köper båda ringarna i smyg så blir ju din ring "bara" en ring du har gått och köpt och inte en present från honom.
  • KatjaB

jag täfnkte nog någonstans att man inte behövde vara så amerikansk i sättet att fria, utan att det mer var nåt man bestämde ihop. Men efter lite luskande om vad han tyckte så hade han bilden av att man gick ner ppå knä med ring o allt.. hehe
    Så därav inspirationen till mitt frieri som kändes väldigt vi, men ändå med en ring också, om än en fejkvariant förstås

• sofia1977

Det har du rätt i, har inte sett det på det sättet..

tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:24:36 följande:

Sen tänker jag så här också: i USA och andra länder där det är vanligt att man/killen förlovar med ring, så är det ju bara tjejen som har förlovningsring. I Sverige har båda ring, och tanken är att man byter ringar med varandra, dvs att din är från honom och hans är från dig. Om då den ena, du i det här fallet, köper båda ringarna i smyg så blir ju din ring "bara" en ring du har gått och köpt och inte en present från honom.
    Nu är det tvära kast här. Luskade och pratade lite med sambon igår om det här med frieri o så. Jag förstod att han oxå tänkt att man måste fria med färdiga ringar och då är det en del hinder innan det kan ske, skaffa ring, ekonomi.. Jag förstod oxå att han gärna ville fria. Nu har jag undanröjt dessa hinder och talat om att egentligen är det bara att ställa frågan (på ett mer eller mindre romantiskt och påhittigt sätt, spelar ingen roll..) Ger honom ett par månader på sig, sen frågar jag iallafall, tänker inte vänta 10 år till.
    Sen känns det romantiskt och tryggt att tillsammans välja ringar. så det blir det oavsett vem som friar.
    Så nu får jag hänga här i väntan ett tag.
  • sms å fotboll

Den som väntar på något gott :)

sofia1977 skrev 2009-10-02 08:07:01 följande:
    Så nu får jag hänga här i väntan ett tag.
  • sofia1977

Ja, hoppas det.. Får läsa om allas planering och historier och så smått tänka över vårt eget bröllop. För bröllop det blir det nån gång.. återstår att se vem som friar bara. Känner mig helt pirrig och nästan nykär (efter 10 år) när jag inser att vi har detta framför oss

sms å fotboll skrev 2009-10-02 09:37:24 följande:

Den som väntar på något gott :)
  • Zia 20090618

Jag och min sambo hade pratat lite löst om att det började bli dags för nästa steg, förlovning. Det hela kom upp eftersom en av hans kompisar, som också tyckte att det var dags, ville slå vad med mig om när det skulle ske. Därav pratade vi om det. Men vi ville båda att det skulle vara "på riktigt", dvs att vi inte bara kom överens om ett visst datum, köpte ringar och väntade på det datumet.

Hur som haver var detta i november-december 2008, sedan överraskade han mig totalt med att fria under vår resa till Grekland i juni 2009. Jag hade verkligen ingen aning (trots att han betedde sig lite underligt, kan jag se nu så här i efterhand;)). Men jag förträngde det nog så pass just för att jag ville bli överraskad;)

Dvs, det kan ta ett tag, eftersom han vet att ni pratat om det men verkligen vill överraska dig och måste därmed vänta ett bra tag;)

• sofia1977

Vilken härlig överraskning du fick!

Ja han lär väl inte fria i helgen men fy vad det är jobbigt att vänta. Nu är jag helt inne på detta och vet inte hur jag ska hålla mig från att själv fråga. Vill ju helst av allt bli överraskad så det är väl bara att hålla ut.

Zia 20090618 skrev 2009-10-02 09:57:09 följande:

Jag och min sambo hade pratat lite löst om att det började bli dags för nästa steg, förlovning. Det hela kom upp eftersom en av hans kompisar, som också tyckte att det var dags, ville slå vad med mig om när det skulle ske. Därav pratade vi om det. Men vi ville båda att det skulle vara "på riktigt", dvs att vi inte bara kom överens om ett visst datum, köpte ringar och väntade på det datumet.Hur som haver var detta i november-december 2008, sedan överraskade han mig totalt med att fria under vår resa till Grekland i juni 2009. Jag hade verkligen ingen aning (trots att han betedde sig lite underligt, kan jag se nu så här i efterhand;)). Men jag förträngde det nog så pass just för att jag ville bli överraskad;)Dvs, det kan ta ett tag, eftersom han vet att ni pratat om det men verkligen vill överraska dig och måste därmed vänta ett bra tag;)
  • Zia 20090618

Jag förstår precis hur du känner! Jag var också heelt inne i det och hade ju hunnit drömma mig bort till bröllopsresan innan vi knappt ens hunnit prata om det;) Man hinner så långt i tankarna..

Men vill du få din överraskning, vilket det ju låter som att du kommer att få efter att ni pratat, så är det bara vänta;) Efter en månad eller så började jag medvetet förtränga det, eftersom jag visste att det skulle dröja;) Och lika bra var ju det:P Så mitt råd blir väl att bestäm dig för antingen att vänta och låta det falla i glömska, eller göra det själv;)

Svar på tråden Förlovningsfunderingar